قانون محدودیت فعالیت مهندسان مجری در مرکزی اعلام نشده است


قانون محدودیت فعالیت مهندسان مجری در مرکزی اعلام نشده است

اراک - ایرنا - رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی مرکزی گفت: فعالیت مهندسان مجری در صنعت ساختمان الزامی و تاکنون قانونی مبنی بر محدودیت نظارت یا فعالیت این قشر ابلاغ نشده است.

«مجید ثاقبی» روز سه‌شنبه در گفت‌ وگو با ایرنا، افزود: ناظر شخص حقیقی یا حقوقی دارای پروانه اشتغال به کار در یکی از رشته‌های موضوع قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان است که به برای اجرای صحیح عملیات ساختمانی در حیطه صلاحیت مندرج در پروانه اشتغال خود نظارت می‌کند و عملیات اجرایی تمامی ساختمان‌های مشمول ماده چهار قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان باید تحت نظارت ناظر باشد.

وی ادامه داد: وجود مهندسان مجری در تمامی نقاط کشور الزامی است و تا کنون هیچ قانون روشنی مبنی بر حذف این مهم به سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور و استان مرکزی ابلاغ نشده و بر همین اساس فعالیت مهندسان مجری در صنعت ساختمان ادامه خواهد داشت.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی بیان کرد: اگر چه میزان فعالیت مهندسان مجری در استان‌های مختلف کشور متغیر است اما اصل وجود این قشر در صنعت ساختمان ضروری است.

ثاقبی اظهار داشت: بر اساس قانون انجام یک متر کار ساختمانی باید با حضور مهندس ناظر انجام شود اما فعالیت این قشر در استان‌های مختلف متناسب با شرایط اقلیمی ابلاغ می شود به طوری که در برخی از استان‌ها از ۲ طبقه با بالا و در برخی استان‌ها مانند استان مرکزی چهار طبقه و پیلوت از مهندس مجری استفاده می شود.

وی گفت: در برخی از استان‌ها نیز فعالیت مهندسان مجری با رای قطعی هیات چهار نفره متشکل از معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری، رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان، مدیرکل راه و شهرسازی استان و شهردار مرکز استان انتخاب و به فعالان صنعت ساختمان ابلاغ می‌شود.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی بیان کرد: اکنون ۵۰۰ مهندس مجری به صورت سازماندهی شده زیر نظر این نهاد فعالیت می کنند و حذف قانون مهندسان مجری علاوه بر تاثیر مستقیم بر کیفیت ساختمان، بیکاری تعداد قابل توجهی از افراد را نیز به دنبال دارد.

ثاقبی بیان کرد: بر این اساس تمام ساخت و سازها تحت نظارت سازندگان و مجریان ذیصلاح انجام خواهد شد که این کار به رعایت مقررات ملی ساختمان در ساخت و سازها و افزایش کیفیت ساختمان کمک بسیاری خواهد کرد.

وی، با اشاره به اینکه استان مرکزی از استان های زلزله خیز کشور محسوب می شود ادامه داد: ما در قبال جان و مال مردم مسئول هستیم و با توجه به اهمیت موضوع، تمام دستگاه ها و مجموعه ها باید در این زمینه به وظایف قانونی خود عمل کنند.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی با اشاره به طرح مباحثی مبنی بر هزینه بر بودن خدمات مهندسی در ساخت و ساز اضافه کرد: جمع کل خدمات مهندسی کمتر از پنج درصد هزینه های تمام شده ساختمان را تشکیل می دهد که این رقم با توجه به تاثیری که این نظارت بر ایمنی، استحکام و زیبایی بنا دارد بسیار ناچیز خواهد بود.

ثاقبی، مهندسان مجری ذیصلاح را حلقه مفقوده صنعت ساختمان سازی دانست و ادامه داد: حضور مجری ذیصلاح کمک خواهد کرد که عمر مفید بنا ارتقا یابد و آنچه در نهایت به بهره بردار نهایی یعنی شهروندان تحویل داده می شود، یک ساختمان مستحکم و مقاوم است.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت و لزوم استحکام و زیبایی ساختمان و بنا، امروز باید ارتقای کیفیت ساخت و ساز را به یک مطالبه و خواست عمومی تبدیل کنیم.

بیش از پنج هزار و ۵۰۰ مهندس با سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی همکاری می کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا