50 چاه با بهره‌برداری از استخر ذخیره آب در مراغه حذف می‌شود


50 چاه با بهره‌برداری از استخر ذخیره آب در مراغه حذف می‌شود

مراغه - ایرنا - بخشدار مرکزی مراغه از احداث استخر ذخیره آب در روستای کهجوق این شهرستان خبر داد و گفت: با بهره‌برداری از این نهر 50 حلقه چاه در منطقه حذف می‌شود.

حکیمه انتظاری روز چهارشنبه در بازدید از روند عملیات اجرایی این طرح اظهار داشت: این استخر به طول۵۰۰ متر، عرض ۵۰ متر و به عمق ۱۰ متر در بالا دست باغات روستا جهت آبیاری ۱۳۸ هکتار از باغات کشاورزی کهجوق ساخته می شود.

وی با اشاره به اینکه این پروژه در سطح استان بی نظیر بوده و تنها در این روستا برای نخستین بار احداث می شود، افزود: عملیات اجرایی این پروژه از سال ۹۶ آغاز شده و هم اکنون در مرحله خاکبرداری است و امیدواریم اوایل سال آینده به بهره برداری برسد.

بخشدار مرکزی مراغه به حمایت های جهاد کشاورزی و دیگر ادارات در اجرای این طرح اشاره کرد و افزود: برای احداث این استخر یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان از سوی سازمان جهاد کشاورزی اعتبار در نظر گرفته شده است که تاکنون ۳۰ درصد از آن تخصیص یافته است.
انتظاری ادامه داد: همچنین بیش از هفت کیلومتر لوله ۲۰۰ برای انتقال آب استخر توسط جهاد کشاورزی در نظر گرفته شده است و در بسیاری از باغات به سیستم قطره ای به صورت رایگان اجرا شده است.
وی گفت: همچنین دبی نهر جهت اجرای سیستم آبیاری تحت فشار برای هر هکتار نیم لیتر در ثانیه برآورد شده است.
وی با تقدیر از اتحاد و روحیه همبستگی اهالی روستا کهجوق بخش مرکزی مراغه گفت: با احداث این استخر از کاهش منابع آب های زیرزمینی، هدر رفت آب نهر، تنش های ناشی از کمبود آب، خشکسالی و از بین رفتن باغات و فرو نشست زمین جلوگیری خواهد شد.

کهجوق (کهجیق) یکی از روستاهای مراغه است که با جمعیتی بیش از یکهزار و ۲۰۰ نفر در دهستان سراجوی شمالی بخش مرکزی این شهرستان واقع شده‌است.
شهرستان مراغه دارای دو بخش سراجو و مرکزی است و با حدود ۲۶۸ هزار نفر جمعیت در ۱۲۷ کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ بغض سنگین کریم منصوری در برنامه محفل