عمارت سالار سعید جلوه‌ای از معماری قاجاری


عمارت سالار سعید جلوه‌ای از معماری قاجاری

یکی از عمارت‌های تاریخی شهر سنندج که یادگار دوره باشکوه قاجاریه است؛ عمارت سالار سعید واقع در بافت تاریخی شهر سنندج در خیابان امام خمینی است که امروزه همگی آن را با نام موزه شهر سنندج می‌شناسند.

عمارت سالار سعیدی، به درخواست قاضی القضات منطقه کردستان به نام " ملا لطف الله شیخ الاسلام" در دوران قاجاری ساخته شده‌است، پس از مرگ "ملا لطف الله" این عمارت توسط وارثانش به دو قسمت تقسیم شده‌است، قسمت بیرونی عمارت که در اواخر دوره سلطنت ناصرالدین شاه قاجار، حدود ۱۵۰ سال پیش ساخته شده‌است، به تملک "عبدالحمید خان سنندجی" معروف به سالار سعید در آمد؛ که در سال ۱۱۳۶ عمارت خود را به اداره فرهنگی وقف واگذار کرد و بخش اندرونی عمارت نیز تا اوایل دهه هفتاد در اختیار خانه حبیبی بود و بعدها در خدمت میراث فرهنگی و گردشگری کردستان قرار داده‌شد.

معماری عمارت سالار سعید

این عمارت یکی از بناهای باشکوه دوران قاجاری است که تمام ویژگی‌های یک معمار قاجاری را دارا است و همانند سایر خانه‌های سنتی ایرانی، دارای حیاط و ساختمان اندرونی و بیرونی است؛ این عمارت علاوه بر ساختمان اصلی دارای زیرزمینی بزرگی است که به شکل حوض‌خانه‌ای با سقفی گنبدی شکل است که به لحاظ زیبایی در نوع خود بی‌نظیر و دیدنی است.

تزئینات چوبی و پنجره‌های بزرگ ارسی شیشه‌ای هال ساختمان اصلی، چنان با ظرافت خاصی کار شده‌ که هنگام تابش آفتاب و عبور نور از این شیشه‌ها چنان فضا و صحنه رنگارنگی در داخل ساختمان به‌وجود می‌آورد که زیبایی‌های این عمارت زیبا را دوچندان می‌کند.

تزئینات گچبری و آینه کاری زیبای زیر زمین عمارت یکی از زیباترین تزئینات قاجاری به کار رفته در این عمارت است.

موزه سنندج

این عمارت تاریخی و زیبا در سال ۱۳۵۴ به عنوان موزه شهر سنندج نامگذاری شده است که در آن آثار و ادوات تاریخی کشف شده در کردستان و استان‌های مجاور آن، مربوط به دوره‌های تاریخی مختلف از دوران پیش از تاریخ تا زمان سلسله قاجاری در بخش باستان شناسی موزه نگهداری می‌شود.

آثار نگهداری شده در این موزه به چهار بخش، آثار ماقبل از تاریخ، آثار دوران تاریخی و اسلامی و آثار موقت تقسیم می‌شوند که در بخش آثار ماقبل از تاریخ آن مجموعه‌ای از ظروف سفالی ارزشمند مربوط به تمدن ماقبل تاریخی در این منطقه است که در این قسمت نگهداری می‌شود.

در قسمت اشیاء تاریخی این موزه، مجموعه‌ای از آثار تاریخی به دست آمده از مشهورترین تپه‌های باستانی دنیا به نام تپه زیویه است که بیشترین تعداد آثار تاریخی را به خود اختصاص داده‌است؛ و در بخش اسلامی این موزه واقع در طبقه بالایی عمارت هم آثاری از دوران اسلامی و آثار به دست آمده از شهرهای مختلف ایران در این موزه قرار دارد.

در زیرزمین عمارت بخشی به نام نمایش موقت وجود دارد. اشیایی که در این بخش به نمایش گذاشته می‌شوند براساس برنامه‌ی موزه تغییر می‌کنند و بیشتر اشیای هنری خارجی در بخش نمایش موقت به نمایش گذاشته می‌شوند. در فضای باز موزه هم به جز خمره‌های تدفینی، می‌توانید انواع کتیبه‌ها، سنگ‌نوشته‌ها و سنگ‌ قبرهای دوران‌های مختلف را ببینید.

این موزه و عمارت زیبا هرساله میزبان مسافرانی است که از جای جای ایران و از کشورهای مختلف جهان به این شهر سفر می‌کنند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم وقاحت تمام بهاره رهنما / شوهرندارم این آقا دوست پسرم است!