بودجه فرهنگی برای فرهنگ کافی نیست


بودجه فرهنگی برای فرهنگ کافی نیست

امام جمعه یزد با بیان این که بودجه فرهنگی برای فرهنگ کافی نیست، تصریح کرد: تغییر فرهنگ عمومی در جامعه منجر به فراموشی هدف اصلی زندگی، سبک و فرهنگ عمومی زندگی افراد شده است.

آیت‌الله «محمدرضا ناصری» در نشست شورای فرهنگ عمومی استان یزد که با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، با اشاره به این که فرهنگ عمومی به عنوان اساسی‌ترین فرهنگ، مورد بی‎توجهی قرار گرفته است، اظهار کرد: برخی بی‌‎توجهی‌ها و فعالیت‌های بی‌فایده به ویژه در فضای مجازی منجر به تبدیل برخی از فرهنگ‌های مغایر به فرهنگ عمومی شده است.

وی ترویج برخی از فرهنگ‌های غربی مانند سگ‌گردی و ازدواج سفید را از عوامل لطمه زننده به فرهنگ عمومی خواند و گفت: عامل اصلی این مشکل بی‌توجهی برخی از مسئولان به مقوله‌های آموزش و اخلاق دینی است که منجر به از دست رفتن جوانان و آلوده شدن آن‌ها می‌شود.

امام جمعه یزد سطحی‌نگری در حوزه آموزش را یکی از مهمترین مشکلات در این رابطه عنوان کرد و گفت: در هنگام تعیین بودجه‌های استانی و کشوری، همواره حذف اولین بودجه‌ها متعلق به بودجه‎های مربوط به مسائلی مانند سرانه کتاب و مساجد است، در حالی که باید آموزش فرهنگ دینی به جوانان را در اولویت برنامه‌هایمان مدنظر قرار دهیم.

وی با بیان این که آغاز حرکت انقلاب اسلامی کشورمان بر اساس هدایت و دین خدا با الگوبرداری از پیامبر(ص) و ائمه معصومین(ع) است، گفت: حاکمیت دین اسلام برای حکومت‌داری نیست بلکه برای هدایت و رشد مردم در جامعه است، از این رو باید بستر را برای مردم فراهم کنیم که البته مسئولان کشور در فرهنگ عمومی به این مسئله توجهی ندارند.

آیت الله ناصری با بیان این که بودجه فرهنگی برای فرهنگ کافی نیست، تصریح کرد: تغییر فرهنگ عمومی در جامعه منجر به فراموشی هدف اصلی زندگی، سبک و فرهنگ عمومی زندگی افراد که همان مسائل اصلی اسلام است، شده و مشکلات اجتماعی مانند مسائل مربوط به ازدواج و طلاق را ایجاد کرده است.

«محمدعلی طالبی» استاندار یزد نیز با اشاره به این که بیشترین تهدید دشمن در حوزه فرهنگ و مسائل اجتماعی احساس می‎شود، اظهار کرد: در حوزه فرهنگ قدرت مانور استان‌ها در زمینه اعتبارات محدود است و این در حالی است که در زمینه‌ی توزیع اعتبارات کشوری، بیشترین بی‌عدالتی بر حوزه فرهنگ، حاکم است.

وی با بیان این که بخش قابل توجهی از فعالیت موسسات و نهادهای فرهنگی با توجه به مستمند بودن، پاسخگوی جامعه نیست، افزود: به همین دلیل نیز برای تامین اعتبار کوچکترین برنامه‌ها نه تنها از بودجه فرهنگی خاص استان بلکه باید از بودجه پژوهشی عام استان نیز استفاده کنیم و لذا لازم است که این شیوه توزیع بودجه در استان‌ها اصلاح شود.

این مسئول در پایان نیز با یادآور شدن برگزاری جسلات متعدد شورای فرهنگی عمومی به نقش تصمیم‌ساز و راهبردی شورای فرهنگ عمومی اشاره کرد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | باران سنگین و وقوع سیلاب در شهرستان دلیجان