از تدارک مسجدی‌ها برای 17 ربیع‌الاول تا استقبال گرم کانون‌های مساجد از هفته‌ کتاب


از تدارک مسجدی‌ها برای 17 ربیع‌الاول تا استقبال گرم کانون‌های مساجد از هفته‌ کتاب

حرکت کاروان کتاب در شهرهای مختلف، ساخت اولین مسجد «کارمل» کالیفرنیا در سال 2020، تدارک مفصل مساجد برای گرامیداشت هفته وحدت و برگزاری محافل قرآنی به مناسبت 17 ربیع‌الاول از مهمترین اخبار مسجدی در 22 آبان 98 است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر مهمترین اخبار این حوزه در بیست و دومین روز از آبان ماه ۹۸:

حرکت کاروان کتاب در شهرهای مختلف/ تخصیص سالانه ۵-۶ میلیارد بودجه به کتابخانه‌های مساجد

از تدارک مسجدی‌ها برای 17 ربیع‌الاول تا استقبال گرم کانون‌های مساجد از هفته‌ کتاب

حجت الاسلام والمسلمین دکتر «حبیب‌رضا ارزانی» در گفت وگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان درباره برنامه های ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور ویژه هفته کتاب و کتابخوانی (از 23 تا 30 آبان ماه جاری)، اظهار کرد: راه اندازی کاروان کتاب از طریق یک تریلر همراه با اجرای برنامه های شاد و مفرح ویژه همه اقشار و گروه های سنی و با حضور روحانیون از مهمترین این برنامه ها است.

رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور ادامه داد: این تریلر که در آن مانیتوری بزرگ برای نمایش فیلم تعبیه شده است، حرکت خود را پیش از هفته وحدت از شهر مقدس قم به عنوان مرکز حضور علما و ترویج تشیع ناب، آغاز کرده و به شهرها و استان های مختلف و حتی میرجاوه می رود و برنامه های ویژه در موضوع کتاب و کتابخوانی را اجرا می کند.

وی درباره برنامه حمایتی ستاد هماهنگی کانون های مساجد در حوزه کتاب و کتابخوانی، تصریح کرد: این ستاد همه ساله مبلغی بین حدود پنج شش میلیارد تومان را به 14 هزار و 97 کتابخانه مسجدی و تامین منابع موردنیاز آنها تخصیص می دهد که البته به نسبت تعداد کتابخانه ها، رقم بالایی نیست.

حجت الاسلام دکتر ارزانی ابراز کرد: این رقم اعتبار هر سال صرف خرید کتاب و تجهیز کتابخانه های مساجد می شود اما بنا داریم از سال آینده بر اساس درخواست و نوع علاقمندی مساجد و کانون ها، کتاب ها را خریداری کرده و در اختیار کتابخانه های مساجد قرار دهیم.

این مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: اتخاذ این رویکرد برای آن است که نیازها و سلایق مردم در حوزه کتاب و کتابخوانی در مناطق مختلف به تناسب جغرافیای منطقه ای، مذهبی و ... متفاوت است و با این رویکرد می توان کتاب ها را متناسب با نیاز و علایق اهالی هر استان تهیه و ارائه کرد و برای این مهم سامانه الکترونیکی نیز طراحی می شود.

وی در ادامه تاکید کرد: علاوه بر این مبلغ، از طرقی مثل نذر و وقف کتاب در محلات یا اجرای طرح هایی همچون امانت دوره ای کتاب توسط برخی مسجدی ها در مساجد متعدد می کوشیم تا منابع جدید به دست علاقمندان حوزه کتاب و کتابخوانی در مساجد و کانون های فرهنگی هنری مساجد برسد. هر کتابی را که در انبار داشته باشیم یا به دست ما برسد بلافاصله در اختیار کتابخانه های مسجدی قرار می دهیم.

تلاوت کریم منصوری در محفل قرآنی مسجد جامع ازگل

از تدارک مسجدی‌ها برای 17 ربیع‌الاول تا استقبال گرم کانون‌های مساجد از هفته‌ کتاب

همزمان با میلاد حضرت پیامبر اکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع)، محفل انس با قرآن کریم روز پنجشنبه، ۲۳ آبان‌ماه پس از نماز مغرب و عشاء در مسجد جامع ازگل برگزار می‌شود.

در این مراسم حجت‌لاسلام صدیقی، امام جمعه موقت تهران سخنرانی می کند و کریم منصوری، قاری بین‌المللی کشور در این مراسم به تلاوت کلام الله مجید می پردازد.

همچنین، محمد اسلامی، حافظ نوجوان و تعدادی از اعضای خانواده بختیاری که از حافظان قرآن کریم هستند، محفوظات خود را ارائه و گروه تواشیح «هدی» نیز اجرای برنامه دارد.

در حاشیه این مراسم از قرآن‌آموزان موفق جلسات قرآن مسجد جامع ازگل نیز تجلیل می‌شود.

علاقه‌مندان می‌توانند برای بهره‌مندی از این محفل به نشانی انتهای اتوبان امام علی(ع)، بزرگراه ارتش، مسجد جامع ازگل مراجعه کنند.

دستگیری ۲ نئوفاشیست در ارتباط با بمب‌گذاری مسجد «سیه‌نا» ایتالیا

از تدارک مسجدی‌ها برای 17 ربیع‌الاول تا استقبال گرم کانون‌های مساجد از هفته‌ کتاب

به نقل از «dailysabah»، نیروهای امنیتی ایتالیا دو نئوفاشیست مظنون به طراحی حمله تروریستی به مسجدی در نزدیکی شهر «سیه نا» را دستگیر کردند.

گزارش ها حاکی از آن است که یک بانکدار 60 ساله و پسر 22 ساله اش برای بمب گذاری در مسجدی واقع در « Colle di Val d'Elsa» طراحی کرده بودند.

پلیس اعلام کرد: 10 نفر دیگر هم در همین رابطه در حال بازجویی شدن هستند.

خبرگزاری ایتالیایی «ANSA» در این باره به نقل از پلیس نوشت: این گروه قصد داشت با خرابکاری یک لوله گاز را در این مسجد منفجر کند.

به گقته مقامات محلی، یگان های عملیات ویژه پلیس سیه نا و فلورانس، تحقیقات زیادی را انجام دادند و مکان های مخفی از سلاح ها و مواد منفجره در خانه ها، انبارها و دفاتر کار را پیدا کردند.

تصاویر اقلام ضبط شده از سوی پلیس که در رسانه های ایتالیایی منتشر شده است، نشان دهنده تعداد زیادی اسلحه، وسیله هایی از جنگ جهانی دوم از جمله کلاه های نازی ها و پرچم های فاشیستی بود.

بر اساس گزارش روزنامه ایتالیایی «La Repubblica»، افرادی که اکنون تحت بازجویی قرار دارند، به تبلیغ تفکرات فاشیسم و نازیسم در رسانه های اجتماعی اقدام کرده بودند.

انجمن اسلامی «Unione delle Comunita Islamiche d'Italia» در بیانیه ای که در فیس بوک منتشر کرد، نوشت: افراط گرایی و تروریسم راست گرایانه، خطری حقیقی به شمار می آید و ما خواستار محکومیت آن هستیم.

اولین مسجد «کارمل» کالیفرنیا در سال ۲۰۲۰ ساخته می‌شود

از تدارک مسجدی‌ها برای 17 ربیع‌الاول تا استقبال گرم کانون‌های مساجد از هفته‌ کتاب

سنگ بنای اولین مسجد در شهر «کارمل» واقع در ایالت کالفرنیای آمریکا در سال 2020 میلادی گذاشته می شود.

از زمان برداشته شدن چالش های حقوقی در ماه مارس برای ساخت اولین مسجد در شهر «کارمل-بای-دِ-سی»، موسسه السلام در حال تلاش برای آماده کردن زمین 15 آکری در شمال غربی کارمل برای ساخت این مسجد است.

«اشهر مدنی»، یکی از اعضای هیئت مدیران السلام گفت که کار ساخت این مسجد از اوایل سال 2020 میلادی آغاز می شود.

تا کنون برخی از کارهای مقدماتی مانند نصب حصار و محوطه سازی در ضلع غربی مجموعه در نزدیکی خیابان 141 و جاده شلبورن انجام شده است.

این پروژه برای کسب اجازه موسسه السلام به منظور استفاده ویژه از این زمین نزد هیئت تجدید نظر منطقه ای خواهد رفت.

این درخواست، نتیجه وعده هایی است که موسسه السلام در خصوص پروژه مورد نظر و در پاسخ به درخواست همسایگانی که نسبت به ساخت مسجد مخالفت هایی داشتند،ارائه داده است.

وقتی هیئت تجدیدنظر منطقه ای در ماه فوریه 2018 این پروژه را مورد بررسی دوباره قرار داد، شرکت کنندگان با سه رای موافق در برابر دو رای مخالف به ساخت این مسجد رای دادند.

مدنی درباره مخالفت هایی که برخی از همسایگان برای ساخت این مسجد دارند، گفت: ما آماده شنیدن و پرداختن به سوالات و دغدغه های همسایگانمان هستیم چرا که می خواهیم همسایه خوبی برای آنها باشیم.

