«مساجد»؛ قربانی جدید رویکرد حزب حاکم بر هند علیه مسلمانان


«مساجد»؛ قربانی جدید رویکرد حزب حاکم بر هند علیه مسلمانان

با رای دادگاه عالی هند به نفع هندوها در مورد مسجد «بابری»، راه آنها برای تعدی به دیگر مکان‌های مذهبی مسلمانان در آینده نزدیک باز می‌شود و اینچنین علاوه بر مسلمانان، مساجد هم در هند در امان نخواهند بود.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد: کشور سکولار هند در چندین دهه گذشته همواره شاهد تنش های مذهبی و اختلاف میان هندوها و مسلمانان بوده است.

مسلمانان در هند نه دارای حقوق سیاسی و اجتماعی و نه حقوق مذهبی هستند و چه بسیار مسلمانانی که به خاطر تنش های مختلف با هندوها در این کشور، جان خود را از دست داده اند.

این تنش ها از زمان روی کار آمدن «نارندرا مودی»، نخست وزیر کنونی هند در سال 2014 میلادی، افزایش پیدا کرد.

«نارندرا مودی»،نخست وزیر هند پس از پیروزی در انتخابات قول داد که تغییراتی برای رشد اقتصادی، توسعه بخش روستایی و فرصت های شغلی برای جوانان در کشور به وجود بیاورد اما پس از چهار سال، حزب متبوع او متهم به شعله ور کردن آتش خشونت علیه گروه های اقلیت علیه مسلمانان و مسیحیان شد.

کمیسیون بین المللی آزادی های مذهبی ایالات متحده هم سال گذشته در گزارشی حزب «بهاراتیا جاناتا» متعلق به مودی را متهم به ناتوانی در مهار خشونت های فرقه ای کرد.

بر اساس این گزارش شرایط آزادی مذهبی در هند به مراتب بدتر شده و تاریخ هند به عنوان یک جامعه چند فرهنگی و چند نژادی اکنون به دلیل انحصار هویت ملی بر مبنای مذهب،مورد تهدید قرار گرفته است.

دولت مودی هندوها را تشویق به مقابله با مسلمانان می کند و به همین دلیل است که کشتار مسلمانان توسط هندوها از زمان روی کار آمدن نخست وزیر کنونی هند، افزایش پیدا کرده است.

در دولت مودی، هزاران نفر از مسلمانان روهینگیایی از هند اخراج شدند و بسیاری از مسلمانان به بهانه بی احترامی به گاوها مورد آزار و اذیت قرار گرفته و یا حتی کشته شدند.

دخالت های آقای نخست وزیر حتی به جایی رسیده است که روی تصمیم گیری در مورد مکان های مذهبی در این کشور هم تاثیر می گذارد.

از آن جمله می توان به تازه ترین حکم دادگاه عالی هند در مورد اختصاص زمین مورد مناقشه هندوها و مسلمانان اشاره کرد.

دادگاه عالی هند در حکمی اعلام کرد، این زمین که روزی میزبان مسجد بابری و روزی هم شاهد تخریب آن در 27 سال پیش بوده است به مسلمانان تعلق نمی گیرد و برای ساختن معبد به هندوها داده می شود. چراکه ساخت معبد در این مکان یکی از وعده های انتخاباتی نارندرا مودی به هندوها بود.

تصمیم جدید دادگاه عالی هند به طور قطع تنش های مذهبی میان مسلمانان و هندوها را افزایش داده و شرایط را برای زندگی مسلمانان در این کشور سخت تر خواهد کرد.

قاضی صادر کننده رای تاکید کرد: سکولاریسم، ویژگی اصلی قانون اساسی هند است و دادگاه باید این مسئله را مورد توجه قرار دهد.

همین یک جمله که در حقیقت مبنای منع مسلمانان از داشتن مسجد در جایی که متعلق به خود آنها بوده است، می شود احتمالا می تواند آتش زیر خاکستر نارضایتی مسلمانان از شرایطی را که در هند بر آنها حاکم است، بیرون بیاورد.

با رای دادگاه عالی هند به نفع هندوها در مورد مسجد بابری، راه آنها برای تعدی به دیگر مکان های مذهبی مسلمانان در آینده ای نزدیک باز می شود و دیگر علاوه بر مسلمانان، مساجد هم در هند در امان نخواهند بود.

پایان پیام/7

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انتظار