شهر می خواند تا گیلانی‌ها کتابخوان‌تر شوند


 شهر می خواند  تا گیلانی‌ها کتابخوان‌تر شوند

رشت- ایرنا- مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان روز دوشنبه در آیین تجلیل از فعالان حوزه کتاب و کتابخوانی استان، اجرای طرح فرهنگی ترویجی شهر می خواند را نوید داد.

"پریسا کرمی" اظهار داشت : در اجرای این طرح سعی در معرفی کتاب های موجود در کتابخانه های عمومی به مردم با استفاده از روشهای خلاقانه، خوانش کتاب به صورت گروهی و انفرادی، جمع خوانی، شرکت در پویش کتابخوان مجازی و دیگر روشها با معرفی ۹ عنوان کتاب در حوزه کودک، نوجوان، جوان و بزرگسال خواهد شد.

وی با اشاره به این که حضور مردم در کتابخانه های عمومی گام نخست پویایی کتابخانه هاست، خاطرنشان کرد: دستگاه های مختلفی چون شهرداری، صدا و سیمای مرکز گیلان، آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، مراکز عرضه کتاب و دیگر نهادهای فعال در حوزه کتاب در اجرای این طرح مشارکت خواهند داشت.

وی به اجرای ۴۵۴ برنامه در سطح استان ۴۳ نشست کتابخوان دانش آموزی در مدارس ، برگزاری ۳۷ نشست کتابخوان کتابخانه ای ، برگزاری جلسات قصه خوانی و کتاب خوانی با حضور خانواده های اعضاء برای کودکان، دوره آموزشی مادران قصه گو برای مادران اعضای کتابخانه ها، مسابقات خلاصه نویسی، کتابخوانی، نقاشی، ۱۵ جلسه نقد و بررسی کتاب در کتابخانه ها ، بازدید دانش آموزان از کتابخانه های عمومی و گشایش نمایشگاه های کتاب در ایام هفته کتاب بعنوان بخشی از اقدامات انجام شده توسط این اداره اشاره کرد.

کرمی خاطرنشان کرد: ارائه خدمات به اقشار خاص نابینایان ، ارائه خدمات به مناطق دارای آسیب های اجتماعی از اقدامات اساسی و زیربنایی نهاد بوده است.

وی همچنین ایجاد بخش نسخ خطی را از دیگر اقدامات اداره کل کتابخانه های عمومی استان عنوان و تصریح کرد: با توجه به این که این نسخ سرمایه استانها و مناطق مختلف محسوب می شوند پس از بررسی کتابخانه های عمومی سراسر کشور توسط کارشناسان خبره و یافتن حجم بالای این نسخ که عمدتا وقفی هستند بخش نسخ خطی راه اندازی و کارشناس نسخ خطی در استان نیز معرفی شد.

کرمی در ادامه از اجرای طرح کوله کتاب و ارسال بسته های فرهنگی به نقاط دور افتاده استان بعنوان یکی دیگر از اقدامات اشاره و خاطرنشان کرد: از ابتدای امسال با در پیش گرفتن سیاست جذب حداکثری مردم شهرها و روستاها به کتابخانه ها اقدامات متنوعی چون تقویت خدمات رسانی فرهنگی به مردم مناطق عشایری استان در قالب تقویت ارسال کوله های کتاب و بسته های فرهنگی را در دستور کار خود قرار دادند که مورد استقبال عشایر استان نیز قرار گرفت .

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان از ارائه نمایشنامه خوانی ، برگزاری جشنواره هدهد سفید و ارج نهادن به اعضای کودک و نوجوانان برای انتخاب کتاب برتر در کتابخانه ها ،برگزاری نخستین جشنواره قصه گویی کتابداران برای تقویت قدرت قصه گویی کتابداران کتابخانه های عمومی و حضور کتابداران در مناطق سیل زده و اجرای برنامه های فرهنگی و توزیع کالاهای ضروری از دیگر اقدامات صورت گرفته توسط این اداره در یکسال گذشته یاد کرد.

وی انعقاد تفاهمنامه همکاری با انجمن حامی کودکان کار و برگزاری دوره های آموزشی نحوه برخورد با کودکان خیابانی و کودکان کار را از دیگر برنامه های خلاقانه این اداره در سال جاری برشمرد.

به گفته وی با انعتقاد این تفاهمنامه همکاری و برگزاری کارگاه ها و دوره های اموزشی،شماری از کودکان کار در شهر رشت به عضویت رایگان کتابخانه های عمومی در آمدند و از امکانات این مراکز بهره مند شدند.

وی با اشاره به مشارکت گروه ها و نهادهای مردمی در ترویج فرهنگ مطالعه در گیلان ، از اهدای کتاب به کتابخانه ها حضور و مشارکت تشکل های غیردوتی و سمن های فرهنگی مردم نهاد و نیز برگزاری پاتوق ها و نشست های کتابخوانی اقشار مختلف مردم با حضور و مشارکت این گروه ها شامل نشست های کتاب خوان نابینایان، کسبه به عنوان بخش دیگری از حضور مردم در برنامه های مجموعه کتابخانه های عمومی گیلان یاد کرد.

*لزوم ترویج فرهنگ گفت و گو
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان نیز در این جلسه با ابراز تاسف از فقر گفتمان در جامعه گفت : باید با هم گفت و گو و مشکلات را واگویه کنیم .

فیروز فاضلی با تاکید بر این که فرهنگ جای گفت و گو و ماجرا است افزود:این فرصتها نیز برای همین گفت و گوهاست .

وی با اشاره به در پیش بودن پانزدهمین نمایشگاه کتاب استانی افزود: از سال ۷۱ این نمایشگاه ها برگزار شد و مفتخرم که شش دوره را من برگزار کرده ام .

وی خاطرنشان کرد: ما جزو پنج استان اول کشور هستیم که صفر تا صد نشر کتاب را در خود استان انجام می دهیم .

وی با اشاره به این که برخلاف بسیاری سرانه مطالعه را پایین نمی داند گفت : زمان زیادی صرف مطالعه افراد در فضای مجازی می شود و ما باید برای جهت دهی و محتوا سازی در این حوزه برنامه ریزی صحیح داشته باشیم.


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با تاکید بر لزوم ترویج فرهنگ مطالعه در خانواده‌ها خاطرنشان ساخت: انس با کتاب آسیب‌های اجتماعی را کاهش می‌دهد که در این راستا باشگاه‌های کتابخوانی در ۱۶ شهرستان استان فعال شده است.

معاون منابع انسانی و پشتیبانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور نیز در این مراسم به وجود ۳ هزار و ۵۲۰ باب کتابخانه عمومی در سراسر کشور و فعالیت ۷۵۰۰ نیروی انسانی کتابدار در سطح این کتابخانه‌ها اشاره کرد.

مهدی صباغ با بیان اینکه وجود ۴۳ میلیون نسخه کتاب در کتابخانه ها این نهاد را به یک نهاد فرهنگی و اجتماعی تاثیرگذار در جامعه تبدیل کرده است، گفت: یکی از سیاست‌های نهاد کتابخانه‌ها تلاش برای افزایش سرانه مطالعه در جامعه و پرورش افراد کتابخوان و آگاه است.
وی در ادامه به برخی الزامات حرفه کتابداری اشاره بر لزوم داشتن اطلاعات فرهنگی و تخصصی ،تسلط کافی به موضوعات روز و رعایت تکریم ارباب رجوع، توسط کتابداران تاکید کرد.

مراسم تکریم از فعالان حوزه کتاب و کتابخوانی گیلان امسال با تجلیل از هجده برگزیده این عرصه ، شعر خوانی علی اکبر مرادیان گروسی و خوانش داستان طنز گیلکی شهرام دفاعی از نویسندگان خوب گیلان و شاهنامه خوانی دو عضو کودک همراه بود.

این آیین با حضور فرهیختگانی چون پرویز فکر آزاد از نویسندگان و تلاشگران فرهنگ و زبان گیلکی ، رضا نوزاد پژوهشگر فرهنگی و جمعی از مسئولان حوزه فرهنگ و هنر همراه بود.

آرمین صافدل بانی پویش فرهنگی " تو هم بخوان "انزلی به پاس دو سال فعالیت مستمر در عرصه کتابخوانی و جلب توجه مردم به میراث فرهنگی و طبیعی در این شهر ساحلی از جمله تقدیر شدگان مراسم بود.

گیلان ۸۲ باب کتابخانه عمومی با بیش از ۷۰ هزار عضو دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان