مجوز شکار برای پنجمین سال متوالی در خراسان رضوی صادر نشد


مجوز شکار برای پنجمین سال متوالی در خراسان رضوی صادر نشد

مشهد- ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: امسال برای پنجمین سال متوالی مجوز شکار چهارپا در این استان صادر نشده و هرگونه تصمیم‌گیری در این زمینه بستگی به ظرفیت زیستی گونه‌ها در مناطق تحت حفاظت دارد.

تورج همتی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طی ماههای آبان و آذر امسال "برنامه سرشماری وحوش" در مناطق تحت حفاظت این استان با هدف ظرفیت‌سنجی و تعیین توان اکولوژیکی مناطق انجام می‌شود بنابراین هنوز نمی‌توان گفت احتمال صدور پروانه شکار چهارپا در خراسان رضوی وجود دارد یا خیر زیرا اما ظرفیت مناطق در این زمینه تعیین‌کننده است.

وی ادامه داد: همچنین طبق برنامه‌ریزی انجام شده در این خصوص نشستی مشترک با فعالان محیط زیست، طرفداران حقوق حیوانات و نمایندگان سازمانهای مردم‌نهاد برگزار و پس از آن برای صدور پروانه شکار چهارپا و پرنده تصمیم‌گیری می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: پارسال به صورت محدود پروانه شکار پرنده در این استان صادر شد اما برای امسال هنوز تصمیم‌گیری نشده است.

وی در خصوص صدور پروانه شکار برای اتباع خارجی نیز بر این نکته که این اقدام فقط از طریق سازمان مرکزی حفاظت محیط زیست در تهران صورت می‌گیرد تاکید و بیان کرد: گر قرار باشد پروانه شکار چهارپا برای شکارچیان اتباع خارجی در مناطق تحت حفاظت در خراسان رضوی صادر شود، صرفا شکار در زیستگاههایی که ظرفیتهای ی قابل توجه گونه‌های جانوری و همچنین گونه‌های دارای سن زیاد دارند، صادر می‌شود.

همتی افزود: مهمترین سیاست در این زمینه تعیین دقیق میزان ظرفیت زیستگاههای تحت حفاظت و اعلام آن به "صندوق ملی حفاظت محیط زیست" است.

وی همچنین از میزان تقاضای اتباع خارجی برای شکار گونه‌های قوچ و میش در خراسان رضوی ابراز بی‌اطلاعی و بیان کرد: اعلام تقاضا و صدور مجوز در این زمینه از سوی سازمان مرکزی حفاظت محیط زیست صورت می‌گیرد.

۲۰ درصد مساحت ۱۱۷ هزار و ۷۶۹ کیلومترمربعی خراسان رضوی زیرپوشش حفاظت محیط زیست قرار دارد. مساحت زیستگاههای حیات وحش در این استان دو میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار است.

خراسان رضوی به ازای هر ۲۵ هزار هکتار فقط یک محیط‌بان در اختیار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج