ورزش اسکواش چیست و قوانین آن چگونه است؟


ورزش اسکواش چیست و قوانین آن چگونه است؟

ورزش اسکواش یکی از ورزش‌های مدرن امروزی به حساب می‌آید و طرفداران خاص خود را دارد. هر چند اسکواش در فهرست ورزش‌های المپیکی حضور ندارد، اما امروزه مسابقات جهانی اسکواش با حضور بازیکنان حرفه‌ای از سراسر جهان برگزار می‌شود.

ورزش اسکواش چیست و قوانین آن چگونه است؟
ستاره | سرویس ورزش - امروزه ورزش اسکواش در سراسر جهان انجام می‌شود. همانند دیگر ورزش‌ها، این ورزش را نیز می‌توانید هم به عنوان سرگرمی و برای پر کردن اوقات فراغت بازی کنید و هم به صورت حرفه‌ای آن را دنبال کنید. تاریخ این ورزش به قرن نوزدهم باز می‌گردد. در آن دوران چند روش برای انجام بازی (که به آن‌ها راکت‌ها گفته می‌شد) وجود داشت، که به مرور زمان با یکدیگر ترکیب شده و به ورزش مدرنی را که امروزه می‌شناسیم، شکل دادند. هرچند اسکواش در حال حاضر یکی از ورزش‌های المپیکی محسوب نمی‌شود، اما مسابقات جهانی اسکواش با حضور بهترین بازیکنان از سراسر جهان برگزار می‌شود و به این ترتیب قهرمان نهایی اسکواش تعیین می‌گردد.در این مطلب می‌خوانید:
هدف از ورزش اسکواش بازیکنان و امکانات ورزشی مورد نیاز نحوه امتیازگیری اسکواش برد بازی قوانین اسکواش انواع توپ‌های اسکواش

هدف از ورزش اسکواش چیست؟

هدف از این ورزش عبارت است از ضربه زدن به توپ به منظور بازگشت و برخورد مجدد آن با دیوار رو به رو. بازی تا زمانی که حریفتان را در بازگرداندن توپ دچار اشتباه می‌کنید، ادامه دارد. هر باری که توپ حریفتان به دیوار رو به رویی برخورد نکند، شما یک امتیاز کسب می‌کنید. امتیاز‌ها ست‌ها را تعیین می‌کنند، و ست‌ها نیز به نوبه خود برنده مسابقه را مشخص می‌سازند.

ورزش اسکواش چیست و قوانین آن چگونه است؟

بازیکنان و امکانات ورزشی مورد نیاز اسکواش

ورزش اسکواش در بین دو بازیکن و در داخل یک جعبه اتاق مانند انجام می‌شود. تمام امکانات ورزشی مورد نیاز نیز یک راکت اسکواش (مشابه راکت تنیس، اما با سر کوچکتر) و توپ اسکواش هستند. توپ اسکواش مخصوص این ورزش است، قطر توپ حدود دو و نیم اینچ بوده و از پلاستیک ساخته می‌شود. البته انواع توپ‌های اسکواش از لحاظ میزان پرش متفاوت هستند و با پنج سرعت متفاوت حرکت می‌کنند که از حرکت‌های بسیار آهسته (استاندارد مسابقات) شروع شده و به حرکت سریع (استاندارد ابتدایی تر) می‌رسند. توپ اسکواش، و به ویژه توپ‌های بسیار آهسته، در کل به آهستگی پرش می‌کند، که همین نیز بازگرداندن و هدایت آن برای برخورد با دیوار رو به رویی را دشوار می‌کند.

ورزش اسکواش چیست و قوانین آن چگونه است؟

خطوط بسیاری در زمین اسکواش وجود دارند. خط اول را خط بیرون رفتن توپ (اوت) می‌گویند (زمین داخل این محدوده، زمین سرویس است). این خط در امتداد دیوار رو به رو و به سمت پایین دیوار‌های گوشه ترسیم شده است. هر توپی که از زمین سرویس خارج شود، اوت محسوب شده و بازیکن خاطی یک امتیاز را به حریف خود واگذار کرده است. یک صفحه در قسمت پایین دیوار روبرو قرار دارد که در اصطلاح تکنیکی به آن "تور" می‌گویند. اگر توپ به داخل صحفه برخورد کند، فول در نظر گرفته می‌شود. در فاصله ۳ پایی صحفه، خط سرویس قرار دارد. اگر بازیکن بخواهد داور سرویس را قانونی به حساب آورد، باید تمام سرویس هایش به نواحی بالای این خط برخورد کنند. قسمت عقب زمین به دو قسمت زوایه دار تقسیم شده است، که بازیکن باید از جلو هر نقطه کار خود را آغاز کند. در هر یک از این قسمت ها، یک جعبه سرویس وجود دارد و بازیکن در هنگام زدن سرویس یا انتظار دریافت آن باید حدأقل یک پایش را در این محدوده قرار دهد.


