کارکردهای مساجد در حوزه کارآفرینی و محرومیت‌زدایی احیاء می‌شود/ اجرای پویش «#مسجد برقرار»


کارکردهای مساجد در حوزه کارآفرینی و محرومیت‌زدایی احیاء می‌شود/ اجرای پویش «#مسجد برقرار»

حجت‌الاسلام ذاکر از تلاش برای احیای کارکردهای اجتماعی مساجد در حوزه‌های کارآفرینی، کمک‌رسانی‌های حقوقی، محرومیت‌زدایی و خدمات جهادی خبر داد و گفت: پویش «#مسجد برقرار» برای انس بیشتر مردم با این‌ خانه‌های خدا اجرا می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، مساجد علاوه بر کارکردهای دینی عبادی، می توانند در حوزه سلامت اجتماعی و کاهش آسیب های اجتماعی نیز اثرگذار عمل کنند و سلامت اجتماعی را به جامعه باز گردانند، یکی از شعارها و رویکردهای مرکز رسیدگی به امور مساجد در مدیریت جدید، اهتمام به موضوع حل آسیب های اجتماعی از سنگر مساجد است. در راستای تبیین و شرح سیاست های کاری مرکز رسیدگی به امور مساجد در این باره با حجت الاسلام «حجت الله ذاکر»، معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت و گویی ترتیب دادیم که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

یکی از تاکیدات رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد پیگیری آسیب های اجتماعی جامعه از پایگاه مساجد و اینکه مساجد «پایگاه سلامت اجتماعی» است، برای تحقق این تاکیدات چه برنامه هایی در دستور مرکز رسیدگی به امور مساجد است؟

یکی از رویکردهای مرکز رسیدگی به امور مساجد در مدیریت جدید، احیای کارکردهای اجتماعی مساجد است زیرا معتقدیم که مساجد در صدر اسلام پایگاهی برای رسیدگی به معضلات و آسیب های پیرامونی مسجد بودند. در همین راستا کتاب «کار اجتماعی» در حال تدوین است تا مشخص کنیم،خدمات اجتماعی که مساجد می توانند ارایه دهند، باید در چه زمینه هایی باشد و از مساجد هم مطالبه خواهیم کرد که در حوزه خدمات اجتماعی و کاهش آسیب های اجتماعی چه خدماتی داشته و دارند. تلاش می کنیم که در بهمن ماه جاری کتاب کار اجتماعی تدوین شود و در اختیار ائمه جماعات مساجد قرار گیرد.

ضمن اینکه بعد از ارزیابی خدمات و فعالیت های مساجد در این زمینه از مساجد برتر در محور یاد شده تقدیر به عمل می آید.

در بحث سیاستگذاری در حوزه خدمات و آسیب های اجتماعی برنامه های مرکز رسیدگی به امور مساجد مشتمل بر چه محورهایی است؟

با توجه به اینکه مرکز رسیدگی به امور مساجد بحث سیاستگذاری در مساجد را دنبال می کند، به همین جهت در حوزه خدمات دهی برای رفع آسیب های اجتماعی و در محور سیاستگذاری در این زمینه جلسات متعددی را با کارشناسان و ائمه جماعات مساجد برگزار کرده است تا بتواند مساجد را در حوزه‌های کارآفرینی، مشاوره، کمک‌رسانی‌های حقوقی، محرومیت‌زدایی، خدمات جهادی و دیگر حوزه‌های اجتماعی فعال کنند.

ضمن اینکه پایشی نیز در رابطه با خدمات اجتماعی مساجد، در حال انجام است که امید است با همکاری سایر دستگاه ها بتوانیم حرکت قابل توجهی در این زمینه انجام دهیم.

کارکردهای مساجد در حوزه کارآفرینی و محرومیت‌زدایی احیاء می‌شود/ اجرای پویش «#مسجد برقرار»

با معاونت اجتماعی و پیشگیری قوه قضائیه در زمینه پیشگیری از آسیب های اجتماعی هم تعامل و همکاری دارید؟

با معاونت اجتماعی و پیشگیری قوه قضائیه نیز به صورت مشترک طرحی را دنبال می کنیم که اگر این طرح به سرانجام برسد، برای کاهش و رفع آسیب های اجتماعی برنامه های خوبی می توانیم انجام دهیم.

پویش «#مسجد برقرار» در چه محورهایی و با چه اهدافی اجرا می شود؟

پویش مسجد برقرار در رابطه با باز و فعال بودن مساجد در ساعات طولانی و جنبه خدمت رسانی در حوزه های مختلف است. این مهم باعث می شود مسجد سه وعده نماز برگزار کند و درهای آن ساعات بیشتری به روی مردم باز باشد تا کسانی که می خواهند از فضای مسجد و کتابخانه آن استفاده کنند این امکان را داشته باشند.

این پویش به زودی اطلاع رسانی می شود و یک مسجد الگو و نمونه نیز در این زمینه معرفی خواهد شد، تا دیگر مساجد با الگو برداری از آن مسجد در این پویش شرکت کنند.

فعالیت قرارگاه مسجد در چه زمینه ای است و تعامل و همکاری ای که مرکز رسیدگی به امور مساجد با این قرار گاه دارد، در چه محورهایی است؟

قرارگاه مسجد در سازمان صدا و سیما از چند سال گذشته احیا شده است و مرکز رسیدگی به امور مساجد نیز یکی از اعضای این قرارگاه است. اهتمام و ارتقای جایگاه مساجد از اهداف این قرارگاه به شمار می رود.

ضمن اینکه تاکنون هم جلسات متعدد و تعاملاتی نیز با مدیران شبکه های مختلف صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به منظور انعکاس اخبار مساجد، معرفی مساجد الگو و نمونه و نیز ساخت برنامه هایی در حوزه نماز و مسجد انجام شده است.

مهلت ارسال اثر به هفتمین فراخوان ایده های مسجدی چه زمانی است؟

مهلت ارسال اثر به هفتم فراخوان ایده های مسجد تا 20 دی ماه سال 98 اعلام شده است. لازم است رسانه ها در تبلیغ آن تلاش کنند تا صاحبان ایده در آن مشارکت و از جوایز این دوره از فراخوان بهره ببرند.

تلاش ما دراین راستا است که 30 کمک هزینه سفر به عتبات عالیات به برگزیدگان این فراخوان اعطا شود.

پایان پیام/40

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پنتاگون: اقدامی که ایران انجام داد یک حمله بی‌سابقه بود