ماجرای تشکر شورای عالی امنیت ملی از متهم فساد اقتصادی چیست؟


ماجرای تشکر شورای عالی امنیت ملی از متهم فساد اقتصادی چیست؟

دهمین جلسه رسیدگی به پرونده فساد مالی بانک ملت و پارسیان در شعبه اول دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی برگزار شد.

ماجرای تشکر شورای عالی امنیت ملی از متهم فساد اقتصادی چیست؟به گزارش فانوس، دهمین جلسه رسیدگی به پرونده اتهامات علی دیواندری و ۸ متهم دیگر مبنی بر اخلال در نظام اقتصادی کشور امروز در شعبه اول دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی به ریاست قاضی موحد برگزار شد.

علی دیواندری، مجید سعادتی، بهروز مختاری، رحمت الله باختری، مهدی فلاحتیان، اسماعیل احدی، سمانه حضرتی آشتیانی، وحید نمازی و حسین ابوالحسنی متهمان این پرونده هستند و در کنار این متهمان سه متهم به نام‌های رحمت اله باختری، سمانه حضرتی آشتیانی و مجید سعادتی به متواری هستند.

متهمان پرونده از طریق تشکیل و سردستگی شبکه کلاهبرداری و خیانت در امانت نسبت به وجوه بانک‌های ملت و پارسیان، خرید و فروش کشتی، پرداخت وجوه به مهدی فلاحتیان، واگذاری نفت خام به رحمت الله باختری، تحصیل مال نامشروع و موضوع سفر‌های محرمانه در کنار قاچاق حرفه‌ای ارز به ترکیه تحت پیگرد قانونی قرار گرفته‌اند.
در ابتدای جلسه رسول قهرمانی نماینده دادستان اظهار کرد: پشت صحنه این تیم دیواندری بوده است، اما در مقابل احدی نشان داده می‌شد و تاریخ‌هایی که درباره سعادتی مطرح شده‌اند درست نیست، آقای دیواندری از قول من گفته‌اند که بر اساس صحبت‌هایم دیواندری، سعادتی را آورده است که این گونه نیست.

نماینده دادستان ادامه داد: سعادتی ۱۰ سال پیش از دیواندری وارد بانک شده بود و کار خود را از تحویل‌داری شروع کرد و تا سال ۸۳ که آن زمان شعبه بورس کالای او درجه یک شد، اما هیچگاه ممتازی صورت نگرفت و بر اساس استعلام بانک ملت ممتازی شورای بورس کالا نبود.

او با بیان اینکه دیواندری ۱۶ آبان ۸۴ مدیر عامل بانک ملت شد، اظهار کرد: ۸ دی ماه همان سال معاون سعادتی را معاون اداره کل روابط عمومی بانک ملت کرد و ۹ ماه بعد او رئیس کل شد.

قهرمانی گفت: همه مدیرانی که به شعبه مرکزی رفتند بیش از ۲۰ سال سابقه داشتند، اما سعادتی تنها ۱۲ سال سابقه داشت و حتی یک روز هم سابقه شعبه ممتازی نداشت.

نماینده دادستان درباره گزارش حراست بانک گفت: حراست بانک گزارش فاجعه‌باری را درباره صرافی ارائه داد که نشان داد او نه تنها تخصص ندارد، بلکه تعهد هم نداشته و آقای دیواندری باید توضیح دهد بر چه اساسی سعادتی را به این سمت مهم رسانده است، البته پس از ۱۹ سال هم سعادتی بازنشسته شد و برای او سابقه خاواده شهیدی قرار دادند که البته او خانواده شهید نبوده است.

او ادامه داد: آقای دیواندری به خاطر خطای سیاست‌گذاری محاکمه نمی‌شود، بلکه محاکمه او برای اقدامات غیر قانونی که منجر به از بین رفتن پول کشور شده و اقدامات مخفیانه بدون وثایق به دور از نظارت‌هاست.

قهرمانی گفت: شما کار انفرادی داشته‌اید و اگر هم به صورت جمعی کار کرده‌اید هم با آقای سعادتی بوده است. دیواندری می‌گوید شرکت داریس و پارسیس تجاری هستند، اما آنچه در حوزه تراستی رخ داده نشان از آن است که قرارداد پارسیس و داریس به صورت کارگزاری بوده است.

نماینده دادستان با بیان اینکه حساب فلاحتیان کارگزاری نیست، اظهار کرد: شما بار‌ها گفته‌اید که حساب آقای فلاحتیان کارگزاری بوده است، اما فلاحتیان خود می‌گوید حسابش کارگزاری نبوده، اگر حساب کارگزاری بوده پس چرا شما از آن سود می‌گرفتید؟

او تصریح کرد: به صورت خلاصه کار دیواندری این بود که پول‌هایی که در دست داشت را بدون نظارت استفاده می‌کرد و در این کار سعادتی با او تبانی داشت، چراکه آن‌ها از زایش پول استفاده می‌کردند.

قهرمانی گفت: اگر حساب فلاحتیان کارگزاری بود، باید از شما دستمزد دریافت می‌کرد، در صورتی که شما گفتید او برایتان رایگان کار می‌کرد و شما به فلاحتیان پول دادید و همان پول را از او دریافت کردید، با وجود آن که می‌گویید سعادتی حساب درهمی نداشت، اما او به بانک حساب درهمی معرفی کرده است، آقای دیواندری شما حرف‌های غیر واقعی زیادی زدید.

نماینده دادستان با اشاره به صحبت دیواندری مبنی بر انتخاب سعادتی با پیشنهاد کتبی تصریح کرد: بر اساس اظهارات شما و آقای آرام نزد ضابطان سپاه پاسداران مشخص شد که آقای آرام گفته چون سعادتی زبان بلد نیست، باید یک فرد توانمند معرفی شود و آرام فردی که دکتری نفت داشت و دارای توانمندی‌های لازم بود را معرفی می‌کند و آقای دیواندری با او مصاحبه انجام می‌دهد و می‌گوید این فرد خوبی است، اما سعادتی بهتر است.

او ادامه داد: شما گفتید که برای سعادتی استعلام امنیتی گرفته‌اید و جواب آن مثبت بود، اما اگر استعلام اخذ شده چرا ما آن را پیدا نکردیم، باید توضیح دهید که چرا خانم حضرتی در جلسات پارسیس می‌آمد.

متهم ابوالحسنی گفت: او به ما کمک مالی می‌کرد.

قهرمانی با اشاره به نامه تشکر شورای عالی امنیت ملی از دیواندری گفت: اگر شورای امنیت تشکر کرده پس ما هم تشکر می‌کنیم، اما شما برای اتهاماتتان اینجا هستید و نامه‌های دیگری هم موجود است که نشان می‌دهد شورا از شما شکایت کرده است.

متهم دیواندری گفت: خرداد سال ۹۴ شورای عالی امنیت ملی از من تشکر کرد، پیش از آن طی نامه‌ای ایراداتی به من گرفته شده بود، اما پس از آن شورا تشکر کرد.

نماینده دادستان تصریح کرد: شما در شرکت‌های مختلف کار‌های خوبی انجام دادید، اما اکنون شرکت مینیون است، همچنین نجف‌زاده فردی بود که سعادتی با او کار کرده است و درباره این آقا در تاریخ ۲۵ آذر سال ۹۳ شورای عالی امنیت ملی نامه‌ای به دیواندری می‌زند و در آن می‌گوید که نجف‌زاده برای همکاری تأیید صلاحیت نشده و دیواندری در پاسخ می‌گوید که از نجف‌زاده تنها برای مشاوره استفاده کرده است.

او با بیان اینکه شما در بانک پارسیان مبلغ ۲۲۶ میلیون درهم به حساب فلاحتیان واریز کرده‌اید، اظهار کرد: باید اسناد آن را ارائه دهید و بگویید که آیا فعالیت‌ها تراستی بوده‌اند یا خیر؟ ما تابع دلیل هستیم و هر چه که بگویید مخلص شما هم هستیم، اما مدرک ارائه کنید و بگویید که آیا فعالیت‌هایتان تراستی بوده یا خیر؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل