چین یک دیپلمات آمریکایی را احضار کرد


چین یک دیپلمات آمریکایی را احضار کرد

وزارت امور خارجه چین، در اعتراض به تصویب لایحه دموکراسی و حقوق بشر هنگ‌کنگ در مجلس سنای آمریکا، دیپلمات سفارت واشنگتن را احضار کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ما ژائوخو» معاون وزیر امور خارجه چین، یک مقام دیپلماتیک سفارت آمریکا در پکن را احضار کرد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، ژائوخو طی بیانیه‌ای «ویلیام کلین» مشاور امور سیاسی سفارت آمریکا در پکن را فراخواند تا اعتراض چین به لایحه‌ای در خصوص هنگ‌کنگ را به این مقام آمریکایی اعلام کند.

ژائوخو به کلین هشدار داد، اوضاع هنگ‌کنگ بخشی از امور داخلی چین محسوب می‌شود و آمریکا باید به مداخله در امور این منطقه را متوقف کند.

این اعتراض چین، پس از آن صورت می‌گیرد که عصر سه‌شنبه به وقت واشنگتن، سناتورهای آمریکایی به اجماع آرا طرح موسوم به «لایحه دموکراسی و حقوق بشر هنگ‌کنگ» را تصویب کردند.

سناتورهای آمریکایی همچنین طرحی را تصویب کردند که در صورت امضای آن توسط ترامپ و تبدیل آن به قانون، فروش و صادرات گاز اشک آور، اسپری فلفل، گلوله‌های پلاستیکی و دیگر مهمات به پلیس هنگ‌کنگ را ممنوع می‌کند.

کمیته امور خارجی «کنگره ملی خلق» چین که نهاد عالی قانونگذار در این کشور است نیز، این مصوبات را به شدت محکوم کرده است.

نهاد عالی قانونگذاری در چین با محکوم کردن مصوبات سنای آمریکا، این تحرکات را «دخالت فاحش در امور داخلی چین» و به چالش کشیدن «اصل یک کشور و دو سیستم» در قبال هنگ‌کنگ خوانده است.

هنگ‌کنگ تا سال ۱۹۹۷ تحت حاکمیت انگلیس قرار داشت. از آن سال حاکمیت چین بر این منطقه اعاده شد، اما ساختار سیاسی این منطقه همچنان دست‌نخورده باقی مانده و اصطلاحا شرایط «یک کشور، دو سیستم» در روابط میان پکن و هنگ‌کنگ برقرار است. این منطقه از لحاظ نظام سیاسی در امور داخلی مستقل است و صرفا در سیاست‌های کلان نظامی و امنیتی از پکن پیروی می‌کند.

این منطقه از پنج ماه پیش درگیر بحرانی است که با اعتراض به قانون استرداد مجرمین به خاک اصلی چین آغاز شد. بر اساس آن هنگ‌کنگ می‌توانست برخی مجرمین را برای ادامه محاکمه یا اجرای مجازات، به سرزمین اصلی چین بفرستد. هرچند آن قانون اکنون به طور کلی کنار گذاشته شده، اما اعتراضات در این منطقه ادامه دارد و در هفته‌های اخیر رنگ آشوب و خرابکاری به خود گرفته است.

انتهای پیام/م

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...