اجرای دور جدید طرح ملی تلاوت از 25 آذرماه/ امکان شرکت دختران برای اولین بار + جزئیات


اجرای دور جدید طرح ملی تلاوت از 25 آذرماه/ امکان شرکت دختران برای اولین بار + جزئیات

مقدم‌کیا با اعلام آغاز دوره جدید طرح ملی تلاوت «شباب‌الرضا(ع)» از 25 آذرماه، گفت: در این دوره برای نخستین بار دختران نیز امکان حضور دارند. این طرح با هدف کشف و پرورش استعدادهای قرآنی در بازه شش ساله اجرا می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، انس با قرآن و حاکمیت نورانیت ناشی از این انس بر سبک زندگی، برکات بسیاری را در ابعاد فردی و اجتماعی شامل حال انسان می کند لذا باید برای تحقق آن تدبیر داشت. طرح ملی «تلاوت» که از امسال با عنوان «شباب الرضا(ع)» اجرا می شود ازجمله این تدابیر است که در بررسی کیفیت و تقویم اجرای آن با «حسین مقدم کیاء»، دبیر این طرح ملی گفت وگو کرده ایم و در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

طرح ملی تلاوت با عنوان «شباب الرضا(ع)» با چه اهداف و کیفیتی اجرا می شود؟

طرح ملی تلاوت از سال 91 با هدف کشف و پرورش استعدادهای قرآنی و همکاری معاونت قرآن و عترت(ع) وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طراحی شد و تا کنون هفت دوره آن برگزار شده است.

این طرح تا دوره هفتم در 15 استان اجرا شده است اما از سال گذشته و در پی تعامل با مرکز قرآنی آستان قدس رضوی که مجری طرح «شباب الرضا(ع)» (طرحی مشابه طرح ملی تلاوت) بود، و برگزاری جلسات مشورتی مقرر شد این دو طرح ادغام شده و در قالب طرح واحد ملی اجرا شوند.

از این رو، هشتمین دوره طرح ملی تلاوت با عنوان «شباب الرضا(ع)» در 27 استان کشور اجرا می شود.

این دوره از طرح ملی تلاوت با عنوان «شباب الرضا(ع)» ویژه چه گروه های سنی و چگونه اجرا می شود؟

در دوره های قبل این طرح ویژه پسران 8 تا 14 سال اجرا می شد اما در دوره جدید دختران بین 10 تا 15 نیز امکان شرکت در طرح کشف و پرورش استعدادهای قرآنی را دارند.

لذا علاقمندان در 27 استان و از طریق 33 موسسه می توانند اقدام به شرکت در این طرح ملی کنند.

چه رشته هایی به عنوان بستر استعدادیابی و پرورش در طرح ملی «شباب الرضا(ع)» پیش بینی شده اند؟

همانطور که مقام معظم رهبری تاکید دارند و در احادیث هم تصریح و تاکید شده، هدف همه فعالیت های قرآنی باید انس با آیات الهی باشد لذا در دوره جامعی که برای این طرح پیش بینی شده سه پایه اصلی حفظ، قرائت و مفاهیم با محوریت انس با قرآن را در نظر گرفته ایم.

حفظ آیات از بهترین راه ها برای انس با قرآن است از این رو، از پایه های اصلی طرح «شباب الرضا(ع)» حفظ آیات است البته نه آنکه کلاس داشته باشیم بلکه از آیات و سور منتخب شروع می کنیم تا به اجزای پیوسته می رسیم.

چه مبانی دیگری در این طرح برای انس شرکت کنندگان با قرآن و پرورش استعدادها در سایه این انس پیش بینی کرده اید؟

مبنای دوم برای یک قاری و تالی قرآن، آن است که درون او از معارف وحی پر شود و در صورت تلاوت، معنویت هم داشته باشد، لذا دوره مفاهیم نیز در این طرح پیش بینی شده است.

مرحله سوم یا نهایی طرح استفاده از بعد هنری با تمرکز بر تلاوت و قرائت است که برای این مهم سه سبک قطب های تلاوت شامل منشاوی، عبدالباسط و شحات انور را انتخاب کرده ایم و شرکت کنندگان می توانند به دلخواه، یکی از این سبک ها را برای پرورش هنر تلاوت در خود، انتخاب و تمرین کنند.

طرح ملی «شباب الرضا(ع)» در چه بازه زمانی اجرای می شود؟

دوره شش ساله برای متقاضیان شرکت پیش بینی شده است، هر دو سال برای تمرین و تمحض در یک پایه، دو سال برای حفظ، دو سال برای ترجمه و مفاهیم و دو سال برای پرورش هنر تلاوت.

در هر سال سه ترم چهار ماهه پیش بینی شده و در کنار رشته های اصلی، اخلاق و آداب تلاوت و تجوید نیز به شرکت کنندگان آموزش داده می شود.

در پایان هر دو سال آزمونی از شرکت کنندگان گرفته می شود و در صورت احراز شرایط به دوره بعدی راه می یابند.

میزان استقبال از این طرح در هفت دوره برگزاری چگونه بوده و خروجی کار چیست؟

ما کار را از پنج استان و با 500 نفر شروع کردیم و اجباری در تسریع و گسترش روند نداشتیم تا نقاط ضعف احتمالی برطرف شود. تا دوره هفتم 15 استان و نزدیک به چهار هزار نفر در این طرح شرکت داشتند که بسیاری از آنها چهره های درخشان در سطوح استانی و ملی شده اند و در محافل و کرسی ها و شبکه های رسانه ای حضور می یابند.

چه بازه زمانی برای ثبت نام در این طرح ملی پیش بینی شده است و طرح از کی آغاز می شود؟

ثبت نام در این طرح از 20 آبان ماه آغاز شده و تا 20 آذرماه ادامه دارد و علاقه‌مندان می‌توانند از طریق سایت طرح ملی تلاوت و همین‌طور اپلیکیشن روبیکا اقدام به ثبت نام کنند.

همه ثبت نام کنندگان امکان شرکت در طرح را دارند؟

امسال برای اولین ‌بار دوره پیش نیاز برای ثبت‌نام کنندگان از 25 آذرماه برگزار و طی ۱۰ جلسه در یک ماه و نیم، اصول تلاوت تقلیدی و شیوه حفظ آیات به قرآن‌آموزان آموزش داده می شود.

دو جلسه توجیهی نیز ویژه خانواده‌ها و با محور آشنایی با طرح و اهداف آن و نیز تدابیری که باید طی این دوره شش ساله داشته باشند، برگزار می شود. وظایف خانواده ها در مقابل این نوجوانان که بسیاری از آنها نخبگان قرآنی جمهوری اسلامی می شوند نیز در این جلسات تشریح می شود.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا