آیا علم ستاره شناسی می تواند موفقیت یا شکست یک ازدواج را پیش بینی کند؟

مجله آنلاین موبنا – هر آنچه باید در مورد تاثیر علم ستاره شناسی بر ازدواج و یا همان طالع بینی ازدواج بدانیم تیمی از دانشگاه منچستر در سال 2007 مطالعه ای جالب تحت عنوان “ده میلیون ازدواج: آزمونی از علائم عشق در دانش نجوم” انجام دادند. آنها با تکیه بر داده های سرشماری انگستان و همچنین علائم اختر شناسی بر اساس تاریخ تولد زوج ها، 10 میلیون ازدواج را...

تیمی از دانشگاه منچستر در سال 2007 مطالعه ای جالب تحت عنوان “ده میلیون ازدواج: آزمونی از علائم عشق در دانش نجوم” انجام دادند. آنها با تکیه بر داده های سرشماری انگستان و همچنین علائم اختر شناسی بر اساس تاریخ تولد زوج ها، 10 میلیون ازدواج را مورد بررسی قرار دادند. اختر شناسان به نظرات خاصی در مورد این که ازدواج کدامیک از بروج فلکی با یکدیگر نتیجه بهتری را به دنبال خواهد داشت (برای مثال صورت فلکی قوس با برج اسد سازگارتر است یا برج دلو)، معتقد هستند. اما تیم محققان دانشگاه منچستر بر اساس یافته های خود به این نتیجه رسیدند که در واقعیت مردم مایل خواهند بود با فردی ازدواج کنند که تاریخ تولدشان به وی نزدیک باشد. تعداد زوج هایی که روز تولدشان دقیقا یکی بود، 41 درصد بیش از حد انتظار گزارش شد. هرچند این مسئله به احتمال زیاد کاملا اتفاقی بوده است اما یونایتد آکادمیکس گزارشات بیشتری را در این خصوص منتشر کرده است:

طبق مطالعه مذکور و شمار دیگری از آنالیزهای مرتبط، بروج فلکی مربوط به تاریخ تولد افراد هیچ تاثیری بر روند ازدواج و زندگی مشترک شاد آنها ندارد. برای چندین دهه، اختر شناسان ایده هایی در خصوص علائم عشق در دانش نجوم را ترویج کرده اند و اصلی ترین این دسته فرضیات نیز سازگاری بهتر میان یک سری از صور فلکی مشخص بوده است. البته در این مطالعه فاکتوری خاص یعنی تاثیر طالع بینی بر روابط عاطفی شخص، مورد توجه قرار نگرفته است. با استناد به مطالعه ای در سال 2001 که به وسیله دانشگاه غرب انگلستان صورت گرفت، اگر خانمی قلبا معتقد باشد که با فردی دیگر از برج اسد خوشبخت خواهد شد این تفکر مستقیما روابط احساسی وی با متولدین بروج غیر از اسد را دستخوش تغییر و دگرگونی می کند. همچنین دیده شده است که اثر گذاری علائم ستاره شناسی بر رفتار انتخاب و تصمیم گیری خانم ها کمی از آقایان قویتر خواهد بود. گفتنی است که تنها 15 درصد بانوان بر اساس نشانه های ستاره شناسی ماه تولد خود، اقدام به تغییر انتخاب های عاطفی شان می کنند. گرچه این آماری واقعی از تاثیر طالع بینی بر زندگی شخصی افراد است، اما با این حال باز هم شمار زیادی از مردم چنین مسائلی را جدی می گیرند:

با توجه به یافته های مطالعه فوق، دانش ستاره شناسی تاثیر قابل توجهی بر زندگی خانم ها داشته است. 72 درصد از شرکت کنندگان این پژوهش اعلام کردند که طالع بینی را فقط گونه ای از خرافه نمی دانند و 90 درصد نیز صور فلکی فرد مقابل در رابطه احساسی خود را بسیار مهم دانسته اند. اما تنها 15 درصد اظهار داشتند که رفتارشان را مطابق با طالع خود تغییر خواهند داد. بدین ترتیب می توان نتیجه گرفت که با وجود عدم اثبات تاثیر علمی بروج فلکی بر موفقیت یک ازدواج، این علائم قادر به اثر گذاری بر رفتارهای بانوان از بسیاری جهات خواهند بود.

اما بروج فلکی چه نظری در خصوص ازدواج دو فرد با یکدیگر دارند؟

همانطور که اشاره شد با وجود عدم تاثیر علمی بروج فلکی بر موفقیت یا شکست ازدواج، افراد زیادی به موارد مرتبط با آن اعتقاد دارند. حالی می خواهیم ببینیم که طالع بینی و دانش ستاره شناسی چه نظری در مورد بحث ازدواج دو فرد از بروج فلکی متفاوت با هم دارد؟ خورشید در الگوی ستاره شناسی شخصیت، نمادی از نفس و ضمیر است. علاوه بر این برای هر سیاره نیز ویژگی های منحصر به فردی تعریف شده است. برای مثال ماه نماد احساسات ناخودآگاه، کودک درون و غریزه مادرانه، مریخ نماد میل جنسی، مردانگی و عملگرایی و ناهید نیز نمادی از زیبایی، زنانگی، شادمانی و انگیزه زندگی خواهد بود. با چنین ترتیبی بسیاری از نشانه های تعریف شده در طالع بینی ازدواج معنا می یابند و تعداد قابل توجهی از مردم نیز به آنها باور خواهند داشت.

Diana Brownstoneستاره شناس سرشناس در این زمینه می گوید: “ما انرژی را از جهان و سیارات به دست می آوریم. همه این ها واسطه هایی هستند که ما را به یک کیهان بزرگتر وصل می کنند. حال تفاوت در سطح انرژی دو فرد که بر اساس بروج فلکی ماه تولد آنها نیز تعیین می شود، می تواند آینده زندگی مشترکشان را مشخص سازد. واقعیت این است که محیط تاثیر جسمی ویژه ای بر ما خواهد داشت. حتی خورشید نیز می تواند انرژی، احساسی که به خودمان داریم و کیفیت پوست ما را تحت الشعاع خود قرار دهد. این ستاره حتی قادر به القای تغییرات روانشناختی در انسان خواهد بود. همین موضوع در مورد ماه و سیارات دیگر نیز صدق می کند” وی معتقد است که هر یک از ما روزانه تنها با بخش محدودی از طالع بینی و دانش ستاره شناسی سر و کار داریم. بدین ترتیب علاوه بر بروج فلکی، فاکتورهای تعیین کننده دیگری همچون گروه های قمری و موقعیت سیارات افراد نیز بر سرنوشت ازدواج آنها اثر می گذارند.

برای مثال بحثی به نام “نشانه ماه” وجود دارد. این نشانه بر اساس موقعیت ماه در زمان دقیق تولد هر فرد مشخص می شود و می تواند علامتی از نیازهای درونی و خلق و خوی خاص اشخاص باشد. نشانه ماه در عین حال بازتابی از مادر، خانواده و محیط کلی خانه در دانش ستاره شناسی خواهد بود. Brownstone توضیح می دهد که سازگاری بین نشانه های ماه یک مزیت در امر ازدواج است. برای مثال اگر نشانه ماه شما برج حوت (آب) است، به احتمال زیاد می توانید نیازهای خود را با یک برج عقرب (مجددا آب) هماهنگ سازید و یک زندگی مشترک موفق را تجربه کنید! به نظر وی از آن جایی که نشانه ماه ماهیت غریزی افراد را شامل می شود، برای رابطه ای طولانی مدت باید به نشانه ماه طرف مقابل خود توجه ویژه ای کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی