ربیعی: طرح حمایت اجتماعی و معیشتی دولت آثار تورمی نخواهد داشت


ربیعی: طرح حمایت اجتماعی و معیشتی دولت آثار تورمی نخواهد داشت

تبریز - ایرنا - سخنگوی دولت با اشاره به تهیه طرح حمایت اجتماعی و معیشتی در قوه مجریه گفت: اجرای این طرح آثار تورمی برای کشور نخواهد داشت و یا آثار تورمی آن حداقلی خواهد بو.

علی ربیعی روز دوشنبه در نشست خبری با رسانه‌ها در روستای زلزله زده «ورنکش» شهرستان میانه در آذربایجان شرقی افزود: اجرای این طرح از چند ماه پیش پیگیری شده و امیدواریم بتوانیم به طور هدفمند آن را اجرا کنیم.

سخنگوی دولت با بیان اینکه طرح اجتماعی و معیشتی با ضریب ۳.۲ درصد بخش اعظم دهک‌های جامعه را دربرمی گیرد، گفت: اگر این طرح اجرا نشود، آثار تورمی ناشی از افزایش نقدینگی در جامعه بیشتر خواهد شد.

ربیعی ادامه داد: تعیین خانوارهای مشمول این طرح و چگونگی اجرای آن در وزارت تعاون و با هماهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی انجام می شود.

وی یادآوری کرد: طرح حمایت اجتماعی و معیشتی با رویکرد گروه های هدف با کمترین مشکل در ۶ سال گذشته اجرا شد و از این به بعد هم طوری خواهد بود که مردم بدون مشکل از مزایای آن برخوردار شوند.

نگاه دولت در موضوع FATF تامین آینده بهتر برای مردم است

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره پیوستن به FATF و کنوانسیون پالرمو و بررسی آن در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: تصمیم گیری در این باره را به یک کمیته فرعی واگذار کرده اند.

ربیعی افزود: ما این لوایح را برای آینده ایران لازم و واجب می دانیم و معتقدیم اگر تصویب نشوند، وضع مردم خراب‌تر می شود.

وی تصریح کرد: در صورت تصویب نشدن این لوایح، حتی اگر از تحریم هم خارج شویم، مبادلات ارزی و صاردات و واردات دچار مشکل می شود.

وی اضافه کرد: زندگی کوتاه و میان مدت در ایران وابسته به این است که بتوانیم با دنیا مبادله آزاد داشته باشیم.

سخنگوی دولت گفت: باید با در نظر گرفتن ملاحظات ببینیم با تصویب لوایح مرتبط با FATF چه چیزی را از دست می دهیم و چه چیزی به دست می آوریم؟ معتقدیم این لوایح برای اقتصاد ایران حایز اهمیت هستند.

رییس جمهوری در مبارزه با فساد خط قرمز ندارد

سخنگوی دولت گفت: دولت از مبارزه با فساد توسط تمام دستگاه ها و قوا حمایت می‌کند، اما آنچه موجب نگرانی رییس جمهوری است این که مبارزه با فساد به شکل هیجانی و یکسویه و به گونه ای نباشد که به خاطر انجام وظایف اداری، افرادی آبرویشان برود.

ربیعی افزود: مبارزه با فساد باید ساختارمند، دراز مدت و همه جانبه صورت گیرد و رییس جمهوری خط قرمزی برای مبارزه با فساد ندارد.

وی ادامه داد: وظایف اجرایی دستگاه ها باید در حوزه تخصصی خودشان مورد قضاوت قرار گیرد و حوزه های دیگر وارد نشوند.

رویای ریحانه ها برای ساختن ایرانی آباد زیر آوار نماند

سخنگوی دولت گفت: همه باید تلاش کنیم تا رویای زهرا و ریحانه ها - کودکان جان باخته زمین لرزه در روستای ورنکش - برای ساختن ایران آباد، فراموش نشود و زیر آور نماند،

وی افزود: ما درد دل مادران زهرا و ریحانه را درک می کنیم، صحبت های مادران آنها را شنیدیم و باید توجه کنیم شیرین زبانی زهرا در پیامی که او در یک مصاحبه تلویزیونی قبل از فوتش به همه ایران داد، این است که باید عصبانی شویم تا ایران را بسازیم.

