رونمایی از آلبوم موسیقی « محمد رسول الله » با صدای پیام عزیزی


رونمایی از آلبوم موسیقی « محمد رسول الله » با صدای پیام عزیزی

مراسم رونمایی از آلبوم موسیقی «محمد رسول الله» به خوانندگی و آهنگسازی پیام عزیزی و با تنظیم فردین لاهورپور، با حضور هنرمندان کشور و به همت مرکز موسیقی حوزه هنری برگزار شد. مراسم رونمایی آلبوم موسیقی...

مراسم رونمایی از آلبوم موسیقی «محمد رسول الله» به خوانندگی و آهنگسازی پیام عزیزی و با تنظیم فردین لاهورپور، با حضور هنرمندان کشور و به همت مرکز موسیقی حوزه هنری برگزار شد.

مراسم رونمایی آلبوم موسیقی «محمد رسول الله»T جدیدترین اثر پیام عزیزی، مصادف با سالروز ولادت حضرت رسول اکرم (ص) و آغاز هفته وحدت، با حضور هنرمندان سرشناس فرهنگ و هنر کشور از جمله؛ پیام عزیزی خواننده، فردین لاهورپور تنظیم کننده قطعات، امید نیک‌بین صدابردار، حسین رضایی‌نیا نوازنده دف، سحر عباسی نوازنده چنگ (هارپ)، مژگان حسینی نوازنده قانون، روزبه زرعی نوازنده داربوکا، فرم درام، ریک محسن مؤمنی شریف رئیس حوزه هنری، میلاد عرفان‌پور مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری، پروفسور حسن امین استاد فلسفه دانشگاه گلاسکو انگلستان، امین مرادی رئیس حوزه هنری استان کردستان، رضا مهدوی پژوهشگر موسیقی و نوازنده سنتور و دیگر عوامل اجرایی و آفرینندگان این اثر هنری، مسئولان مرکز موسیقی حوزه هنری، دیگر مسئولان حوزه هنری، اعضای گروه موسیقی «ماهور» به سرپرستی حسین رضایی‌نیا، علاقمندان به موسیقی، اعضای گروه موسیقی «نوای رحمت» سنندج به سرپرستی مسعود مرادی و همچنین به همت مرکز موسیقی حوزه هنری و با اجرای هرمز شجاعی‌مهر مجری باتجربه و توانمند کشور؛ در سالن «سوره» برگزار شد و در اختیار هواداران صدای این خواننده موسیقی عرفانی قرار گرفت.

رونمایی از آلبوم موسیقی « محمد رسول الله » با صدای پیام عزیزی

پیام عزیزی با خلق آثاری مسیر جدیدی را در موسیقی عرفانی به وجود آورده است

در ابتدای آیین رونمایی آلبوم موسیقی «محمد رسول الله» (ص)؛ میلاد عرفان‌پور مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری گفت: در هفته وحدت آلبوم موسیقی «محمد رسول الله» (ص) رونمایی می‌شود. این که توفیق داریم با نام و یاد بهترین مخلوقات، آثاری را تولید و معرفی کنیم جای شکر بسیار دارد. از طرفی بسیار ارزشمند است که به خاطر چنین آثاری مورد توجه صاحبان فضل و منقبت بزرگترین انسان‌های تاریخ قرار بگیریم. یکی از موضوعاتی که در حوزه موسیقی باید به آن تأکید کرد، موسیقی عرفانی است من از پیام عزیزی تشکر می‌کنم که با خلق آثاری در این عرصه، مسیر جدیدی را در موسیقی عرفانی به وجود آورده است.

حمایت از موسیقی اصیل، ریشه‌دار و اثرگذار بر جامعه

وی ادامه داد: مرکز موسیقی حوزه هنری وظیفه خود می‌داند که از موسیقی اصیل، ریشه‌دار و اثرگذار بر جامعه استقبال و حمایت کند، زیرا در این روزها شاهد افول درک موسیقی هستیم و مشکلات بسیار پیچیده‌ای در خصوص ذائقه مردم و مخاطبین موسیقی مواجه شده‌ایم، اعتقاد ما بر این است که موسیقی اگر در مسیر درست خود حرکت کند عرفانی خواهد بود، همان گونه که مولانا نیز در چنین مسیری حرکت کرده است.

رونمایی از آلبوم موسیقی « محمد رسول الله » با صدای پیام عزیزی

پخش فیلم مستند 30 دقیقه‌ای «نوای پیام» از پیام عزیزی و آثارش

در بخش دیگری از این مراسم، فیلم مستند 30 دقیقه‌ای «نوای پیام» از پیام عزیزی خواننده و آهنگساز آلبوم موسیقی «محمد رسول الله» (ص) به کارگردانی سعید بختیار پخش شد که در آن، این خواننده موسیقی عرفانی کشور در مورد چگونگی ورود به دنیای موسیقی و انتشار آلبوم موفق «با قدسیان» با آهنگ معروف «الله مدد» به آهنگسازی استاد محمد جلیل عندلیبی، آلبوم «لبیک» به آهنگسازی زنده‌یاد استاد مجتبی میرزاده، آلبوم‌های «پیام عاشقان» و «ملکا» با همکاری نوازندگان ارکستر سمفونیک ایران، علی پژوهشگر و پاشا هنجنی و همچنین سه اثر موسیقایی با همراهی اعضای گروه موسیقی کامکارها به نام‌های آلبوم‌ «بارگاه» به آهنگسازی و تنظیم‌کنندگی استاد ارسلان کامکار، آلبوم «سه‌روکی دل» (رئیس دل) و آلبوم‌ «خورشید مستان» به آهنگسازی و تنظیم‌کنندگی استاد هوشنگ کامکار و مراحل تهیه، ضبط و تولید آلبوم «محمد رسول الله» (ص) سخنانی ایراد کرد.

پخش سخنان محمد جلیل عندلیبی، ارسلان کامکار و مجید مجیدی

در فیلم مستند «نوای پیام»، همچنین استاد محمد جلیل عندلیبی آهنگساز آلبوم «با قدسیان»، استاد ارسلان کامکار آهنگساز و تنظیم‌کننده آلبوم‌ «بارگاه» و نوازنده ویلن آلبوم «محمد رسول الله» (ص) مجید مجیدی کارگردان فیلم سینمایی «محمد رسول الله» (ص) و دیگر آثار شاخص سینمای ایران و همچنین میلاد عرفان‌پور مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری، در مورد جایگاه پیام عزیزی در موسیقی عرفانی و خلق آلبوم موسیقی «محمد رسول الله» (ص) نکات مهمی را ایراد کردند.

رونمایی از آلبوم موسیقی « محمد رسول الله » با صدای پیام عزیزی

موسیقی آلبوم «محمد رسول الله» (ص) موسیقی بومی و خانگی ماست

در ادامه این مراسم، فردین لاهورپور تنظیم کننده آلبوم «محمد رسول الله» (ص) گفت: اگر چنین آثاری امروز تولید می‌شود و من در کنار پیام عزیزی خالق چنین آلبومی هستیم ریشه آن را باید در دوران کودکی ما جستجو کرد، زیرا بذر چنین نگاهی به موسیقی در دوران کودکی ما کاشته شده است. موسیقی که امروز می‌شنوید موسیقی بومی و خانگی ماست که از دوران کودکی بر دل ما نشست، رشد کرد و زیر نظر اساتیدی مجرب به پختگی رسید و امروز به این جایگاه رسیده است. ما از بچگی در مراسمات خانگی حضور داشتیم جایی که موسیقی اصیل عرفانی در آن نواخته می‌شد.

خلیفه میرزا آقاآغوثی و خلیفه کریم صفوتی جایگاه والایی در موسیقی عرفانی کردستان دارند

وی همچنین گفت: باید یادی کنیم از زنده‌یاد خلیفه میرزا آقاآغوثی که انسانی اعجوبه در نواختن دف و صاحب سبک بودند، این مرد بزرگ در سال 1307 در سنندج به دنیا آمد. اشعار بسیاری را در سیر و سلوک از خود به یادگار گذاشت، او به‌راستی انسان ملکوتی بود که دف را بدون هیچ موسیقی می‌نواخت و بسیار هم اثرگذار بود همچنین زنده‌یاد خلیفه کریم صفوتی نیز دارای چنین خصوصیات والایی بود که در موسیقی عرفانی کردستان جایگاه والایی دارند. چنین انسان‌های بزرگی که به‌راستی عالم بالا را درک کرده‌اند، سبب شده‌اند موسیقی ما معنا و عمقی متفاوت کسب کند. متأسفانه ما در گذشته نوازندگان بسیاری در حوزه موسیقی عرفانی داشته‌ایم که امروزه از دوران اوج و طلایی خود فاصله گرفته‌ایم، موسیقی عرفانی در کشور ترکیه بسیار مورد توجه است و به همین دلیل بسیار مورد استقبال جامعه آنها قرار گرفته و اثرگذار شده است، در حالی‌که ما نیز باید توجهی دوچندان به موسیقی عرفانی داشته باشیم.

اجرای گروه موسیقی «ماهور»

در ادامه مراسم رونمایی آلبوم موسیقی «محمد رسول الله» (ص)؛ اعضای گروه موسیقی «ماهور» به سرپرستی حسین رضایی‌نیا نوزانده سرشناس دف؛ دو قطعه همنوازی را با ساز دف اجرا کردند.

رونمایی از آلبوم موسیقی « محمد رسول الله » با صدای پیام عزیزی

در گذشته، موسیقی بخشی از فلسفه بود

در ادامه برنامه، پروفسور حسن امین استاد فلسفه دانشگاه گلاسکو انگلستان درباره آلبوم موسیقی «محمد رسول الله (ص) گفت: امشب شبی مبارک است زیرا هم شب پیام است و هم شب پیامبر(ص)، شب پیام است از این جهت که آلبوم موسیقی پیام عزیزی در ستایش پیامبر اکرم (ص) رونمایی می‌شود و شب پیامبر (ص) است به این دلیل که در ایام فرخنده میلاد با سعادت حضرت محمد رسول الله (ص) قرار داریم، این که چرا من به عنوان متخصص فلسفه در این محفل حضور دارم به این دلیل است که در گذشته، موسیقی بخشی از فلسفه بود، همان طور که می‌دانید فارابی فیلسوف بزرگ خود در عرصه موسیقی نیز بسیار نامدار است، ابن‌سینا در وصف فارابی می‌گوید که من فلسفه ارسطو را نمی‌فهمیدم تا آنکه کتاب نظرات فارابی را خواندم، این انسان بزرگ در عرصه موسیقی فعالیت‌های بسیار کرده است.

بسیاری از فیلسوفان معاصر در حوزه موسیقی فعال بودند

وی همچنین گفت: از طرفی تا دهه‌های گذشته بسیاری از فیلسوفان معاصر در حوزه موسیقی نیز فعال بوده‌اند، حاج ملا هادی سبزواری حکیم، عارف عصر قاجار و یکی از بزرگترین فیلسوفان قرن سیزدهم خود در عرصه موسیقی فعالیت‌‌های بسیار داشته است.

موسیقی عرفانی کُردی یکی از اصیل‌ترین موسیقی‌های حاضر است

این استاد فلسفه در ادامه سخنانش افزود: در کشوری که ده‌ها نژاد و زبان و گویش وجود دارد، موسیقی عرفانی کُردی یکی از اصیل‌ترین موسیقی‌های حاضر است. از همین رو بسیار خوشحالم که این آلبوم فاخر تولید و رونمایی شد و یکی از ارزنده‌ترین نکات آن، اشعاری است که برای این آلبوم انتخاب شده؛ از لحاظ ادبی و محتوایی از اعتبار و ارزش برخوردار است. بهره‌‌مندی از اشعار بزرگان عرفان، روح انسان را جلا می‌دهد و قطعا موسیقی اگر موسیقی منطبق با اصول عرفانی و خدایی باشد؛ انسان را به سمت بالا سوق می‌دهد.

رونمایی از آلبوم موسیقی « محمد رسول الله » با صدای پیام عزیزی

پیام عزیزی مقتدرانه در ژانر موسیقی عرفانی فعالیت مداوم دارند

در ادامه این مراسم، رضا مهدوی پژوهشگر موسیقی و نوازنده سنتور گفت: ایران سرزمین اقوام است، اقوامی که از گذشتگان دور تاکنون، با دوستی و برادری در کنار هم زندگی کرده‌اند و در هم تنیده شده‌اند. به مناسبت انتشار آلبوم موسیقی «محمد رسول الله» (ص) به پیام عزیزی برای سختکوشی و تلاششان در طول این سالها تبریک می‌گویم که مقتدرانه در ژانر موسیقی عرفانی فعالیت مداوم دارند، این حرکت ایشان پسندیده و قابل دفاع است.

آلبوم فاخر «خورشید مستان» با همکاری استاد هوشنگ کامکار و استاد ارسلان کامکار

وی همچنین گفت: در سال 1385 به مناسبت سال پیامبر اعظم (ص) از طرف حوزه هنری به آقای عزیزی سفارشی داده شد که در کنار بزرگانی همچون استاد هوشنگ کامکار و استاد ارسلان کامکار؛ آلبوم فاخر «خورشید مستان» با اشعار مولانا منتشر شد و مورد استقبال قرار گرفت. از آن سال تا الان آقای عزیزی این حلقه وصل را ادامه داد و با پیگیری که در این راه داشت؛ در مرکز موسیقی حوزه هنری که همیشه کارهای ارزشمند، بزرگ و تأثرگذار تولید شده است، آلبوم موسیقی «محمد رسول الله» (ص) نیز منتشر شد.

استفاده از المانها و سازهای درست و دقیق خاصه سرزمین کردستان

این پژوهشگر موسیقی در ادامه سخنانش اظهار داشت: در آلبوم موسیقی «محمد رسول الله» (ص) از المانها و سازهای درست و دقیق خاصه سرزمین کردستان استفاده شده است. در بعضی از آهنگها صدای شمشال و دوزله شنیده می‌شود. در تنظیم قطعات این اثر هم صدای ملودی‌های زیبای جغرافیای جهان اسلام شنیده می‌شود که برای همه ما آشناست. که نقش فردین لاهورپور در خلق این اثر، بسیار پررنگ است. در این اثر موسیقایی اصالت فرهنگی مردم کردستان به خوبی ارائه شده است و ما باافتخار می‌توانیم تمام قد بایستیم و یک اثر فاخر به جامعه موسیقی ایران و به تاریخ این کشور افزوده شده است؛ که برگی از برگهای هنری این سرزمین خواهد بود.

اجرای آهنگ‌های آلبوم موسیقی «محمد رسول الله» (ص) در بهترین سالن‌های کشور

رضا مهدوی در پایان سخنانش تأکید کرد: امیدوارم آهنگ‌های آلبوم موسیقی «محمد رسول الله» (ص) در بهترین سالن‌های کشور و با ارکسترهای حرفه‌ای به صورت زنده اجرا شود؛ چونکه صدای پیام عزیزی به بهترین نحو قابل شنیدن است. چرا که لهجه، زبان و صدای دلنشینی دارد. نه تنها به مناسبت ولادت حضرت رسول اکرم (ص) و آغاز هفته وحدت، بلکه در تمام لحظات روز، آهنگ‌های این اثر فاخر، قابل شنیدن و تأمل است.

اجرای گروه موسیقی «نوای رحمت» سنندج

در بخش دیگری از مراسم رونمایی آلبوم موسیقی «محمد رسول الله» (ص) اعضای گروه موسیقی «نوای رحمت» سنندج به سرپرستی مسعود مرادی، و با نوای سلام فاتحی مولودی‌خوان، ایوب جعفری نوازنده دف، برزان علویان نوازنده دف، پوریا رحمانی نوازنده دف و شاهین ملک‌بیگی نوازنده دف روی صحنه آمدند و در مدح و ستایش پیامبر اکرم (ص) سه قطعه دلنیشین موسیقی عرفانی را به‌خوبی اجرا کردند.

روی نت به نت و اشعار آلبوم «محمد رسول الله» (ص) فکر کردیم

در بخش پایانی این برنامه، پیام عزیزی آهنگساز و خواننده آلبوم موسیقی «محمد رسول الله» (ص) گفت: خیلی خوشحالم که در مراسم رونمایی این اثر فاخر، در خدمت همه شما عزیزان هستم. به همراه فردین لاهورپور از سال 1393 روی آن کار کردیم و روی نت به نت و اشعار آن فکر کردیم و فردین عزیز با ذوق و سلیقه موسیقایی بسیار زیبا‌یش قطعات این آلبوم را تنظیم کرد. بعضی شبها تا دیر وقت، روی آن کار می‌کردیم.

300 ساعت صدابرداری آلبوم «محمد رسول الله» (ص)

وی همچنین گفت: تا اینکه از چهاردهم اردیبهشت ماه امسال، خدمت دوست عزیزم امید نیک‌بین؛ موسیقیدان و یکی از بهترین صدابرداران بادانش موسیقی ایران، شروع به صدابرداری آلبوم موسیقی «محمد رسول الله» (ص) کردیم و حدود 300 ساعت صدابرداری داشتیم و در نهایت نهم آبان ماه به اتمام رسید و خدا را شکر با همکاری نوازندگان مطرح موسیقی ایران و دیگر دوستان و همچنین همت مرکز موسیقی حوزه هنری این آلبوم منتشر شد.

اجرای دو آهنگ آلبوم موسیقی «محمد رسول الله» (ص) توسط پیام عزیزی

در ادامه، پیام عزیزی آهنگساز و خواننده آلبوم موسیقی «محمد رسول الله» (ص) دو قطعه از جمله؛ آهنگ «طلع البدر علینا» و آهنگ «حبیبی یا رسول الله» از این اثر موسیقایی را اجرا کرد که مورد استقبال حاضران قرار گرفت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عوامل شکست رژیم غذایی