غفلت در اتصال ریلی بین شهری و درون شهری معضل اصلی راه‌آهن است


غفلت در اتصال ریلی بین شهری و درون شهری معضل اصلی راه‌آهن است

ایران اکونومیست- حناچی گفت: در اتصال ریلی بین شهر‌ها و راه‌آهن درون شهری غفلت بسیار زیادی داشته‌ایم، اما هم اکنون می‌توانیم در این بخش گام‌های خوبی برداریم.

غفلت در اتصال ریلی بین شهری و درون شهری معضل اصلی راه‌آهن است

پیروز حناچی شهردار تهران در مراسم هفتمین کنفرانس بین‌المللی ایستگاه‌های آینده اتحادیه بین‌المللی راه‌آهن‌ها با بیان اینکه کلانشهرها از نظر عرصه و سهم جمعیت محدودیت‌های بسیار زیادی داشته است گفت: بخش زیادی از جمعیت در عرصه محدود است و برنامه‌ریزی شهری تلاش می‌کند این عرصه را بازتر نکند.

او با بیان اینکه ورود شهرهای حومه‌ای و جلوگیری از دامن زدن جمعیت اهمیت مهمی با ارتباط سریع و آسان جمعیت کلانشهرها و شهرهای اقماری فراهم می‌کند، گفت: یکی از اقتصادی ترین و امن‌ترین ارتباط بین کلانشهرها و شهرهای اقماری حمل و نقل ریلی است که ایجاد عرصه متعادل جمعیت و فعالیت در این عرصه است.

حناچی با بیان اینکه ما در اتصال ریلی بین شهری و راه‌آهن درون شهری غفلت داشته‌ایم، گفت: شاید هسته اولیه راه‌آهن ما بر اساس بار شکل گرفته و حوزه مسافری نادیده گرفته شده است.

شهردار تهران با بیان اینکه غفلت تاریخی دیگر در این بخش توسعه شهرهای ما به سمت ایستگاه‌های راه‌آهن نبوده به عنوان مثال در کلانشهرهایی مانند تبریز و مشهد فاصله بین ایستگاه‌ها تا مرکز شهر بسیار طولانی بوده است.

او گفت: اما ایستگاه مرکزی شهرهای کشورهایی مانند لندن، میلان، پاریس در دل شهر است و جهت توسعه شهر به سمت راه‌آهن بوده است.

حناچی گفت: ما در این زمینه دیر شروع کرده‌ایم اما امروز می‌توانیم گام‌های خوبی در این بخش برداریم.

شهردار تهران با اشاره به اینکه نکته دیگر ارزش‌های ویژه راه‌آهن است، گفت: راه‌آهن ایران چند ویژگی ‌دارد که به جهت ویژگی‌های معماری واجد ارزش‌های جهانی است که در مقیاس جهانی ثبت شده است.

او اظهار کرد: برخی ایستگاه‌های ما نظیر تبریز، مشهد، تهران دارای معماری خاص و شناخته‌ شده‌ای است و یکی از طولانی ترین خط ‌های راه‌آهن جهان در ایران قرار گرفته است.

حناچی بیان کرد: موضوع حمل و نقل و شهرسازی به هم وابسته است و در کلانشهرها این موضوع به عنوان ابزاری برای توسعه شهرها مورد توجه قرار گرفته است.

شهردار تهران بیان کرد: یکپارچگی حمل و نقل و توسعه شهری در مقیاس‌‌های گوناگون باید مورد توجه قرار گیرد و کلانشهرها از هسته اصلی و اقماری تشکیل می‌شود و در این حوزه باید به حمل و نقل ریلی و حومه‌ای و اتصال آن به حمل و نقل شهری توجه خاصی داشت.

باشگاه خبرنگاران جوان

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نامه به دوست صمیمی ؛ 7 نمونه متن نامه به دوست ،جدید و محبت آمیز