محمود کرزی: افغانستان باید مرهون احسان من باشد!


محمود کرزی: افغانستان باید مرهون احسان من باشد که عینو مینه را بنام خود مسمی نساختم؟ در حالیکه شهامت و درایت محمود کرزی، برادر حامد کرزی، مبنی بر این مطلب که احمد شاه ابدالی یک داکو بود از هر نگاه قابل قدر و تحسین است ولی همزمان...

محمود کرزی: افغانستان باید مرهون احسان من باشد که عینو مینه را بنام خود مسمی نساختم؟

در حالیکه شهامت و درایت محمود کرزی، برادر حامد کرزی، مبنی بر این مطلب که احمد شاه ابدالی یک داکو بود از هر نگاه قابل قدر و تحسین است ولی همزمان باید دید که وی با ایزاد یک جعل در جعلیات تاریخ افغانستان چه گلی را به آب می دهد؟

عینو نام یک خانم است. این خانم در فولکلور قندهاری از شهرت خاص برخوردار است. قبر وی امروز زیارتگاه خاص و عام در قندهار است. احمد شاه درانی، موسس افغانستان، بعد از یک سلسله غارتگری ها با مقدار زیاد زیورات چور و چپاول گردیده به قندهار بر می گردد. وی در حومه شهر قندهار همراه با لشکر خویش توقف مختصر می نماید و خود را برای ورود پیروزمندانه به شهر قندهار برای فردا آماده می سازد.

جوانی که تازه عروسی کرده بود بی طاقت گشته و نمی تواند الی فردا منتظر بماند و خود را به خانه می رساند. وی در منزل را تک تک می کند. وقتی خانم از پشت در سوال می کند وی اظهار می دارد که دوری وی را برای یک روز تحمل نمی توانست. از زنش تقاضا می کند که در را باز کند. خانم از وی سوال می کند که احمد شاه کجاست؟ شوهر در پاسخ می گوید خیر خیریت است و شاه همراه با لشکر فردا وارد می گردند. خانم با عصبانیت فریاد می کشد برو گم شو و حق دیدن مرا پیش از ورود شاه نداری.

وی خجالت کشیده بر می گردد. وقتی از طرف محافظین اعلیحضرت توقیف می گردد وی تمام جریان را حکایت می کند. محافظین او را پیش احمدشاه می برند. شاه بعد از شنیدن داستان، وی را ملامت نموده ولی خانم او را بحضور احضار می نماید. بخاطر حسن نیت و نظر خانم نسبت بخود، احمدشاه منطقه ای را همراه با حقابه بحیث تحفه برای خانم هدیه می کند. این منطقه همان منطقه است که امروز بنام عینو مینه شهرت دارد. خانم عینو در همین منطقه دفن است.

محمود کرزی با پول بباد آورده مجتمعی را در قندهار بنام عینو مینه برپا می سازد و نام پروژه را عینو مینه نامگزاری می نماید. وی می گوید افغانستان باید مرهون احسان من باشد که من حرمت خانم عینو را نگه داشته و منطقه را بنام خود مسمی نساختم!

این هم یکی از همان ماجراجویی ها که افغانستان را بطرفی سوق داد که امروز رسیده!

عبدالحمید

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طَرح ِ اَندام ِ درد