الزام برچسب تمایز محصولات ساخت اراضی اشغالی


الزام برچسب تمایز محصولات ساخت اراضی اشغالی

خبرگزاری آریا- با حکم دادگاه دیوان عدالت اروپا کالاهای صادراتی به اروپا باید مشخص شود در اراضی اشغالی تولید شده اند، نه در اسرائیل.

الزام برچسب تمایز محصولات ساخت اراضی اشغالی
خبرگزاری آریا- با حکم دادگاه دیوان عدالت اروپا کالاهای صادراتی به اروپا باید مشخص شود در اراضی اشغالی تولید شده اند، نه در اسرائیل.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از خبرگزاری فرانس پرس عربی، فلسطینی‌ها از حکم دادگاهی در اروپا درباره نشاندار کردن محصولات و تولیدات شهرک‌های اسرائیلی استقبال کردند.
جروزالم پست نیز نوشت: دیوان عدالت اروپا ضربه ای شدید به اسرائیل زد، زیرا با صدور حکمی، الزامی کرد که کالاهای تولیدی در شهرک های یهودی نشین که به اروپا صادر می شوند باید برچسب های متمایزی داشته باشند تا مشخص شود در اراضی اشغالی تولید شده اند، نه در اسرائیل.
به گزارش پایگاه اینترنتی این روزنامه صهیونیستی، چاپ فلسطین اشغالی، در مقاله ای به قلم تواه لازاروف نوشت: دیوان عدالت اروپا امروز (سه شنبه) حکم مهمی صادر کرد که نقطه عطف محسوب می شود؛ طبق حکم صادر شده, این اقدامی قانونی خواهد بود که کشورهای اروپایی محصولاتی را که در آن سوی مرزهای سال 1967 (در اراضی اشغالی) در شرق قدس، بلندهای جولانِ تحت اشغال اسرائیل و (شهرک های صهیونیست نشین در) کرانه باختری تولید می شوند، متمایز کنند و روی آن ها برچسب هایی بزنند که نشان دهد آن محصولات در اسرائیل تولید نشده اند.
این مسئله، به موضوعی مورد اختلاف میان اتحادیه اروپا و اسرائیل از سال 2015 به این طرف تبدیل شده است. در آن سال، اتحادیه اروپا دستور العملی برای کشورهای عضو خود صادر کرد مبنی بر این که آن ها چگونه می توانند به صورتی کاملاً قانونی، روی چنین محصولاتی به جای برچسبِ «ساخت اسرائیل» ، برچسب «ساخت کرانه باختری» یا «ساخت جولان» بزنند. اتحادیه اروپا طبق قوانین بین المللی، این مناطق را بخشی از اسرائیل نمی داند. بخشنامه چهار سال پیش اتحادیه اروپا الزام آور نبود، اما به کشورهای عضو این اتحادیه حق انتخاب می داد که اگر خودشان لازم بدانند، مجاز خواهند بود که استفاده از چنین برچسب های مشخص کننده ای را در کشورهای خود به قانون لازم الاجرا تبدیل کنند.
اسرائیل معتقد است که چنین برچسب هایی به جنبش «بایکوت، کاهش سرمایه گذاری و تحریمِ» اسرائیل کمک خواهد کرد که چنین محصولاتی را (که در شهرک ها تولید می شوند) به راحتی شناسایی و تحریم کنند.

کمیسیون اروپا از حکم دیوان دادگستری اروپا علیه رژیم صهیونیستی حمایت کرد
به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس، «مینا آندریوا» سخنگوی کمیسیون اروپا اعلام کرد درج برچسب واضح و غیرفریبنده درباره منشاء (کالا) یکی از اصلی ترین سیاست های اتحادیه اروپا در رابطه با (حقوق) مصرف کننده است.
وی گفت: رای دادگاه (دیوان دادگستری اروپا) به مانند اطلاعیه کمیسیون در همین مضمون در سال 2015 تایید کرده است برچسب کالایی که منشاء آن شهرک های اسرائیلی (سرزمین‌های اشغالی فلسطین) است باید به صورت صحیح درج شود و برای مصرف کنندگان گمراه کننده نباشد. موضع اتحادیه اروپا در قبال این موضوع تغییری نکرده است. نظارت و اجرای صحیح قوانین اتحادیه اروپا درباره مشخص شدن منشاء کالاها وظیفه اعضای این اتحادیه است.
مینا آندریوا گفت: اتحادیه اروپا شهرک ها در مناطق اشغالی را براساس حقوق بین المللی غیرقانونی می داند. اتحادیه اروپا و اسرائیل شرکای بسیار نزدیکی هستند و در حوزه های مهم زیادی با یکدیگر روابط دوجانبه دارند. اتحادیه اروپا همچنان خود را متعهد به همکاری با اسرائیل در چارچوب "طرح اقدام" فعلی بر اساس منافع مشترک می داند. اتحادیه اروپا بر تعهد اساسی اش در قبال امنیت اسرائیل تاکید دارد. اتحادیه اروپا از هیچ نوع ممنوعیت یا تحریم علیه اسرائیل حمایت نمی کند. اتحادیه اروپا همچنین تلاش های کمپین موسوم به "جنبش بایکوت، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم اسرائیل" برای منزوی کردن اسرائیل را رد می کند.
جولیان ویسیر مشاور آکسفام در امور سیاست های انسان دوستانه در اینباره گفت: آکسفام این را تصمیمی بسیار مهم و گامی در مسیر صحیح می داند زیرا این تصمیم(دادگاه اروپا) اذعان دارد افزایش شهرک سازی بر زندگی، کرامت و دسترسی مردم فلسطین به فرصت های اقتصادی تاثیر می گذارد. بنابراین فکر می کنم که برای مصرف کنندگان اروپایی مهم است که بتوانند انتخاب آگاهانه و آزادانه در زمان خرید کالا از بازارهای اروپا داشته باشند.
وی گفت: ما در آکسفام قصد نداریم هیچ کشوری از جمله اسرائیل را تحریم کنیم. ما فقط مخالف تجارتی هستیم که بر خلاف قوانین بین المللی است و همین مسئله درباره کالاهایی که منشاء (تولید) شان شهرک های اسرائیلی است،صادق است. این شهرک ها ناقض قوانین بین المللی هستند و این همان موضع اتحادیه اروپا در قبال این شهرک ها است و به همین دلیل ما بار دیگر از رای و تصمیم دیوان دادگستری اروپا استقبال کردیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک