اثری از وجود ارز حمایتی برای کاغذ دیده نمی‌شود


اثری از وجود ارز حمایتی برای کاغذ دیده نمی‌شود

عضو کارگروه کاغذ کمیسیون فرهنگی گفت: سهمیه‌بندی موجود برای کاغذ را مفید نمی‌دانم، چرا که اثری از وجود ارز حمایتی در بازار دیده نمی‌شود.

اثری از وجود ارز حمایتی برای کاغذ دیده نمی‌شودسید احسان قاضی‌زاده هاشمی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره گرانی کاغذ و اثرات سهمیه بندی آن اظهار کرد: با وجود قرار دادن ارز حمایتی یا ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی برای خرید این کالا، این نوع سهمیه‌بندی را مفید نمی‌دانم، چرا که اثری از وجود ارز حمایتی در بازار دیده نمی‌شود و چه بسا موجب سوداگری و ایجاد رانت برای تعدادی خاص هم شده است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: اگر بازار کاغذ آزاد شود، با توجه به اختلاف کم ارز آزاد و نیمایی، شاید قیمت‌ها رو به کاهش برود؛ احتمالا همین ایجاد سهمیه و محدودیت سبب این اوضاع شده است.

او افزود: مدتی از ورود یک کشتی از کاغذ صحبت می‌شد و الان اثر کشتی‌های ادعاییِ بعضی آقایان را در بازار می‌بینید.

قاضی‌زاده با بیان اینکه ادعای بعضی مسئولان درباره واردات کاغذ در بازار اثری نگذاشته است، یادآور شد: مسئولان مربوط می‌توانند درباره مقابله با گرانی مدعی باشند، این در حالی است که مصرف‌کننده حوزه کاغذ تغییری نسبت به تصمیمات این مجموعه ندیده است.

بیشتر بخوانید: آخرین جزئیات کاغذ در 6 ماه نخست سال/ افزایش قیمت نداشتیم

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: مداخله دولت در بازار کاغذ را برای بلند مدت نتیجه‌بخش ندیدم، هرچند برای مطبوعات حمایت خاصی دیده شد و این موضوع جلوی تعطیل شدن مطبوعات را گرفت. البته مطبوعات تعداد کمتر و بازار مصرف مشخصی دارند.

او با یادآوری وسعت بازار نشر ادامه داد: دقیقا معلوم نیست که چه کتاب‌هایی حمایتی و کدام یک از آنها غیر حمایتی است؛ عدم دقیق بودن این مسئله موجب ایجاد حساسیت‌هایی شده و در آینده می‌تواند حواشی زیادی را به دنبال داشته باشد.

قاضی زاده با بیان اینکه در کارگروه کاغذ کمیسیون فرهنگی نماینده تعزیرات حضور دارد، گفت: تعزیرات در حوزه چند ناشر وارد شد که از طرف برخی از ناشران اعتراضاتی شد؛ زیرا بعضی از دفاتر نشر در محیط غیراداری است. البته رفتار‌های این چنینی را بی‌اثر نمی‌دانم، اما اثر‌های عمیقی در تعیین قیمت کاغذ در بازار نخواهد داشت.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه چنین برخورد‌هایی امکان اتفاقاتی مانند احتکار و انبارداری‌های طولانی مدت را رقم می‌زند، یادآور شد: پایان امسال هم با توجه به انتخابات و استفاده بسیار از کاغذ، موضوع احتکار قابلیت تشدید دارد و آثار آن دامن‌گیر مصرف‌کننده و حوزه نشر می‌شود.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال روزانه پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403