ورزش اسکواش چیست و قوانین آن چگونه است؟


نحوه امتیازگیری اسکواش

امتیازگیری به یکی از چهار روشی که در ادامه می‌آید، انجام می‌شود:
۱) قبل از اینکه حریف به توپ ضربه بزند، توپ دو مرتبه با زمین برخورد کرده باشد،
۲) توپ با تور برخورد کرده است،
۳) توپ به خارج از زمین سرویس رفته و یا
۴) بازیکن به عمد قصد جلوگیری از رسیدن حریف به توپ را داشته است.
دو روش برای امتیازگیری اسکواش وجود دارد. روش اول "PAR" نام دارد؛ زمانی که ۱۱ مرتبه شروع بازی با شماست و می‌توانید هم از سرویس‌های خود و هم سرویس‌های حریفتان امتیاز کسب کنید. اما دومی سبک سنتی تری است؛ یعنی زمانی که ۹ مرتبه شروع بازی را در اختیار دارید، اما تنها از سرویس‌های خود امتیاز کسب می‌کنید. امروزه سیستم امتیازگیری رسمی در سطوح حرفه‌ای و اغلب بازی‌های آماتور نیز، سیستم امتیازگیری PAR یانزده مرتبه‌ای است.


برد بازی

برای برد بازی باید در تعداد ست‌هایی که قبل از شروع بازی تعیین شده، برنده بوده باشید. اغلب ست‌ها در بهترین حالت ۵ بازی هستند، پس هر کسی که زودتر به این شماره برسد، برنده بازی است.


قوانین اسکواش

اسکواش نیز مانند هر ورزش دیگری از قوانین خاصی تبعیت می‌کند که به قرار زیر هستند:
بازی را می‌توان به دو صورت انجام داد: دو تیم تک نفره یا دو تیم دو نفره. شما باید با راکت خود طوری به توپ ضربه بزنید که با محدوده‌های تعیین شده روی دیوار رو به رویی برخورد کند. برخورد توپ با دیوار‌های گوشه اشکالی به وجود نمی‌آورد، البته به شرطی که با دیوار رو به رویی برخورد کرده باشد. سرویس خطا زمانی اعلام می‌شود که بازیکن به صورت اتفاقی مسیر حریف خود را بند آورده و قادر نباشد راه حریف را آزاد کند. خطا زمانی گرفته می‌شود که بازیکن به عمد بخواهد راه حریف را بند آورد. در صورتی که بازی با نتیجه ۱۰-۱۰ پایان یابد، بازیکن باید دو امتیاز شفاف را کسب کند تا به عنوان برنده اعلام شود.‌ نمی‌توان دو بار به توپ ضربه زد یا توپ را حمل کرد. در هنگام زدن سرویس باید یکی از پا‌های بازیکن در داخل محدوده سرویس قرار داشته باشد، همین قانون در مورد حریف هم صدق می‌کند. برای سرو زدن دو حالت وجود دارد: ۱) بازیکن سرضرب به توپ ضربه بزند یا ۲) بازیکن ضربه را پس از یک بار برخورد توپ با زمین، وارد کند.

جالب است بدانید: قوانین و روش بازی بیلیارد (ایت بال آمریکایی)

انواع توپ‌های اسکواش

توپ‌ها از لحاظ میزان پرش متفاوت هستند و از طریق تعداد و رنگ خال‌های کوچک روی توپ از یکدیگر تمیز داده می‌شوند:

ورزش اسکواش چیست و قوانین آن چگونه است؟

توپ دو خال زرد: توپ بسیار آهسته و توپ استاندارد مسابقات امروزی است. توپ تک خال زرد: این توپ بسیار آهسته است. توپ تک خال قرمز: این توپ از سرعتی متوسط برخوردار است. توپ تک خال آبی: توپ سریع ورزش اسکواش است.

اگر از علاقمندان این بازی هستید و تجربه ای در این باره دارید، حتما دیدگاه‌ها و تجربیات خود را با ما و خوانندگان این مطلب به اشتراک بگذارید. منتظر نظرات ارزشمندتان هستیم. در صورتی که اهل ورزش‌های هیجان انگیز و خاص هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم جذاب‌ترین دانستنی‌های ورزش غواصی را نیز در ستاره بخوانید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لاوروف: سران ارمنستان به دنبال برهم زدن روابط با روسیه هستند