احتمال کپی‌برداری از فرش دستباف یلمه چهارمحال و بختیاری وجود ندارد


احتمال کپی‌برداری از فرش دستباف یلمه چهارمحال و بختیاری وجود ندارد

شهرکرد- ایرنا- رییس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری گفت: با دریافت نشان جغرافیایی فرش یلمه استان، احتمال کپی‌برداری این فرش در هیچ جای دنیا وجود ندارد.

به گزارش روز شنبه ایرنا از سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری، علی‌رضا جیلان با اشاره به ثبت نشان جغرافیایی فرش یلمه بروجن در فهرست آثار ملی ،افزود: فرش دستباف یلمه بروجن به شماره ' ۱۲۲- جی آی' در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
وی، استحکام و شیوه بافت، رنگ ثابت گیاهی مورد استفاده در تهیه فرش، استفاده از رنگ های تند و گرم، نقشه‌های اصیل و قیمت مناسب صادراتی را از ویژگیهای این نوع فرش عنوان کرد.
رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری بیان کرد: ثبت نشان های جغرافیایی فرش، فرصت مناسبی برای بازاریابی، تبلیغات و ایجاد بازارهای صادراتی جدید این محصول است.

به گزارش ایرنا، فرش یلمه نوعی فرش دستبافت روستایی است که در ایران بافته می‌شود. نقشه فرش یلمه به طرح فرش‌های شیراز، قشقایی و خمسه شباهت دارد، البته فرش یلمه به طور معمول ترکیب رنگ روشن‌تری نسبت به اکثر فرش‌های ایرانی دارد.

قالی یلمه ترنج لوزی شکلی دارد که نقش خاص و منحصر به فرد قالی‌های یلمه است و به شیوه خاصی گره‌زنی می‌شود.

این ترنج‌ها به معمول در یک ردیف عمودی قرار گرفته‌اند و قالی یلمه با پشم روی چله پنبه‌ای بافته می‌شود، البته چله پشمی نیز در قالی‌های یلمه به کار برده می‌شود.

فرش یلمه بافت ظریفی دارد که با گره‌های ترکی بافته می‌شود و پرزهای آن کوتاه روگیری می‌شود. فرش یلمه در اندازه‌های مختلف بافته می‌شود و انتخابی ایده‌آل برای دکوراسیون عشایری است.

جیلان، همچنین با اشاره به تولید ۱۳۰هزار مترمربع فرش دستباف در نیمه نخست امسال در این استان اظهار داشت: فرش‌های یادشده به همت ۱۰۰ هزار بافنده و بر روی ۴۵ هزار دارقالی بافته شده است.

جیلان، ارقام فرش‌های دستباف استان را در ۴ سبک گبه، یلمه، فرش بختیاری و نائینی ذکر کرد و گفت: فرش دستباف استان دارای مهر اصالت رنگ و شهرت جهانی دارد.

محققان فرش دستباف معتقدند؛ در اصالت طرح و نقشه های فرش دستباف این استان، فرش 'سرو و کاج' چهارمحال و بختیاری به عنوان اصیل ترین طرح آریایی مطرح است.

به گزارش ایرنا، کاربرد رنگها از عصاره گلها و گیاهان و مواد اولیه طبیعی و نقش های اصیل از عوامل تقاضای برای خرید فرش چهارمحال و بختیاری است.
فرش نقش بافت چالشتری چهارمحال و بختیاری در استانهای مختلف کشور و کشورهای حوزه خلیج فارس، اروپا، آمریکا و کانادا به فروش می‌رسد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق