بیستون؛ شکوه و صلابت ایران باستان در کرمانشاه


بیستون؛ شکوه و صلابت ایران باستان در کرمانشاه

بیستون کرمانشاه یکی از ارزشمندترین آثار به جای مانده از دوره هخامنشیان است و امروز به عنوان سندی محکم بر تمدن بی نظیر ایران، در لیست آثار جهانی ایران در یونسکو به ثبت رسیده است. در این مجموعه می‌توان آثار بی مانندی مانند سنگ نوشته‌ها و کتبه‌ها و نقش برجسته‌های عظیم و بسیار قدیمی را دید که هر یک به تنهایی می‌توانند دلیلی برای سفر به این گوشه از...

بیستون کرمانشاه یکی از ارزشمندترین آثار به جای مانده از دوره هخامنشیان است و امروز به عنوان سندی محکم بر تمدن بی نظیر ایران، در لیست آثار جهانی ایران در یونسکو به ثبت رسیده است. در این مجموعه می‌توان آثار بی مانندی مانند سنگ نوشته‌ها و کتبه‌ها و نقش برجسته‌های عظیم و بسیار قدیمی را دید که هر یک به تنهایی می‌توانند دلیلی برای سفر به این گوشه از کشورمان باشند. کوله بارمان را برای سفر به بیستون کرمانشاه برمیداریم و بدون شک در برگشت از این سفر کوله بار تجربه مان سنگین‌تر از قبل خواهد بود. با ما همراه باشید.
بیستون؛ شکوه و صلابت ایران باستان در کرمانشاهمعرفی بیستون کرمانشاه
مجموعه تاریخی بیستون کرمانشاه بهانه‌ای زیبا و بی مانند برای سفر عاشقان تاریخ و تمدن ایران به جنوب غربی ایران است که نه تنها برای ایرانی ها، بلکه گردشگران خارجی و باستان شناسان زیادی به عشق آن به ایران سفر می‌کنند. این مجموعه‌ی دیدنی و تاریخی در ۳۰ کیلومتری کرمانشاه قرار گرفته است و در آن می‌توانید تلفیقی از طبیعت، کوه و هنر سنگ تراشی و حجاری را مشاهده کنید.
بیستون؛ شکوه و صلابت ایران باستان در کرمانشاهاز مهم‌ترین دلایلی که این منطقه از نظر شاهان قدیمی ایران زمین تا این اندازه مهم و مورد توجه بوده است، می‌توان به شرایط جغرافیایی و موقعیت فیزیکی اشاره نمود. به طوریکه در جنوب غرب و شمال غرب آن می‌توان کوه‌های زیبا و استوار بیستون و نژی وران را دید. در شرق این محوطه شیرز به چشم میخورد و در جنوب آن سه چک، کوه لاره و کوه ایل دره قرار گرفته است.
این منطقه در مجموه دارای ۵۰ هزار هکتار وسعت بوده که ۱۳۰۰ هکتار از آن به عنوان آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. با توجه به ارزش بسیار زیاد آثار موجود در این مجموعه و وجود اسناد معتبر که قدمت و تمدن بی نظیر این منطقه را به اثبات می‌رساند، ۳۴۰ هکتار از محوطه تاریخی بیستون کرمانشاه به ثبت جهانی رسیده است.
آثار ارزشمند بیستون کرمانشاه
بیستون؛ شکوه و صلابت ایران باستان در کرمانشاهکتیبه سنگی داریوش
مهم‌ترین و ارزشمندترین اثر تاریخی که در مجموعه بیستون کرمانشاه به چشم میخورد و در تمام دنیا شهرت پیدا کرده است، سنگ نوشته و کتبه سنگی متعلق به داریوش اول هخامنشی می‌باشد. این سنگ نوشته که شامل نقش برجسته سنگی و کتبه‌ای با خط میخی، خط ایران باستان، بلبلی و عیلامی می‌باشد، بر روی صخره‌ای آهکی قرار گرفته است. فاصله زیاد سنگ نوشته از سطح زمین باعث شده است تا به مرور دچار تخریب نشود. ارتفاع این کتبه از سطح زمین حدود ۱۰۰ متر می‌باشد و در آن می‌توان نقش برجسته از تصویر تمام قد داریوش اول را مشاهده کرد.
شاید برایتان جالب باشد که بدانید رمزگشایی متون روی کتیبه توسط هنری راوالینسون؛ شرق شناس اروپایی و در سال ۱۲۳۱ هجری شمسی انجام شده است. به طور خلاصه اگر بخواهیم به چند ستون از نوشته‌های این متن اشاره کنیم، از این قرار است که.
در ستون اول کتیبه در مورد نام شاه و معرفی وی نوشته شده و در ستون دوم آن به داستان قتل بردیا و کمبوجیه و جانشینی داریوش بر تخت پادشاهی اشاره شده است. در سایر ستون ا و بند‌های آن نیز به اتفاقات مهم حکومتی و نبرد‌ها و همچنین نصایح داریوش برای شاهان و آیندگان اشاره شده است.
بیستون؛ شکوه و صلابت ایران باستان در کرمانشاهنقش برجسته‌های سنگی
