طرز تهیه کوفته ریزه سنتی به 2 روش (ساده و با ماست)


طرز تهیه کوفته ریزه سنتی به 2 روش (ساده و با ماست)

کوفته ریزه از غذاهای سنتی ایرانی است که با گوشت چرخ کرده تهیه شده و با نان یا پلو سرو می‌شود. وجود گوشت و دیگر مواد مغذی در آن، باعث شده این غذا یک وعده غذایی کامل در نظر گرفته شود.

طرز تهیه کوفته ریزه سنتی به 2 روش (ساده و با ماست)
ستاره | سرویس آشپزی - کوفته یکی از غذا‌های سنتی ایرانی است که طرفداران زیادی دارد. در تهیه این غذای معروف و محبوب، از انواع سبزی‌های معطر و گوشت استفاده می‌شود. اما کوفته ریزه از غذا‌های خوشمزه و معروف ایرانی است که در شهر‌های مختلف کشور به سبک‌های متفاوتی طبخ می‌شود. این کوفته خوشمزه تا حدی شبیه به کوفته تبریزی بوده و طعم آن کمی شبیه به کباب شامی است. در این مطلب با طرز تهیه کوفته ریزه به دو روش مختلف با ما همراه باشید.


طرز تهیه کوفته ریزه

مواد لازم
گوشت چرخ کرده 500 گرم
تخم مرغ 1 عدد
آرد نخودچی 1 تا 2 قاشق غذاخوری
پیاز متوسط 2 عدد
گوجه فرنگی 1 عدد
رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذاخوری
روغن مخصوص سرخ کردن به میزان لازم
نمک، زردچوبه و فلفل سیاه به میزان لازم

دستور تهیه
ابتدا پیاز‌ها را پوست گرفته، بشویید و سپس یکی از آن‌ها را ریز رنده کنید، آب پیاز رنده شده را دور بریزید و پیاز را به گوشت چرخ کرده اضافه کنید. مخلوط گوشت چرخ کرده و پیاز رنده شده را خوب ورز دهید تا یکدست شوند. تخم مرغ‌ها را در کاسه‌ای شکسته و با چنگال هم بزنید تا زرده و سفیده مخلوط شوند، سپس آن را به گوشت اضافه کنید. نمک، زردچوبه، فلفل و یک قاشق غذاخوری آرد نخودچی به مایه کوفته اضافه کرده و با دست شروع به ورز دادن مواد کنید. در حین ورز دادن مواد اگر احساس کردید مایه شل است، یک قاشق غذاخوری دیگر آرد نخودچی به آن اضافه کنید. توجه داشته باشید که مایه نه زیاد سفت باشد و نه زیاد شل؛ زیرا سفت بودن مایه باعث خشک شدن کوفته شده و شل بودن آن باعث وارفتن کوفته‌های ما می‌شود. از مایه به اندازه یک قاشق غذاخوری بردارید و با کف دست آن را به شکل گرد درآورید. همه مایه را به همین ترتیب به شکل کوفته‌های گردی درآورید و کنار بگذارید. قابلمه‌ای را روی حرارت ملایم قرار داده و روغن را به آن اضافه کنید، صبر کنید تا روغن داغ شود و سپس کوفته ریزه‌ها را در روغن سرخ کنید تا اطراف آن‌ها طلایی شود. پس از سرخ کردن کوفته‌ها، مشغول درست کردن سس آن شوید. طرز تهیه سس ابتدا گوجه فرنگی‌ها را شسته و سپس به صورت نگینی خرد کنید. پیاز دیگر را نیز به صورت نگینی خرد کنید. دو سه قاشق غذاخوری روغن در تابه‌ای ریخته و روی حرارت ملایم قرار دهید تا داغ شود، سپس پیاز نگینی را به روغن اضافه کنید. پیاز را در روغن تفت دهید تا سبک شده و کمی رنگ بگیرد، سپس نمک، فلفل و زردچوبه را به آن اضافه کنید و چند ثانیه دیگر به تفت دادن ادامه دهید تا بوی ادویه بلند شود. رب گوجه را اضافه کنید و یکی دو دقیقه تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شود، سپس گوجه فرنگی خرد شده را اضافه کنید. اجازه دهید گوجه فرنگی تفت داده شده و آب آن کشیده شود، سپس یک لیوان آب جوش به آن اضافه کنید. کوفته ریزه‌ها را به سس اضافه کنید، در قابلمه را بسته و حرارت را کم کنید. صبر کنید تا کوفته‌ها در سس بپزند و سس غلیظ شود. غذا را پس از پختن در ظرف سرو بکشید و همراه با نان یا پلو سرو کنید.
نکته: با افزودن سبزی کوفته به مواد و همچنین افزودن فلفل دلمه‌ای به سس آن، می‌توانید در طعم و مزه این غذا تنوع ایجاد کنید.

طرز تهیه کوفته ریزه سنتی به 2 روش (ساده و با ماست)

طرز تهیه کوفته ریزه با ماست

مواد لازم
گوشت چرخ کرده 500 گرم
ماست 1 لیوان
پیاز ریز خرد شده 2 عدد
سیر له شده 5 حبه
آرد نخودچی 1 فنجان
سیب زمینی متوسط 2 عدد
گشنیز تازه 4 شاخه
نعنای خشک 1/2 قاشق غذاخوری
پودر هل و دارچین 1 قاشق چایخوری
رب گوجه فرنگی 1/2 قاشق غذاخوری
نمک، فلفل و زردچوبه به میزان لازم
روغن مخصوص سرخ کردن به میزان لازم

طرز تهیه
پیاز‌ها را پوست گرفته و ریز خرد کنید؛ سپس آن را سرخ کرده و گوشت، آرد نخودچی، سیر له شده، گشنیز ساطوری شده، نعنا‌ی خشک، نمک، فلفل، زردچوبه، پودر دارچین و هل ساییده را به آن اضافه کنید. مواد را خوب ورز دهید تا یکدست شوند، سپس آن را به صورت کوفته‌های ریزی درآورید. ماست را در قابلمه‌ای ریخته، زردچوبه و فلفل را به آن اضافه کنید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا به جوش آید. پس از به جوش آمدن ماست، کوفته ریزه‌ها را درون آن قرار دهید، حرارت را خیلی کم کرده و در قابلمه را ببندید. اجازه دهید کوفته‌ها حدود ۱۵ دقیقه در ماست بپزند، سپس حرارت را خاموش کنید. سیب زمینی‌ها را پوست گرفته و سرخ کنید، سپس رب گوجه فرنگی را به آن اضافه کرده و چند دقیقه با هم تفت دهید تا خامی رب گرفته شود. غذا را در ظرف سرو بکشید و سیب زمینی سرخ شده را روی آن بریزید.

طرز تهیه کوفته ریزه سنتی به 2 روش (ساده و با ماست)

سخن آخر

کوفته ریزه از غذا‌های خوشمزه و لذیذی است که با گوشت چرخ کرده درست شده و همراه نان یا برنج سرو می‌شود. این غذا که به کوفته قلقلی نیز مشهور است، غذایی مقوی و پرکالری بوده و اغلب به عنوان نهار سرو می‌شود. امیدواریم این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته باشد و تجربیات خود را در این زمینه، با دیگران به اشتراک بگذارید. شما می‌توانید با طرز تهیه کوفته برنجی ساده و کوفته برنجی اصفهانی نیز در ستاره آشنا شوید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه انواع دلمه و کوفته

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید