آشنایی با ضخامت های مختلف مفتول و آموزش طرز کار با ابزار


سلام دوستان هنرمند عزیزم!!! به کلاس آموزش ساخت زیورآلات مفتولی خوش آمدید!!! بیایید در ابتدا کمی با این هنر و تاریخچه آن آشنا بشویم. ساخت جواهرات مفتولی (wire jewelry) یا به عبارتی پیچیدن مفتول (wire wrapping) یکی از کهن ترین تکنیک های ساخت جواهرات دست ساز است. در این تکنیک با استفاده از انواع مفتول و تنها با دست و ابزار ساده و بدون لحیم...

سلام دوستان هنرمند عزیزم!!! به کلاس آموزش ساخت زیورآلات مفتولی خوش آمدید!!!آشنایی با ضخامت های مختلف مفتول و آموزش طرز کار با ابزارآشنایی با ضخامت های مختلف مفتول و آموزش طرز کار با ابزار

بیایید در ابتدا کمی با این هنر و تاریخچه آن آشنا بشویم. ساخت جواهرات مفتولی (wire jewelry) یا به عبارتی پیچیدن مفتول (wire wrapping) یکی از کهن ترین تکنیک های ساخت جواهرات دست ساز است. در این تکنیک با استفاده از انواع مفتول و تنها با دست و ابزار ساده و بدون لحیم کاری و حرارت دادن می توان قطعات و اشکال مختلف ساخت.

آشنایی با ضخامت های مختلف مفتول و آموزش طرز کار با ابزار

تاریخچه این تکنیک به هزاران سال قبل از میلاد برمی گردد. نمونه هایی از دست سازه های مفتولی در گورستان اور پیدا شده که مربوط به سلسله سومری ها است، یعنی حدود دو هزار سال قبل از میلاد!!! این آثار در موزه بریتانیا نگهداری می شود. همچنین نمونه هایی دوهزار ساله مربوط به روم باستان نیز پیدا شده است.آشنایی با ضخامت های مختلف مفتول و آموزش طرز کار با ابزار

آشنایی با ضخامت های مختلف مفتول و آموزش طرز کار با ابزار

همان طور که قبلاً گفتم در این تکنیک ما به ابزارهای ساده ای نیاز داریم که در ادامه با آن ها آشنا می شویم.

مفتول

مهره یا سنگ

سیم چین

دم باریک

دم گرد

چکش

تخته کار

سوهان یا سنباده

درفش

حلقه ساز

آشنایی با ضخامت های مختلف مفتول و آموزش طرز کار با ابزار

مفتول: مفتول ها رشته یا سیم های نازک فلزی هستند که در بسیاری از هنرها و صنایع استفاده می شوند. مفتول ها از نظر جنس، انداره قطر، شکل مقطع، میزان نرمی و نوع روکش به چند دسته تقسیم می شوند که در ادامه به بحث درباره ویژگی ها و کاربرد انواع مختلف آن می پردازیم.

مفتول از نظر جنس: مفتول از فلزات و آلیاژهای مختلفی مثل نقره، طلا، برنج، استیل و غیره تولید می شوند.

مفتول از نظر اندازه قطر: اندازه قطر مقطع مفتول یا همان ضخامت مفتول بیان کننده میزان کلفتی و نازکی سیم است که در ایران با واحد میلیمتر و در خارج با مقیاس (gauge) آن را بیان می کنند. این را در نظر داشته باشید هرچه میزان gauge یک مفتول بالاتر باشد آن سیم نازک تر است. در ادامه جدولی را در اختیارتان می گذاریم که بیان کننده میزان ضخامت های مختلف مفتول در واحدهای مختلف است.

آشنایی با ضخامت های مختلف مفتول و آموزش طرز کار با ابزار

مفتول از نظر شکل مقطع: مفتول ها از نظر مقطع به سه شکل دایره، نیم دایره و مربع تقسیم می شوند.

آشنایی با ضخامت های مختلف مفتول و آموزش طرز کار با ابزار

مفتول از نظر نرمی: مفتول ها از نظر میزان نرمی به سه دسته نرم (dead soft)، نیمه سفت (half hard) و سفت (hard) تقسیم می شوند که ما برای ساخت زیورآلات مفتولی بیشتر از دونوع نرم برای کارهای ظریف و نیمه سفت برای اشکال و قطعاتی که نیاز به مقاومت دارند تا راحت خراب نشوند استفاده می کنیم.




مفتول از نظر نوع روکش: مفتول ها از نظر نوع روکش به دو نوع بی روکش و با روکش تقسیم می شوند که نوع روکشدار آن روکش هایی از مواد مختلف نظیر مس، طلا، نقره و … دارند. مفتول هایی با روکش رنگارنگ نیز وجود دارند که برای کارهای هنری بسیار جذاب هستند. در هنگام کار با مفتول روکشدار باید به آسیب پذیری روکش آن در مقابل ابزار توجه کرد.

مهره و سنگ: در ساخت زیورآلات مفتولی برای زیبایی بیشتر می توان از انواع سنگ . مهره و کریستال در بین مفتول ها استفاده کرد.

آشنایی با ضخامت های مختلف مفتول و آموزش طرز کار با ابزار

سیم چین، دم باریک، دم گرد: در ساخت زیورآلات مفتولی از ابزارهای زیادی استفاده می شود. اما سه تا از پرکاربردترین آن ها سیم چین، دم باریک و دم گرد است. از سیم چین برای بریدن مفتول و از دم باریک برای نگه داشتن و یا خم کردن مفتول با زاویه استفاده می شود. کار اصلی پیچیدن و حالت دادن به مفتول توسط دم گرد انجام می شود.

چکش و تخته کار: از چکش برای حالت دادن و صاف کردن مفتول استفاده می شود. برای این منظور باید قطعه را روی تخته کار فلزی یا پلاستیکی کلفت قرار داد و به آن ضربه زد.

آشنایی با ضخامت های مختلف مفتول و آموزش طرز کار با ابزار

سوهان یا سمباده: برای صاف کردن و یا گرد کردن نوک تیز مفتول از آن ها استفاده می شود.

درفش: برای فاصله انداختن بین مفتول های پیچیده شده از آن استفاده می شود.

حلقه ساز: برای ایجاد حلقه های کاملاً گرد در سایزهای دلخواه از آن استفاده می شود.

سیم پیچ: یک از فرم های بسیار مورد استفاده در ساخت زیورآلات مفتولی فرم سیم پیچ آن است. ساخت سیم پیچ به دو صورت دستی و مکانیکی انجام می شود که ساخت دستی آن سخت تر و زمان بر است. در ادامه هر دو روش ساخت سیم پیچ را به شما نشان می دهیم.

ساخت سیم پیچ دستی:

ساخت سیم پیچ با دریل:​

خب دوستان به انتهای جلسه اول آموزش ساخت زیورآلات مفتولی رسیدیم و امیدوارم تا اینجای کار لذت برده باشید. وسایلتان را آماده کنید تا برویم برای شروع ساخت زیورآلات مفتولی. منتظر سؤالات و نظرات شما عزیزان هستم.آشنایی با ضخامت های مختلف مفتول و آموزش طرز کار با ابزارآشنایی با ضخامت های مختلف مفتول و آموزش طرز کار با ابزارآشنایی با ضخامت های مختلف مفتول و آموزش طرز کار با ابزار

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه جواهرسازی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ماجرای ترک یک برنامه تلویزیونی توسط زهرا شجاعی