روند توزیع کارت‌های سوخت چگونه است؟


روند توزیع کارت‌های سوخت چگونه است؟

با توجه به سهمیه بندی بنزین و تعیین قیمت سهمیه‌ای هر لیتر 1500 تومان و آزاد 3000 تومان، ضرورت و نیاز به استفاده از کارت سوخت شخصی بیش از پیش خود را نشان داده است. اما مردم برای اینکه بدانند کارت سوختشان کجاست و اصلاً صادر شده یا نه باید چکار کنند...

البته با این تصمیم، محدودیت سوختگیری با کارت سوخت جایگاه دار برداشته شده تا افرادی که هنوز موفق به دریافت کارت سوخت خود نشده اند بتوانند از کارت سوخت جایگاه ها استفاده کنند. با این حال استفاده از کارت سوخت شخصی برای استفاده از سهمیه و دریافت بنزین با قیمت ۱۵۰۰ تومان به صرفه تر است، این در حالی است که هنوز بسیاری از افراد کارت سوخت ندارند که یا برای دریافت آن مراجعه نکرده اند و یا اصلا نسبت به ثبت نام و یا دریافت آن هیچ اقدامی انجام نداده اند.

مدیرکل پست استان بوشهر در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: اخذ کارت سوخت یک مرحله اولیه داشته که افراد در سامانه Epolice.ir ثبت نام کرده و یک مشخصه یا کد رهگیری جهت پیگیری های بعدی دریافت کرده اند که اگر در همان سامانه مشخصات خودرو خود را وارد کنند به آنها می گوید که کارت سوخت صادر شده یا نه. اگر صادر نشده که باید منتظر صدور آن بمانند و اگر صادر شده اعلام می شود که با این کد رهگیری پستی تحویل اداره پست شده است.

علی پارسیده با اشاره به اینکه روند توزیع کارت های سوخت ادامه دارد، گفت: لازم است توضیح بدهم فاصله اینکه پلیس کارت سوخت را پاکت گذاری کرده و تحویل پست می دهد معمولا زمان چند روزه ای است، و مرز وظیفه ما از جایی آغاز می شود که پاکتی که کد پستی آن توسط پلیس صادر شده به پست تحویل داده می شود.

وی افزود: پاکت از زمان تحویل به پست -هر جای کشور که باشد- نهایتا سه روز بعد به گیرنده تحویل داده می شود. در استان بوشهر برای مراکز نزدیک به مرکز استان تقریبا ۴۸ ساعته تحویل می شود و در دورترین نقطه نیز طی ۷۲ ساعت به دست مالک کارت سوخت می رسد.

مدیرکل پست استان بوشهر با اشاره به روش های دریافت کارت سوخت اظهار کرد: با توجه به اینکه عده ای از هم استانی های عزیز ما دچار سردرگمی می شوند اول باید از طریق سامانه خدمات الکترونیک انتظامی (Epolice.ir) استعلام بگیرند که کارت سوخت آنها صادر شده یا نشده؟ و اگر صادر شده کد رهگیری دریافتی را در سامانه Post.ir و بخش رهگیری مرسولات وارد کرده که مشخص می شود مرسوله پستی الان کجاست و دقیقا نقطه پستی آن را اعلام می کند، و اگر هم پلیس هنوز به پست تحویل نداده باشد سامانه اعلام می کند که این کد پستی هنوز سابقه ای ندارد.

روند توزیع کارت‌های سوخت چگونه است؟

پارسیده خاطرنشان کرد: این اطمینان را می دهیم به محض اینکه کارت سوخت به دست اداره پست می رسد نهایتا ۷۲ ساعت بعد به دست فرد خواهد رسید، مگر اینکه آدرس پستی فرد اشتباه ثبت شده باشد.

وی تاکید کرد: کارت سوخت هایی از سال ۹۴ در باجه های پستی باقی مانده بوده و مالکان آن به تازگی برای دریافت آنها مراجعه کرده اند، علت آن نیز آدرس اشتباه و یا تغییر و مخدوش بودن آدرس پستی تحویل گیرنده بوده است که در این مواقع مرسوله در باجه های پستی مرکز شهرستان ها نگهداری می شود تا زمانی که پلیس از پست درخواست کند که آنها را برگردانیم.

این مسئول تصریح کرد: دو موضوع وجود دارد. اول اینکه افراد با داشتن کد رهگیری پستی به دفاتر پستی مرکزی شهرستان های خود مراجعه و این کد را به متصدی پست ارائه کرده و پس از بررسی اگر در شهرستان باشد تحویل داده می شود. و دوم اینکه ممکن است فرد محل زندگی اش تغییر کرده، و یا به یکی از شهرستان ها یا استان های همجوار نقل مکان کرده باشد. در این مورد پست یک بستر نرم افزاری ایجاد کرده و هر کسی که آدرس منزل خود را پیش از این وارد کرده است، در سامانه Post.ir رهگیری و از طریق گزینه تغییر آدرس، نشانی جدید خود را اعلام می کند.

مدیرکل پست استان بوشهر در پاسخ به چگونگی تعامل و اطلاع رسانی صدور کارت های سوخت گفت: سامانه Epolice.ir به محض صدور کارت سوخت پیامکی برای مالک آن ارسال می کند، و با کد پستی به فرد اعلام می کند که کارت سوخت صادر شده به پست تحویل گردیده است.

علی پارسیده عنوان کرد: طی بازه زمانی اجرای طرح سهمیه بندی بنزین، تمام واحدهای پستی دولتی تا بعدازظهر مستقر هستند تا مراجعات را پاسخگو باشند، اما معمولا بعد از ساعت ۱۳ مراجعه زیادی نداریم و بیشترین ازدحام برای دریافت کارت سوخت در همان روز شنبه ۲۵ آبان بوده است.

وی تصریح کرد: از ۲۵ هزار کارت سوخت که در دفاتر پستی سطح استان بوشهر موجود بوده است تا روز گذشته قریب به ۲ هزار و ۸۰۰ کارت سوخت تحویل گردیده که تقریبا ۴۰۰ عدد به آدرس تحویل شده و ۲ هزار و ۴۰۰ عدد با مراجعه مردم به باجه های معطله پست دریافت شده است. و امروز می توانیم بگوییم که تقریبا ۲۱ هزار و ۵۰۰ کارت مانده معطله داریم که مردم باید برای دریافت آن به دفاتر مرکزی پست مراجعه نمایند.

این مسئول اعلام کرد: مدارک موردنیاز برای تحویل کارت سوخت شامل شناسنامه خودرو و یا کارت ماشین برای احراز هویت و شناسایی افراد است، فرآیند تحویل نیز همچنان برقرار بوده و تعطیل نشده است.

مدیرکل پست استان بوشهر بیان کرد: معتقدیم که خیلی از این کارت های سوخت تحویل گرفته نمی شود و علت آن نیز این است که خیلی از افراد از سرنوشت کارت خود بی خبر بوده و درخواست المثنی نموده اند و کارت المثنی را تحویل گرفته و استفاده می کنند و در نتیجه کارت نزد پست غیرفعال شده است.

به گزارش ایسنا، صدور کارت سوخت هوشمند المثنی فقط از طریق دفاتر پلیس +۱۰ مقدور است، زیرا افراد سودجو با هدف دستیابی به اطلاعات شخصی و کارت بانکی و کلاهبرداری از هموطنان و سوء استفاده های احتمالی اقدام به ایجاد سایت های غیرمجاز کرده اند. بنابراین کسانی که کارت سوخت ندارند و تاکنون نیز درخواست صدور کارت سوخت نکرده اند، می توانند با در دست داشتن مدارک هویتی مالک خودرو و وسیله نقلیه به مراکز پلیس+۱۰ مراجعه کنند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بوشهر

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر