اولویت اول هویت شهر مشهد است


اولویت اول هویت شهر مشهد است

مشهد- ایرنا- یک عضو هیات علمی دانشگاه مشهد گفت: بین مسوولین این شهراختلافاتی در تعریف زائر و گردشگر وجود دارد که آنچه در این زمینه مهم است هویت شهر مشهد می‌باشد.

وحید ارشدی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: باید مشخص کنیم که چه عاملی باعث تقاضا برای رونق افزایش ورود به شهر مشهد است و با پیدا کردن آن عامل محور اصلی این تقاضا مشخص خواهد شد و سپس برنامه‌های دیگر بر آن مبنا طرح ریزی شود.
وی اظهار داشت: باید به سویی حرکت کنیم که مسوولین برای شهرهای زیارتی برنامه‌ای بنویسند و این تصمیم فارغ از فضاهای سیاسی و دعواهای موجود گرفته شود.
وی گفت: محور زیارت باعث شده است توجه خاصی به شهر مشهد بشود و بر همین اساس توسعه زائر و زیارت می‌تواند به رونق بیشتر آن کمک کند.
ارشدی افزود: اگر برای این شهر توسعه گردشگری تعریف شود رقبای جدی دیگری در استان‌های کشور با هزینه کمتر وجود دارد ولی وجود اماکن زیارتی در نقاط اندکی از کشور وجود دارد و این خود یک مزیت برای مشهد به شمار می‌رود.
وی اظهار داشت: تا وقتی نگاه به تقویت حوزه زیارت وجود نداشته باشد و بسترهای اجتماعی، فرهنگی و سیاسی در خدمت آن قرار نگیرد، در بلند مدت موضوع زیارت تحت تاثیر قرار می‌گیرد و جاذبه‌های دیگر این شهر نیز کمرنگ‌تر می‌شود.
وی گفت: نظام انگیزشی در شهر مشهد باید به گونه ای طراحی شود که حوزه زیارت به عنوان اساس در نظر گرفته شود و با تقویت این حوزه است که بقیه بخش‌های دیگر شهر رونق خواهد گرفت.
این استاد دانشگاه افزود: اماکن تفریحی موجود درکنار شهر مشهد باید بگونه‌ای پذیرفته شود که زائر پس از استراحت بتواند زیارت بهتری انجام دهد یعنی تفریح پیرامون زیارت قرار گیرد.
وی اظهار داشت: برخی افراد معتقدند ماندگاری زائر با افزایش اماکن تفریحی در شهر مشهد میسر است ولی اگر به این سو برویم که نسبت تفریح به زیارت به هم بخورد، در بلند مدت شهر مشهد دیگر جایگاهی نخواهد داشت.
وی گفت: فرهنگ اجتماعی نیز باید به سوی زائر پروری سوق پیدا کند به عنوان مثال پدیده اربعین یک اتفاقی است که مردم در کمترین مدت خود را به کربلا می‌رسانند.
ارشدی افزود: اکنون هزینه سفر به مشهد بسیار گران شده است و اگر خانواده‌ای نتواند سالی یک بار به مشهد سفر کند، نمی‌توانیم از منافع مادی و معنوی این افراد استفاده کنیم.
وی اظهار داشت: برخی افراد پس از ۲۰ سال به مشهد آمده‌اند که باید بررسی شود چرا این افراد پس از چندین سال نتوانسته‌اند برای زیارت به مشهد بیایند؟
وی گفت: نوع سرمایه گذاری این شهر با محوریت زیارت نمی‌تواند لوکس تعریف شود زیرا طبقه متوسط به عنوان تعداد بیشتر زائرین نمی‌تواند هزینه آن را بپردازد در عین حال نباید کیفیت خدمات دریافتی زائران کاهش یابد.
این مدرس دانشگاه افزود: هم‌افزایی بین نهادهایی که می توانند فضای آسایش و آرامش زائر را افزایش دهند باید وجود داشته باشد.
وی اظهار داشت: باید فرهنگ جامعه بر اساس تکریم زائر تعریف شود و مردم خود را خادم زائران بدانند. اگر این اتفاق رخ دهد هر سال تعداد زائران افزایش می‌یابد که می تواند رفاه شهر را به دنبال داشته باشد.
ارشدی گفت: فرصت‌های بسیار با محوریت حوزه زیارت می توان برای شهر مشهد با کمک رسانه تعریف کرد تا این موضوع به صورت علمی مدیریت شود.
شهر مشهد با ۳۵۰ کیلومتر مربع مساحت و سه میلیون نفر جمعیت پذیرای ۳۲ میلیون زائر داخلی و چهار میلیون زائر خارجی در هر سال است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کارشناسی داوری دیدار صنعت نفت آبادان و پرسپولیس