4 زن داعشی فرانسوی در فهرست اخراج از ترکیه


4 زن داعشی فرانسوی در فهرست اخراج از ترکیه

تهران - ایرنا - بدنبال وعده رئیس جمهوری ترکیه برای بازگرداندن تروریست‌های عضو داعش به کشورهای مبدا، آنکارا اعلام کرد که 11 داعشی بازداشت شده از جمله چهار زن فرانسوی عضو این گروه تروریستی را اخراج می کند.

روزنامه «لو پاریزین» فرانسه امروز (سه شنبه) در گزارشی با اشاره به اخراج داعشی‌های فرانسوی از ترکیه نوشت: طبق اطلاعات ما یکی از این چهار زن، «طوبی گوندال»( Tooba Gondal) معروف به «دلال عروس های داعش» است.

این زن ۲۵ساله که به داعش پیوسته بود به اسارت نیروهای کرد سوریه درآمد و در اردوگاه «عین عیسی» در شمال شرقی سوریه نگهداری می شد.

او گفته، می خواهد به خانه خود برود و خانواده اش را ببیند اما اگر نتواند به ترکیه پناهنده می شود.

به نوشته لو پاریزین، این زن با نام مستعار «ام مثنی البریتانیا»(Umm Muthanna al-Britaniyah)، فرانسوی است اما با این وجود به جز ملیت، ارتباط چندانی با فرانسه ندارد زیرا از سنین پایین ساکن انگلیس بوده است. زمانی که برای پیوستن به داعش در سوریه رفت، او دانشجوی دانشگاه گلداسمیت لندن بود.

«آمانتین لو کوز»(Amandine Le Coz)، «ناول حسنی»(Nawel Hassani) و «سارا علی مهنی»(Sarah Ali Mehenni) سه دختر جوان دیگری هستند که در اردوگاه عین عیسی زندانی شده بودند و نتوانستند فرار کنند.

به نوشته لو پاریزین، هنوز هیچ تاریخی برای بازگشت این چهار زن و هفت فرزند آنها تعیین نشده اما این اتفاق قریب الوقوع است.

تصمیم ترکیه برای بازگرداندن این نفرات به فرانسه در حالیست که دادگاه عالی اجرایی فرانسه اردیبهشت سال جاری درخواست زنان فرانسوی عضو گروه تروریستی داعش در سوریه را برای بازگشت به این کشور رد کرد.

دادگاه عالی فرانسه در تصمیم گیری های خود معتقد است که این درخواست ها «نیاز به تعامل با مقامات خارجی یا مداخله در خارج از قلمرو» دارد و این مساله جدایی از روابط بین المللی فرانسه نیست.

طبق اعلام وزارت کشور فرانسه، حدود ۵۰۰ کودک از شهروندان فرانسوی در عراق و سوریه متولد شده اند که ۱۰۰ نفر از آنها از سال ۲۰۱۵ بازگردانده شده و برخی آنها جان خود را از دست داده اند.

«ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه ۱۲ فروردین امسال (یکم آوریل ۲۰۱۹) در مصاحبه با روزنامه «اوئستِ» فرانسه، بطور علنی با درخواست ها برای پذیرش اتباع زن فرانسوی عضو داعش در کشور مخالفت کرد و گفت: این زنان «جنگجو» هستند و از این رو باید با آنها به همین ترتیب رفتار شود.

وی تاکید کرد: هیچگونه گزینه ای برای بازگشت اعضای داعش به کشور - از جمله زنان داعشی - وجود ندارد زیرا آنها «دشمنان» کشور اروپایی هستند.

4 زن داعشی فرانسوی در فهرست اخراج از ترکیه


لودریان گفت: شهروند فرانسوی که در صفوف داعش علیه فرانسه جنگیده، دشمن است و باید در محل ارتکاب جرم خود بویژه عراق و سوریه دادگاهی و محاکمه شود. این امر در رابطه با زنان و مردان (داعشی) صدق می کند زیرا این افراد به طور معمول برای جنگ به این دو کشور رفته اند.

وزیر خارجه فرانسه درباره فرزندان زنان داعشی نیز افزود: پرونده آنها به طور انفرادی و با توجه به وضعیت مادران آنها بررسی می شود.

به گفته وزیر امور خارجه فرانسه، حدود ۴۵۰ نفر از شهروندان فرانسوی مرتبط با داعش توسط کردها یا بازداشت شده‌اند و یا اینکه در اردوگاههای پناهندگان در شمال شرقی سوریه به سر می‌برند.

لودریان ماه گذشته برای گفت‌ وگو درباره زندانیان داعشی در سوریه با مقام‌های عراقی دیدار کرد.

وزیر امور خارجه فرانسه در این سفر در نشست مطبوعاتی مشترک با همتای عراقی خود گفت، برای برگزاری نشستی با ائتلاف بین المللی با هدف بررسی بازتاب های تجاوز ترکیه به سوریه تلاش خواهیم کرد.

۱۰۷۱

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاست خارجی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قمر در عقرب در فروردین 1403 چه روزهایی است