تولید بیش از یک میلیون تن گوجه نسبت به سال گذشته در کشور


تولید بیش از یک میلیون تن گوجه نسبت به سال گذشته در کشور

وزیر جهاد کشاورزی از تولید بیش از یک میلیون تن گوجه نسبت به سال گذشته در کشور خبرداد.

محمود حجتی در جریان بازدید از پروژه آبیاری تحت فشار ازنا در جمع خبرنگاران اظهار کرد: لرستان دارای دشت‌های خوب و سرسبز، اراضی شیپدار و کوهپایه‌های قابل کشت درختان مثمر و غیر مثمر است.

وی ادامه داد: اداره کل منابع طبیعی لرستان در گردنه رازان و زاغه نهال‌های غیر مثمر کاشته است و منطقه ظرفیت، قابلیت و اقلیم خوبی برای نهال‌های غیر مثمر دارد.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در دو سه سال اخیر ۵۳۰۰ هکتار باغات مثمر در استان اجرا شده که این ظرفیت مهمی است، اضافه کرد: منابع طبیعی با قرادادی تحت عنوان ماده سه با بهره‌برداران برای کاشت درختان می‌بندد.

سیستم نوین آبیاری در لرستان از مرز 53 هزار هکتار گذشته است

حجتی با اشاره به اینکه سیستم‌های نوین آبیاری در لرستان دو برابر توسعه پیدا کرده و از مرز ۵۳ هزار هکتار گذشته است، افزود: امیدواریم با رشد شتابانی که وجود دارد سالانه بین ۶۰۰۰ تا ۷۰۰۰ هکتار به این سیستم مجهز شود.

وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد: در اجرای این سیستم‌ها محدودیت‌هایی در زمینه منابع و سهم کشاورزان داریم که با توجه به گرانی لوله و اتصالات، سهم کشاورزان افزایش پیدا کرده البته ما در مرکز تلاش کردیم که سهم دولت را بیشتر کنیم تا به کشاورزان فشار کمتری وارد شود.

حجتی گفت: طرح آبیاری تحت فشاری که امروز از آن بازدید کردیم در سطح ۴۰۰ هکتار است که ۱۰۰ هکتار اول آن اجرا شده و مابقی هم آرام آرام با تخصیصی که دارند اجرا خواهد شد.

حمایت دولت از بخش عمده محصولات کشاورزی

وی با بیان اینکه درمورد بخش عمده محصولات کشاورزی دولت حمایت خواهد کرد، بیان کرد: محصولات پایه‌ای همچون گندم و جو محصولاتی نظیر سیب زمینی، پیاز و گوجه و سیب درختی هم این حمایت‌ها وجود دارد اما برخی محصولات واقعا سهم زیادی در سبد غذایی مردم ندارند.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه به خاطر بارش‌های خوبی که در سال زراعی گذشته داشتیم، میزان تولید همه محصولات کشاورزی افزایش پیدا کرده است، اظهار کرد: بنا به دلایلی مثل بسته شدن مرز عراق مشکلاتی در صادرات محصولات ایجاد شده است.

حجتی با اشاره به اینکه یک میلیون تن گوجه بیشتر از سال گذشته تولید کردیم که ۳۳۰ هزار تن آن را خریداری و تبدیل به رب گوجه و روانه بازار شده است، عنوان کرد: در این سال‌ها ظرفیت سردخانه‌ها هم از ۲.۵ میلیون تن به پنج میلیون و ۱۰۰ هزار تن رسیده و صنایع فراوری روز به روز در حال افزایش است.

وی با بیان اینکه ضرورت دارد صنایع تبدیلی در استان ایجاد شود، یادآور شد:در شهرستان ازنا امسال سه برابر سال گذشته هویچ کشت شده به این امید که صادر شود اما متاسفانه طرف عراقی مرز را بسته بود و پیش‌بینی شده که تا اواخر آبان‌ماه مرز را باز کند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه لرستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...