وی تاکید کرد: زمانی که این مسجد ساخته شود، برنامه های متنوعی برای کل جامعه کارمل برگزار می شود که می تواند پل ارتباطی خوبی میان شهروندان مسلمان و غیر مسلمان باشد.

برگزاری جلسات «سیری در سیره امام رضا(ع)» در مسجد امام رضا(ع)

از تدارک مسجدی‌ها برای 17 ربیع‌الاول تا استقبال گرم کانون‌های مساجد از هفته‌ کتاب

سلسله جلسات تاریخ تحلیلی اسلام؛ سیری در سیره امام رضا(ع) با ارائه حجت الاسلام حامد کاشانی در مسجد امام رضا(ع) برگزار می شود.

این جلسات شنبه ها بعد از نماز جماعت ظهر و عصر در تهران، ازگل، خیابان نوبهار، کوچه گلستان شرقی، حوزه علمیه امام خمینی، مسجد امام رضا(ع) برگزار می شود.

برگزاری جشنواره هنرهای اسلامی در مسجد «السلام» تگزاس

از تدارک مسجدی‌ها برای 17 ربیع‌الاول تا استقبال گرم کانون‌های مساجد از هفته‌ کتاب

مسجد «السلام» واقع در شهر «هیوستون» در ایالت تگزاس آمریکا میزبان ششمین جشنواره سالیانه هنر اسلامی بود.

به گفته برگزارکنندگان این مراسم، هدف اصلی از چنین برنامه ای تلاش برای گسترش زیبایی هنر اسلامی در هیوستون است.

«شاهین رحمان»، رئیس موسسه هنرهای اسلامی هیوستون در این باره گفت: هنر اسلامی دارای تاریخ بسیار غنی است که به 1400 سال قبل باز می گردد، مقوله ای که تا کنون چیزهای زیادی درباره آن در رسانه های اصلی کشور نشنیده ایم.

وی افزود: جشنواره هنرهای اسلامی در حقیقت برای بزرگداشت میراث دین اسلام برگزار می شود و ما می خواهیم این میراث را با دیگر اعضای جامعه هیوستون به اشتراک بگذاریم.

به گفته رحمان، یکی از مهم ترین جنبه های جشنواره هنرهای اسلامی، ایجاد کردن فرصتی برای گفتگوی مستقیم با خود هنرمندان است.

در سال گذشته میلادی، این جشنواره، هنر مهاجران در منطقه هیوستون را به نمایش گذاشت.

بیش از 40 هنرمند در مراسم امسال جشنواره هنرهای اسلامی در مسجدالسلام شرکت داشتند.

هنرمندان برجسته مسلمان مانند «نهاد دوخان» و «محمد زمان» که از خوشنویس های معروف هستند همراه با آثارشان در این جشنواره حضور داشتند.

تدارک مساجد پایتخت برای گرامیداشت هفته وحدت

از تدارک مسجدی‌ها برای 17 ربیع‌الاول تا استقبال گرم کانون‌های مساجد از هفته‌ کتاب

حجت الاسلام «حجت الله ذاکر» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اعلام برنامه های هفته وحدت در مساجد تهران، اظهار کرد: مرکز رسیدگی به امور مساجد به مناسبت هفته وحدت علاوه بر ترغیب و تشویق مساجد نسبت به گرامیداشت این هفته و برگزاری مراسم مدیحه سرایی، مولودی خوانی و ایراد سخنرانی در رابطه با وجود مقدس پیامبر(ص)، هفت برنامه ویژه را در هفت مسجد پرمخاطب برگزار می کند.

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد با بیان اینکه در این راستا محافل قرآنی در هفت مسجد همنام با پیامبر(ص) و امام جعفرصادق(ع) در حال برگزاری است، تصریح کرد: این محافل قرآنی با حضور قاریان بین المللی همراه با اجرای گروه تواشیح و همخوانی در رابطه با پیامبر اعظم(ص) از ۱۸ تا ۲۴ آبان برگزار می شوند.

حجت الاسلام ذاکر ادامه داد: مساجد الرسول(ص)، النبی(ص)، رسول اکرم(ص)، خاتم الانبیاء(ص)، امام سجاد(ع) و امیرالمومنین(ع) میزبان این محافل هستند و حجت الاسلام درچه ای، امین پویا، محمدرضا پورزرگری، سعید پرویزی و احمد ابوالقاسمی از جمله قاریان در این محافل به شمار می روند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: همچنین مراسم سخنرانی، نشست های معرفت افزایی، مولودی خوانی و مدیحه سرایی در هفته وحدت و به مناسبت ولادت پیامبر(ص) و امام جعفرصادق(ع) نیز در مساجد برگزار می شود.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


می دانستید مادر ترانه علیدوستی یک هنرمند معروف است؟ | شباهت جالب ترانه علیدوستی به مادر...