از دیگر آثار بسیار ارزشمند که در مجموعه بیستون کرمانشاه می‌توان دید، نقش برجسته‌های تاریخی می‌باشند که در فاصله کم با کتیبه و نقش برجسته داریوش قرار گرفته اند. از جمله این نقش برجسته‌ها می‌توان به نقش برجسته مهرداد دوم اشاره کرد که حدود ۱۰۰ سال قبل از میلاد ساخته شده است. در کنار این نقش برجسته می‌توان کتیبه‌ای سنگی را مشاهده کرد که متعلق به شیخ علیخان زنگنه؛ حاکم کرمانشاه در زمان شاه عباس دوم صفوی می‌باشد.
بیستون؛ شکوه و صلابت ایران باستان در کرمانشاهاز دیگر نقش برجسته‌های موجود در محوطه باستانی بیستون کرمانشاه می‌توان به نقش برجسته گودرز دوم، بلاش، فرهاد تراش، تندیس هرکول اشاره کرد. تندیس هرکول در سال‌های پایانی دوره حوکت سلوکیان و حدود ۱۵۳ سال قبل از میلاد مسیح در این منطقه تراشیده و ساخته شد. این تندیس و مجسمه سنگی بسیار بزرگ، در واقع نمادی از قدرت و مردانگی و متعلق به یکی از اسطوره‌های یونانی است.
ناگفته نماند که تندیس هرکول از دیه‌های غایب بوده است و در دل کوه مانند گنجینه‌ای حفظ شده و در سال ۱۳۷۷ کشف و به جهانیان معرفی شد.
بیستون؛ شکوه و صلابت ایران باستان در کرمانشاهغار‌های بیستون کرمانشاه
از مهم‌ترین اسنادی که نشان دهنده تمدن بسیار کهن کرمانشاه می‌باشد، غار‌های مجموعه بیستون است که نشان از زندگی انسان در دوره پارینه سنگی در این منطقه دارد. از معروف‌ترین این غار‌ها می‌توان به غار شکارچیان در فاصله بسیار کم و درست در بالای سر تندیس هرکول، غار خِر، مَر تاریک، مَر آفتاب و مَر دودر اشاره کرد. در غار‌های این مجموعه و بر اساس کاوش‌های صورت گرفته توسط باستان شناسان ایرانی و خارجی آثار بسیار ارزشمندی بدست آمده است که همگی زندگی انسان در آن‌ها را اثبات می‌کنند.قلعه‌های مجموعه بیستون کرمانشاه
قلعه و دژ مهم‌ترین بنا‌ها برای حفاظت در برابر حملات دشمن می‌باشند که در اغلب شهر‌های تاریخی ایران می‌توان نمونه‌هایی از آن‌ها را مشاهده کرد. در مجموعه بیستون نیز دو قلعه بسیار ارزشمند وجود دارد که به قلعه یا دژ مادی و قلعه سرماج شهرت دارند. دژ مادی در شمال غرب بیستون و قلعه سرماج در روستای سرماج از توابع هرسین قرار گرفته اند.
بیستون؛ شکوه و صلابت ایران باستان در کرمانشاهنیایشگاه‌های بیستون کرمانشاه
انسان از گذشته تا امروز به دنبال مکان‌های خلوت برای راز و نیاز و پرستش معبود خویش بوده و هست. در مجموعه باستانی بیستون نیز دو نیایشگاه به چشم میخورد که به نیایشگاه مادی و پارتی معروف می‌باشند. پرستشگاه پارتی در شمال کتیبه و نقش برجسته داریوش و نیایشگاه مادی در زیر کتیبه سنگی داریوش قرار دارند. آثار موجود در این دو منطقه نشان دهنده وجود آتشکده‌هایی برای پرستش و نیایش در دوره‌های ما قبل میلاد مسیح می‌باشند.
بیستون؛ شکوه و صلابت ایران باستان در کرمانشاه
سراب بیستون
همان طور که قبلا اشاره کردیم، منطقه بیستون کرمانشاه بخاطر داشتن موقعیت مکانی منحصر به فرد مورد توجه حاکمان و پادشاهان در دوره‌های مختلف قرار گرفته است. یکی از ویژگی‌های خوب این منطقه وجود سراب بیستون می‌باشد که زندگی را به منطقه بخشیده است. سراب بیستون درست در مقابل مجسمه هرکول و کتیبه داریوش و سایر آثار تاریخی و هنر بی مانند گذشتگان قرار گرفته است. در این نقطه از بیستون می‌توانید دقایقی را در خنکای سایه درختان و در کنار آب زلال و پاک سراب بنشینید و زیبایی و صلابت آثار کهن و نقش بسته بر دل کوه را مشاهده کنید.
بیستون؛ شکوه و صلابت ایران باستان در کرمانشاه
از دیگر مکان‌های دیدنی و آثار تاریخی بسیار ارزشمند در محوطه بیستون کرمانشاه می‌توان به کاروان سرای شاه عباسی اشاره کرد که مانند سایر نمونه‌های مشابه ش در اقصی نقاط کشورمان در حال تبدیل شدن به هتل سنتی است. همچنین می‌توان از کوه بیستون بالا رفت و بعد از لمس تاریخ دقایقی را در بلندای این کوه نشست و دل و جان را صفای دوباره بخشید. جاده شاهی، گوردخمه، بنای ساسانی- ایلخانی، پل خسرو و پل بیستون و تپه نادری از دیگر مکان‌های دیدنی در این مجموعه به شمار میروند و بدون شک دیدنشان خالی از لطف نیست

آدرس: کرمانشاه، شهر بیستون، مجموعه تاریخی بیستون

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر