9500 کم‌سواد در برنامه‌های کتاب‌خوانی سوادآموزی قم شرکت کردند


9500 کم‌سواد در برنامه‌های کتاب‌خوانی سوادآموزی قم شرکت کردند

قم- ایرنا- معاون نهضت سوادآموزی آموزش‌وپرورش قم گفت: در یک سال گذشته 9 هزار و 500 تن در برنامه‌های کتاب‌خوانی نهضت سوادآموزی این استان شرکت کرده‌اند.

حجت‌الاسلام محمدرضا قاسمی‌نیا روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران به مناسبت هفته کتاب‌خوانی، افزود: از آبان ماه پارسال تاکنون ۶۰ عنوان کتاب در فعالیت‌های نهضت سوادآموزی ویژه آموزش به بزرگ‌سالان کم‌سواد غیرمحصل قرارگرفته است.

به گفته وی، این عناوین در پنج طرح، خواندن با خانواده، حلقه‌های کتاب و کتاب‌خوانی،‌ حمایت از کالای ساخت ایران، نماز کلید بهشت و برگزاری نشست‌های کتاب‌خوان تهیه‌شده و در اختیار کم‌سوادان قرارگرفته است.

وی خاطرنشان کرد: طرح کتاب‌خوانی باهدف پاسخگویی به نیاز مخاطبان در ابعاد فردی، اجتماعی، خانوادگی، سیاسی، اقتصادی، بهداشتی و فرهنگی تهیه‌شده است.

قاسمی‌نیا ادامه داد: ارتقاء آگاهی‌های عمومی، تثبیت، تعمیق و تحکیم سواد سوادآموزان و کم‌سوادان، عادت به مطالعه و یادگیری مادام‌العمر، یادگیری مشارکتی و تقویت فعالیت‌های گروهی از دیگر اهداف این طرح می‌باشد.

وی با اشاره به این‌که آموزش مهارت خواندن، نوشتن و گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی از ماموریت‌های نهضت سوادآموزی است، ‌اضافه کرد: طرح خواندن با خانواده نیز از دیگر طرح‌های کتاب‌خوانی و ویژه سه هزار و ۲۰۰ سوادآموز حاضر در کلاس‌های نهضت سوادآموزی است.

وی بیان کرد: سال گذشته قم نخستین استانی بود که نشست کتاب‌خوان را با مشارکت اداره کل کتابخانه‌ها ویژه سوادآموزان و آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی برگزار نمود که این طرح امسال نیز در مراکز نهضت سوادآموزی و مراکز یادگیری محلی برگزار خواهد شد.

معاون آموزش‌وپرورش قم افزود: مهارت چگونه مطالعه کردن و نیازهای سوادآموزان از مسائلی است که در این نشست‌ها مطرح می‌شود.

وی بابیان این‌که طبق سرشماری سال ۹۵ بیش از ۲۰ میلیون تن در کشور کم‌سواد و بی‌سواد هستند، تاکید کرد: تولید و تالیف کتاب‌های ویژه بزرگ‌سالان کم‌سواد غیرمحصل با ادبیات ویژه و ساده‌نویسی باید در دستور کار نهادهای فرهنگی و آموزشی باشد.

وی گفت: طبق سرشماری سال ۹۵، ۳۳ هزار و ۶۶ تن در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال و ۱۲۰ هزار تن نیز در گروه سنی ۶ سال و بالاتر در استان قم بی‌سواد هستند.

قاسمی‌نیا بابیان این‌که ۱۳ هزار تن از بی‌سوادان گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال از اتباع می‌باشند،‌ افزود: با توجه به برنامه‌های آموزشی اجراشده و جذب بی‌سوادان در کلاس‌های نهضت سوادآموزی، تخمین زده می‌شود تعداد بی‌سوادان در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال به ۲۷ هزار تن کاهش‌یافته باشد.

وی خاطرنشان کرد: اولویت فعالیت‌های سوادآموزی در گره سنی ۱۰ تا ۴۹ سال است و اگر در سنین بالاتر از ۴۹ سال نیز افراد علاقه‌مند به یادگیری باشند، این نهاد پذیرای آن‌ها خواهد بود.

از ۲۳ تا ۳۰ آبان ماه بیست و هفتمین دوره هفته‌ کتاب و کتاب‌خوانی نام‌گذاری شده و شعار این هفته «حال خوش خواندن» می‌باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)