پیشنهاد نظربایف برای تشکیل ائتلاف جهان عاری از سلاح هسته‌ای


پیشنهاد نظربایف برای تشکیل ائتلاف جهان عاری از سلاح هسته‌ای

تهران – ایرنا – نورسلطان نظربایف رئیس جمهور پیشین قزاقستان روز سه‌شنبه در اجلاس کلوپ آستانه در شهر نورسلطان قزاقستان پیشنهاد تشکیل ائتلاف بین‌المللی رهبران جهان عاری از سلاح‌های هسته‌ای را مطرح کرد.

به گزارش پایگاه خبری "کازاینفورم" ، نظربایف در سخنانی در پنجمین نشست کلوپ آستانه خاطرنشان کرد که جهان نیازمند یک پلتفورم مقتدر جهانی برای ترویج و ارتقای خلع سلاح هسته‌ای و پیشبرد دستور کار منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای است.

اولین رئیس جمهوری قزاقستان پس از استقلال این کشور از اتحاد جماهیر شوروی ، تاکید کرد که به همین علت تشکیل ائتلاف جهانی رهبران جهان عاری از سلاح هسته‌ای ضروری است. وی افزود که دانشمندان ، سیاستمداران و دیپلمات‌های ارشد حهان می‌توانند برای ارتقای منع اشاعه سلاح‌های هسته ای اشتراک مساعی کنند. نظربایف تاکید کرد: من به شرکت‌کنندگان در این مجمع پیشنهاد می‌کنم که دورنمای تشکیل چنین ائتلاف جهانی را مورد بررسی قرار دهند.

نظربایف در این نشست همچنین گفت که کلوپ آستانه امروز جایگاه منحصر به فرد خود را در میان مجامع گفتگوی بین‌المللی به دست آورده و به مکانی ارجمند برای دیدارهای سطح بالا تبدیل شده است.

وی افزود: همبستگی فزاینده حمل ونقلی منطقه اوراسیا ، فرصت‌های بی‌سابقه‌ای برای توسعه مدرن ایجاد کرده و ما به یک گفتگوی باز و صادقانه برای شناسایی ریسک‌ها و ایجاد دورنماهای جدید همکاری در اورسیای بزرگ نیاز داریم.

نظربایف خاطرنشان کرد که سال 2019 مملو از رویدادهای شگرف بوده که فضای اعتماد و همکاری را در مقیاس جهانی مخدوش کرده است.

پنجمین نشست کلوپ آستانه صبح امروز در شهر نورسلطان (آستانه سابق) پایتخت قزاقستان آغاز به کار کرد. محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این نشست با موضوع بایسته‌های یک منطقه امن و با ثبات سخنرانی کرد.

محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه ایران به عنوان سخنران ویژه افتتاحیه کلوپ آستانه در این نشست حضور دارد. همچنین «محمد البرادعی» دبیرکل پیشین آژانس بین المللی انرژی اتمی، «حامد کرزی» رئیس جمهوری پیشین افغانستان و برخی دیگر از مقامات و مسئولان کشورها از چهره های شاخص دیگری هستند که در این نشست به بررسی تازه ترین تحولات منطقه می پردازند.

ظریف روز گذشته نیز در جمع اساتید و دانشجویان دانشگاه اورسیا شهر نورسلطان با موضوع " پارادایم ها و گفتمان‌های نوین در جهان معاصر" سخنرانی کرد که از محتوای این سخنرانی گزارشی منتشر نشده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دولت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