موافقت فرانسه با پذیرش 11 داعشی اخراجی از ترکیه


موافقت فرانسه با پذیرش 11 داعشی اخراجی از ترکیه

تهران - ایرنا - دولت فرانسه با پذیرش 11 داعشی فرانسوی و خانواده آنها که قرار است از ترکیه به فرانسه بازگردانده شوند، موافقت کرد.

بازگشت شهروندان اروپایی عضو گروه تروریستی داعش به کشورهای متبوع خود، همچنان یک مشکل تفرقه انگیز در اروپا است و بسیاری از کشورهایی از پذیرش این افراد امتناع می کنند.

رسانه‌های فرانسوی روز گذشته (سه شنبه) به نقل از مقامات رسمی این کشور نوشتند که دولت فرانسه می خواهد یک گفت و گوی نزدیک با ترکیه در مورد مبارزه علیه داعش برقرار کند و ۱۱ تروریست داعشی متبوع خود را که ترکیه تصمیم به اخراج آنها گرفته، می پذیرد.

«کریستف کاستانر» وزیر کشور فرانسه به نمایندگان پارلمان این کشور گفته اکنون اقداماتی برای بازگشت ۱۱ شهروند فرانسوی انجام می دهیم. ترکیه می تواند بر اساس توافق منعقد شده در سال ۲۰۱۴ تروریست ها را به کشورهای خود بازگرداند.

موافقت فرانسه با پذیرش 11 داعشی اخراجی از ترکیه


به گفته او، حدود ۲۵۰ شهروند فرانسوی با توجه به این توافقنامه به فرانسه بازگردانده شده اند.

بدنبال وعده رئیس جمهوری ترکیه برای بازگرداندن تروریست‌های عضو داعش به کشورهای مبدا، آنکارا اعلام کرد که ۱۱ داعشی بازداشت شده از جمله چهار زن فرانسوی عضو این گروه تروریستی را اخراج می کند.

روزنامه «لو پاریزین» فرانسه روز گذشته در گزارشی با اشاره به اخراج داعشی‌های فرانسوی از ترکیه نوشت: طبق اطلاعات ما یکی از این چهار زن، «طوبی گوندال»( Tooba Gondal) معروف به «دلال عروس های داعش» است.

تصمیم ترکیه برای بازگرداندن این نفرات به فرانسه در حالیست که دادگاه عالی اجرایی فرانسه اردیبهشت سال جاری درخواست زنان فرانسوی عضو گروه تروریستی داعش در سوریه را برای بازگشت به این کشور رد کرد.

اظهارات تازه کاستانر در حالی صورت می گیرد که دادگاه عالی فرانسه پیشتر در تصمیم گیری های خود اعلام کرده بود درخواست ها برای بازگشت خانواده های داعشی فرانسوی نیاز به تعامل با مقامات خارجی یا مداخله در خارج از قلمرو دارد و این مساله جدایی از روابط بین المللی فرانسه نیست.

«ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه نیز ۱۲ فروردین سال جاری(یکم آوریل ۲۰۱۹) در مصاحبه با روزنامه «اوئستِ دو فرانس» فرانسه، بطور علنی با درخواست ها برای پذیرش اتباع زن فرانسوی عضو داعش در کشور مخالفت کرده و گفته بود: این زنان «جنگجو» هستند و از این رو باید با آنها به همین ترتیب رفتار شود.

وی تاکید کرده بود که هیچگونه گزینه ای برای بازگشت اعضای داعش به کشور - از جمله زنان داعشی - وجود ندارد زیرا آنها «دشمنان» کشور اروپایی هستند.

موافقت فرانسه با پذیرش 11 داعشی اخراجی از ترکیه


به گفته لودریان، شهروند فرانسوی که در صفوف داعش علیه فرانسه جنگیده، دشمن است و باید در محل ارتکاب جرم خود بویژه عراق و سوریه دادگاهی و محاکمه شود. این امر در رابطه با زنان و مردان (داعشی) صدق می کند زیرا این افراد به طور معمول برای جنگ به این دو کشور رفته اند.

بررسی وضعیت تروریست های داعشی امروز در واشنگتن

«اگنس فون در مول»( Agnes Von Der Mühll) سخنگوی وزارت خارجه فرانسه نیز در بیانیه ای اعلام کرد: مساله تروریست های داعشی یک نگرانی اساسی امنیتی برای این کشور است.

به گفته او، وضعیت این تروریست ها امروز (چهارشنبه) در نشست ائتلاف بین المللی علیه داعش به رهبری آمریکا، در واشنگتن مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

تارنمای روزنامه «دیلی صباح» امروز به نقل از وزیر کشور فرانسه نوشت: فرانسه ۱۱ تروریست داعشی تبعه این کشور را که اکنون توسط ترکیه نگهداری می شوند، خواهد پذیرفت.

وزیر دفاع فرانسه هم گفته «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری این کشور قصد دارد با سران ترکیه، انگلیس و آلمان در رابطه با این موضوع دیدار کند.

پیش از این «فلورانس پارلی» وزیر دفاع فرانسه گفته بود که آنها هیچ اطلاعی در مورد بازگرداندن مبارزان فرانسوی داعشی از سوی ترکیه به فرانسه ندارند.

۵۰۰ تبعه فرانسوی داعشی در سوریه

همچنین خبرگزاری رویترز گزارش داده که حدود ۵۰۰ فرانسوی از جمله ۶۰ مبارز در اردوگاه ها و زندان هایی که توسط یگان های «پ.ک.ک»" در شمال سوریه ایجاد شده بودند، بسر می برند.

با اظهار ناامیدی از بی تفاوتی اروپا نسبت به بیش از یکهزار و ۱۰۰ تروریست داعشی خارجی بازداشت شده در سوریه، آنکارا نسبت به استرداد این تروریست ها اقدام کرد.

«سلیمان سویلو» وزیر کشور ترکیه به تازگی گفته بود که این کشور هتلی برای تروریست های داعشی نیست.

موافقت فرانسه با پذیرش 11 داعشی اخراجی از ترکیه

ترکیه با انتقاد از اروپایی ها برای عدم پذیرش شهروندان داعشی خود در سوریه و عراق، تابعیت برخی از آنها را هم لغو کرده است. اگر چه طبق کنوانسیون مصوب سال ۱۹۶۱ نیویورک، سلب تابعیت افراد غیرقانونی محسوب می‌شود، با این حال برخی کشورها مانند فرانسه و انگلیس این کنوانسیون را تصویب نکرده‌اند.

پرونده های اخیر باعث جنگ های طولانی مدت شده است. آمریکا به تنهایی بیش از یکصد نفر از اتباع خود را به دلیل پیوستن به گروه های تروریستی در خارج از کشور سلب تابعیت کرده است.

آلمان هم نگران بازگشت داعشی است

در میان کشورهای اروپایی، آلمان نیز نسبت به بازگرداندن اتباع داعشی خود ابراز نگرانی کرده و خبر ورود این افراد به یک موضوع مهم در رسانه‌های این کشور تبدیل شده است.

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان، در مجموع سه زن، پنج مرد و دو کودک زندانی در ترکیه که تابعیت آلمانی دارند و به این کشور بازگردانده می‌شوند.

۱۰۷۱

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاست خارجی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


همسر علی ضیا را می شناسید ؟! / حدس بزنید کیست ! + بیوگرافی و عکس عاشقانه!