‌نادیده گرفتن حقوق دیگران مقدمه بروز اختلاف است


‌نادیده گرفتن حقوق دیگران مقدمه بروز اختلاف است

‌عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: نادیده گرفتن حقوق دیگران، قائل شدن حقوق خاص برای خود و برتر دانستن باورهای شخصی از عوامل بروز و ظهور اختلافات میان افراد جامعه است.

‌عزیزالله مجاهد در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه اقتضای زندگی اجتماعی پذیرش محدودیت ها است، اظهار کرد: این یعنی، وقتی با دیگران زندگی می کنیم باید حقوق آنها را رعایت کنیم. انسان‌ها به طور طبیعی از تفاوت های سطح انگیزشی و شناختی برخوردار هستند. وقتی تفاوت ها وجود دارد، امکان اختلاف نیز هست.

عضو اهل تسنن هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، ایجاد مهارت همدلی در جامعه را یکی از عوامل موثر در رسیدن به وحدت دانست و اظهار کرد: اگر همدلی در جامعه رشد پیدا کند و افراد بتوانند احساسات دیگران را درک کرده و خودشان را جای یکدیگر بگذارند، هیچگاه راضی نمی شوند حقوق سایر افراد را پایمال کنند. این اتفاق باعث ایجاد وحدت در جامعه می شود.

وی نادیده گرفتن حقوق دیگران را مقدمه بروز اختلاف دانست و افزود: قائل شدن حقوق خاص برای خود، نادیده گرفتن حقوق دیگران، برتر دانستن باورهای خود و اینکه خود را رستگار بدانیم، اما به سایرین به چشم فرقه های ضاله نگاه کنیم دیدگاه تنگ نظرانه ای است که ناشی از ضعف رشد شناختی ما است.

مجاهد، نقش مدیران جامعه در رفع مشکلات را مهم ارزیابی کرد و گفت: راه حل بسیاری از مشکلات در حوزه های تربیتی، فرهنگی، آموزشی و حتی رسانه ای به مدیران جامعه برمی گردد. یکی از نهادهایی که خطاهای آن بزرگترین عوارض را برای کشور ایجاد می کند، شورای نگهبان است، چراکه فرصت را برای برخی افراد به شدت محدود می کند و میدان را برای برخی دیگر که شاید به آن سطح از رشد یافتگی که بتوانند مشکلات جامعه را بر طرف کنند، نرسیده باشند، باز می گذارد.

وی با بررسی نقش حاکمیت در بروز یا عدم بروز وحدت در جامعه، تاکید کرد: آنچه در جامعه مشهود است، این است که سطح رضایت در آن حدی که باید باشد، نیست.
این عضو هیئت علمی دانشگاه زاهدان ادامه می دهد: ممکن است این عدم رضایت براساس واقعیت ها نباشد، اما رفتارهای انسانها براساس ذهنیت آنها است. باید این ذهنیت اصلاح شود. شاید رفتار حاکمیت به نوعی است که به این طرز فکر دامن زده است. باید برخی از رفتارهای حاکمیت اصلاح شود تا جامعه ای یکپارچه داشته باشیم.

وی نقش روحانیت در رسیدن به وحدت جامعه را مهم ارزیابی کرد و گفت: در جمع روحانیون گروه های روشنفکر، پخته و متقی وجود دارد که اگر تریبون و رسانه را در اختیار داشته باشند زمینه رشد جامعه، از بین رفتن تنش ها و یکپارچگی را فراهم می کنند، اما گروه های دیگری هم وجود دارند که داری افکاری خاص هستند و در فضای مجازی نیز حضوری چشمگیر دارند و حضور این افراد نتیجه خوبی به همراه نخواهد داشت.

مجاهد، رسانه ها را زبان گویای تمام اقشار جامعه با هر گرایش سیاسی و مذهبی دانست و خاطرنشان کرد: رسانه ها باید بازگوکننده تفاوت ها باشند. باید حرمت گذاشتن به تفاوت ها را آموزش دهند و زبان گویای تمام اقشار جامعه باشند. وقتی افراد بتوانند آزادانه و راحت باورها، عقاید، افکار و دغدغه هایشان را از طریق رسانه ها بیان کنند، دیگر به دنبال ابراز آنها از راه های خشونت آمیز نیستند، در این صورت جامعه ای یکپارچه خواهیم داشت.

به گزارش ایسنا، عزیز الله مجاهد شامگاه گذشته (پنجشنبه) به عنوان کارشناس و یکی از افراد اهل تسنن، در گردهمایی بزرگ وحدت که به مناسبت هفته وحدت در شهرستان نجف آباد برگزار شد، حضور داشت.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لاپید: بن‌گویر با یک کلمه اسرائیل را رسوای عالم کرد