ربیعی اظهار کرد: ما با همدلی و مشارکت همدیگر از مصیبت زمین لرزه و فشار تحریم عبور می کنیم و ایران را می سازیم.

وی با اشاره به مصوبات اخیر دولت برای مناطق زلزله‌زده آذربایجان شرقی اظهار داشت: در چند روز آینده جزییات برنامه ها را برای آبادانی مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی در شهرستان های میانه و سراب اعلام خواهیم کرد.

سخنگوی دولت گفت: زمین لرزه روستای «ورنکش» این پیام را داد که هر خانه ای که مقاوم سازی شده بود، کمترین آسیب را داشت؛ این نشان می دهد که مقاوم سازی واحدهای مسکونی روستایی، خسارات را در زمان زلزله کم می کند.

وی تشریح کرد: خوشبختانه در روستای ورنکش به دلیل آنکه قبل از زلزله در زیرساخت ها خوب کار شده بود مشکلی از بابت تامین برق و آب و گاز و تلفن وجود ندارد؛ تنها خواسته مردم روستا استقرار پزشک دایمی در خانه بهداشت است که آن را دنبال می کنیم.

وی افزود: علاوه بر مصوبات دولت که قبلا اطلاع رسانی شد، هم کمک هزینه اسکان و ساخت خواهیم داشت و دو هزار جایگاه دامی را نیز جهاد کشاورزی به طور موقت ایجاد خواهد شد و خسارات دام نیز با منابع ارزان و قرض الحسنه جبران خواهد شد و بیمه بیکاری کارگران نیز داده خواهد شد.

ربیعی اضافه کرد: علاوه بر تسهیلات دولت، سازمان‌های دیگر نیز هر کدام کمک خواهند کرد و اعتبار خواهند گذاشت.

وی تاکید کرد: معتقد نیستم که روستای ورنکش فقط باید خساراتش جبران شود، بلکه باید ورنکش بهتری را تحویل مردم دهیم.

وی یادآوری کرد: ما در کشوری بلاخیز هستیم و بیش از ۱۶ گونه بلا در کشورمان روی می دهد.

سخنگوی دولت اضافه کرد: آموزش مردم و روزنامه نگاری بحران مورد نیاز است، هر چند مدیریت بحران ما از گذشته بهتر شده است.

وی ادامه داد: مهمترین برنامه دولت در بحث زلزله، مقاوم سازی ساختمان‌ها است؛ دولت خدمات فنی و ۳۰ میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه می دهد که برای مقاوم سازی خانه های روستایی کفایت می‌کند.

وی گفت: بنیاد مسکن تلاش های بسیار خوبی داشته و در پیشگیری از بحران نیز اولویت مقاوم سازی است؛ در سیل نیز پس از سیل بی نظیری که امسال داشتیم، آمادگی روی سدها و مسیل ها کار شده است.

ربیعی افزود: البته برای مواجهه با بحران ها، همکاری دستگاه ها کافی نیست و همکاری مردم نیز لازم است؛ مثلا در سیل شمال از تخریب محیط زیست و درختان بیشترین آسیب را دیدیم و برای رفع این معضل یک جنبش اجتماعی و مدنی گسترده لازم داریم.

وی با بیان اینکه در بحث حوادث طبیعی و غیرمترقبه نیاز به آموزش مستمر مردم داریم، افزود: هر چند وضعیت ما در این زمینه نسبت به قبل هم در بین نهادها و هم مردم بهتر شده، اما کافی نیست.

به گزارش ایرنا، زلزله‌ای به بزرگی ۵.۹ دهم در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) ساعت ۲ و ۱۷ دقیقه و ۳ ثانیه بامداد جمعه ۱۷ آبان ۱۳۹۸ حوالی شهر ترک از توابع شهرستان میانه در آذربایجان شرقی را لرزاند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها