راه های افزایش سرعت کپی در ویندوز 10


رسانه کلیک – منتظر ماندن برای کپی شدن فایل ها می تواند برای شما آزاردهنده باشد. در این مطلب به معرفی راه های افزایش سرعت کپی در ویندوز 10 می پردازیم. اکثر کاربران سیستم عامل ویندوز توجهی به سرعت کپی شدن فایل ها در این سیستم ندارند اما راه هایی برای افزایش سرعت این عملیات […] نوشته راه های افزایش سرعت کپی در ویندوز 10 اولین بار در رسانه کلیک....

رسانه کلیک – منتظر ماندن برای کپی شدن فایل ها می تواند برای شما آزاردهنده باشد. در این مطلب به معرفی راه های افزایش سرعت کپی در ویندوز 10 می پردازیم.

اکثر کاربران سیستم عامل ویندوز توجهی به سرعت کپی شدن فایل ها در این سیستم ندارند اما راه هایی برای افزایش سرعت این عملیات وجود دارد. در این مقاله قصد داریم راه های افزایش سرعت کپی در ویندوز ۱۰ را معرفی کنیم.

اگر تصمیم به کپی کردن تعداد زیادی از فایل ها داشته باشید، ممکن است سرعت این عملیات کاهش داشته باشد. همچنین ممکن است در نسخه های قدیمی تر ویندوز مانند ویندوز ۷، پیامی مبنی بر توقف این عملیات نیز نمایش داده شود.

خوشبختانه این مشکل در ویندوز ۱۰ برطرف شده است اما همچنان راه هایی برای افزایش سرعت کپی در ویندوز وجود دارد که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم داشت.

افزایش سرعت کپی در ویندوز با استفاده میانبرهای کیبورد

یکی از راه های بسیار سریع برای انتقال و کپی فایل ها، استفاده از میانبرهای تعریف شده برای کیبورد است که برای کل برنامه های موجود در ویندوز قابل استفاده است. برای کپی یا انتقال فایل ها در ویندوز لازم است تا این میانبرها را یاد بگیرید.

مهم ترین آن ها و اصلی ترین میانبرها مربوط به عملیات های Cut ،Copy و Paste است:

برای انجام عملیات Cut می توانید دکمه های Ctrl + X را همزمان بفشارید. این دستور باعث می شود تا فایل ها به کلیپ بورد منتقل شوند تا بتوانید آن ها را در نقطه دیگری Paste کنید. پس از انجام عملیات Paste، فایل Cut شده از نقطه قبلی اش حذف می شود.برای کپی کردن فایل ها می توانید دکمه های Ctrl + C را همزمان بفشارید. عملیات کپی شدن دقیقا همانند عملیات Cut است فقط با این تفاوت که فایل کپی شده در نقطه قبلی خود نیز همچنان باقی می ماند و حذف نمی شود.میانبر تعریف شده برای Paste کردن فایل ها، فشردن دکمه های Ctrl + V بطور همزمان است. از این دستور برای جابه‌جا شدن فایل های Cut شده و یا ایجاد نسخه جدید فایل های کپی شده استفاده کنید.

تنها این میانبرهای مرورگر فایل ها نیستند که تعریف شده اند و لازم است با میانبرهای بیشتری نیز آشنا شوید.

با فشردن همزمان دکمه های Ctrl + Shift + N، می توانید دستور ایجاد یک پوشه جدید برای فایل ها را بدهید. فشردن دکمه های Alt + Left/Right به شما این امکان را می دهد تا به پوشه های قبلی یا بعدی جهش کنید. همچنین با فشردن دکمه های Alt + Up، بصورت همزمان نیز می توانید یک پوشه بالاتر بروید.

میانبرهای ماوس

راه های افزایش سرعت کپی در ویندوز 10

راه های افزایش سرعت کپی در ویندوز 10

اگر استفاده از ماوس را به استفاده از کیبورد ترجیح می دهید، راه های زیادی را نمی توانیم معرفی کنیم اما اندک روش هایی برای کپی و انتقال سریع تر وجود دارد.

دکمه Ctrl را نگه داشته و چند فایل مختلف را کلیک کنید تا همه آن ها بطور همزمان انتخاب شوند. مهم نیست که این فایل ها در کدام نقطه از صفحه قرار دارند. برای انتخاب چندین فایل در یک ردیف کافیست دکمه Shift را نگه داشته و روی اولین فایلی که می خواهید کپی کنید، کلیک کنید. سپس روی آخرین فایلی که قرار است کپی شود نیز کلیک کنید. با استفاده از این میانبر تمامی فایل های مابین این دو فایل انتخاب می شوند.

بطور عادی با کلیک کردن روی چند فایل و استفاده از دکمه سمت چپ موس می توانید چند فایل را به نقطه دیگری بکشید تا کپی شوند (دقیقا همانند عملیات Cut و Paste). اما اگر فایل ها را با استفاده از دکمه سمت راست موس انتخاب کنید، منویی ظاهر می شود که به شما اجازه می دهد تا گزینه های کات یا کپی را انتخاب کنید.

استفاده از ویندوز ۱۰

راه های افزایش سرعت کپی در ویندوز 10

راه های افزایش سرعت کپی در ویندوز 10

همان گونه که در ابتدای متن نیز اشاره کردیم، برای عملیات های کپی،‌ ویندوز های ۸ و ۱۰ بسیار بهتر و سریع تر از نسخه های قبلی مانند ویندوز 7 کار می کنند. نکته جالب تر این است که اگر چند فایل را بصورت همزمان کپی کنید، دیگر با چند پنجره نمایانگر عملیات کپی روبرو نخواهید شد و همه عملیات ها در یک پنجره ترکیب می شوند. همچنین می توانید یک پردازش خاص کپی یا کات را Pause یا Stop کنید. اما بهترین نکته ای که برای عملیات کپی در ویندوز ۱۰ انجام می شود ،این است که اگر اختلالی در پی عملیات کپی رخ دهد، کل عملیات کنسل نمی شود و تا جایی که ممکن باشد متوقف می شود تا اختلال برطرف شده و دوباره از سر گرفته شود. این درحالیست که نسخه های قبلی ویندوز در صورت اختلال کل عملیات را لغو می کردند. توجه داشته باشید که مایکروسافت در سال ۲۰۲۰ عرضه آپدیت ویندوز ۷ را متوقف می کند، پس هر چه سریع تر سیستم عامل ویندوز خود را بروز کنید.

استفاده از برنامه TeraCopy

راه های افزایش سرعت کپی در ویندوز 10

راه های افزایش سرعت کپی در ویندوز 10

با توجه به همه راه های ممکن که برای ارتقا سرعت کپی در ویندوز موجود است، یک برنامه نیز وجود دارد که TeraCopy نام داشته و می توانید آن را بصورت رایگان دانلود و نصب کنید.

این برنامه با استفاده از الگوریتم های ویژه ای که برای کپی کردن استفاده می کند، سرعت را به طرز عجیبی افزایش داده و بسیار سریع تر از سیستم عامل ویندوز عمل می کند. ترا کپی پس از انجام عملیات، پیام تایید می دهد تا مطمئن شود که همه چیز به درستی انجام شده است. این بدان معناست که اگر بر حسب اتفاق فایلی را Drag کرده و در جایی قرار دادید، این برنامه به شما پیامی می دهد تا از درست بودن عملیات کپی اطمینان یابد. یکی دیگر از قابلیت های این برنامه این است که می توانید آن را به شکلی تنظیم کنید که بطور خودکار تمامی عملیات های کات و کپی انجام شده در ویندوز را انجام دهد و تمامی اطلاعات و زمان های کپی فایل ها را ذخیره کند.

این برنامه آنقدر هوشمند عمل می کند که اگر در طول عملیات کپی، فایلی باعث اختلال در کل عملیات شود، از آن عبور کرده و به کاربر این اجازه را می دهد تا در پایان عملیات دوباره روی آن فایل ها تجدیدنظر کند. پس همانطور که اشاره شد، این برنامه برای کسانی که زمان های زیادی را صرف کپی کردن فایل ها می کنند، بسیار پیشنهاد مناسبی خواهد بود.

استفاده از دستور Robocopy

راه های افزایش سرعت کپی در ویندوز 10

راه های افزایش سرعت کپی در ویندوز 10

اگر مشکلی با استفاده از پنجره فرماندهی سریع یا Command Prompt ندارید، می توانید از یک ابزار سریع با نام Robocopy استفاده کنید. برخلاف آنچه کاربران معمولی ویندوز انتظار دارند، این ابزار می تواند نیروی زیادی را در اختیار کاربران پیشرفته ویندوز قرار دهد تا بتوانند عملیات های پیچیده کپی را سریع تر انجام دهند. این دستور، عملیات کپی را بسیار ساده تر می کند و برای کسانی که نیاز به یک کپی سریع در شبکه دارند بسیار کارآمد خواهد بود.

برای استفاده از Robocopy، برنامه های Command Prompt یا PowerShell window را باز کنید. فرمان با Robocopy آغاز می شود و بر اساس فعالیتی که قرار است انجام دهید، پارامترهای زیادی را شامل می شود. بازبینی همه آن ها بستگی به تصمیم شما دارد. بهتر است صفحه Help مربوط به Robocopy را در مایکروسافت مطالعه کرده و یا robocopy /? را در صفحه فرماندهی سریع تایپ کنید تا با دستورالعمل ها روبرو شوید.

اگر به طور منظم نیاز به اجرای همان عملیات کپی را داشته باشید، در نظر بگیرید که یک فایل batch ایجاد کنید تا آن را دابل کلیک کرده و اجرا شود. شما حتی می توانید اسکریپت را از طریق Task Scheduler اجرا کنید تا هیچ نیازی به کار دستی خود شما نباشد.

بروز کردن هارد دیسک برای افزایش سرعت کپی در ویندوز

علاوه بر تمامی راه های نرم افزاری که معرفی کردیم، باید یک اشاره هم به سخت افزاری داشته باشیم که نقش اصلی را در عملیات کپی فایل ها اجرا می کند. همانطور که ممکن است بدانید، حافظه HDD بسیار کندتر از SSD ها عمل می کند. کپی کردن فایل ها روی HDD زمان بیشتری نسبت به SSD می گیرد. پس اگر هنوز SSD را روی سیستم خود ندارید، بهتر است که آن را بروز کنید تا افزایش سرعت کپی در ویندوز را حس کنید.

این کار شامل کپی کردن از یک هارد اکسترنال یا کپی کردن روی آن نیز می شود. اگر از یک هارد درایو قدیمی استفاده می کنید یا از فلشی استفاده می کنید که از USB 2.0 استفاده می کند، سرعت پایینی برای کپی کردن فایل ها را تجربه خواهید کرد. برای نتیجه بهتر از یک درایو USB 3.0 استفاده کنید که سرعت انتقال اطلاعات بیشتری را پوشش می دهد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس