تحقق شعار «تحصیل، تهذیب، ورزش» در مسجد آشتیانی‌ها/ عزم اهالی آشتیان برای ایجاد مسجد تراز


تحقق شعار «تحصیل، تهذیب، ورزش» در مسجد آشتیانی‌ها/ عزم اهالی آشتیان برای ایجاد مسجد تراز

شعار «تحصیل، تهذیب، ورزش» که جزو مطالبات مقام معظم رهبری در اجرای برنامه‌های مختلف است در مسجد آشتیانی‌ها عملیاتی شده طوری که انجام فعالیت‌های پرنشاط و پویا جزو برنامه‌های ثابت این مسجد است.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون ‌های مساجد: بسیاری از اقوام ایرانی برای گسترش دین و انتشار معارف قرآن و اهل بیت (ع) پس از سکونت در شهرهای دیگر کشورمان اقدام به ساخت مسجد یا حسینیه یا مرکز فرهنگی دیگری می کنند البته این کار یک دلیل دیگر هم دارد، دورهمی اهالی یک منطقه برای اطلاع از احوال یکدیگر.

اهالی منطقه آشتیان نیز بر همین اساس، مسجدی را به نام خود در خیابان 17 شهریور، یک ایستگاه پایین تر از میدان شهدا حدود 50 سال پیش تاسیس کردند. البته باید گفت کمتر مسجدی را می توان نام برد که اسم یک منطقه از کشورمان را یدک بکشد.

اما مسجد آشتیانی ها نمونه کار مشترک موفق مردم آشتیان است که می تواند الگویی برای سایر اقوام ایرانی باشد. اهالی این مسجد در سال های مبارزه با نظام طاغوت بسیار فعال بودند و چند تن از نمازگزاران این خانه خدا چند سالی به جرم دفاع از دین، ملت و آزادی، زندانی شدند.

قرآن محور همه برنامه های مسجد آشتیانی ها است چنان که در شورای فرهنگی این مسجد تصویب شده که هر برنامه ای باید پیوست قرآنی داشته باشد. به همین دلیل نمازگزاران این خانه خدا اطلاعات زیادی نسبت به قرآن و مفاهیم این کلام الهی دارند.

تحقق شعار «تحصیل، تهذیب، ورزش» در مسجد آشتیانی‌ها/ عزم اهالی آشتیان برای ایجاد مسجد تراز

برنامه های قرآنی رایج در سایر مساجد همچون طرح تلاوت نور و تفسیر آیات تلاوت شده در این طرح، در مسجد آشتیانی ها نیز اجرا می شود ولی در کنار آن، ویژه برنامه هایی به همت پایگاه بسیج خواهران به صورت ثابت و هفتگی برای این گروه از جامعه اسلامی برگزار می شود که شامل آموزش روخوانی و روان خوانی تا تجوید و تفسیر آیات وحی است.

یکی از اقدامات جالب اهالی مسجد آشتیانی ها تشکیل کارگروهی به منظور برگزاری ویژه برنامه هایی برای کودکان و نوجوانان است. حجت الاسلام والمسلمین «سید جلال بنی هاشمی» در این باره به خبرنگار شبستان گفت: پیامبر اسلام(ص) فرموده اند: آموزش دین را از سنین پایین برای فرزندان باید شروع کرد زیرا افراد هرچه سن شان بیشتر می شود سخت تر مطالب را یاد می گیرند. حضرت محمد (ص) در این باره تشبیه جالبی به کار بردند: آموزش در کودکی همچون کندن نقش روی سنگ و آموزش در سنین خیلی بالاتر همچون کندن نقشی روی آب است.

امام جماعت مسجد آشتیانی ها ادامه داد: اعضای هیات امنا و پایگاه بسیج این مسجد بر این اساس تصمیم گرفتند کارگروه کودک و نوجوان تشکیل دهند تا همه روزه ویژه برنامه های فرهنگی، هنری و علمی ویژه این دو گروه سنی اجرا شود.

این کارگروه در همین راستا همه ساله برنامه های جالبی برای غنی سازی اوقات فراغت و ارائه آموزش های رایگان برای دانش آموزان در مسجد آشتیانی ها برگزار می کند که برگزاری آزمون های جامع ارزیابی تحصیلی از جمله آنها است.

همه ساله در ایام سال تحصیلی کلاس های تقویت دروس عربی، ریاضی، فیزیک و شیمی با تدریس دبیران ممتاز شهر تهران برای دانش آموزان پایه های مختلف تحصیلی در این مسجد برگزار می شود و سرانجام به منظور سنجش میزان اثرگذاری این کلاس ها و فراگیری دانش آموزان، آزمون های جامع ارزیابی از شرکت کنندگان گرفته و به هر فرد کارنامه ارائه می شود.

تحقق شعار «تحصیل، تهذیب، ورزش» در مسجد آشتیانی‌ها/ عزم اهالی آشتیان برای ایجاد مسجد تراز

یکی از نقاط تامل برانگیز در مسجد آشتیانی ها عملکرد ضعیف پایگاه بسیج برادران آن است که حجت الاسلام والمسلمین بنی هاشمی در این باره به شبستان گفت: ما امکانات لازم برای اجرای برنامه های متنوع از سوی پایگاه های بسیج برادران و خواهران را در این مسجد فراهم کرده ایم که الحمدالله به دلیل همت خوب فرمانده و اعضای بسیج خواهران، این واحد بسیار فعال است و همه روز برنامه های اعتقادی و فرهنگی برگزار می کنند.

وی اظهار کرد: متاسفانه بنابر دلایلی، پایگاه بسیج برادران مسجد آشتیانی ها چندان فعال نیست و پایگاه بسیج خواهران به همراه اعضای هیات امنا و برخی از نمازگزاران برادر فعال، برنامه های متنوع همچون یادواره شهدای این مسجد را برگزار می کنند.

شعار «تحصیل، تهذیب، ورزش» که جزو مطالبات مقام معظم رهبری در اجرای برنامه های مختلف در مدارس و حوزه های علمیه است در مسجد آشتیانی ها عملیاتی شده طوری که برگزاری کلاس های ورزشی و اردوهای زیارتی سیاحتی به صورت پرنشاط جزو برنامه های ثابت این مسجد است.

مسجد آشتیانی ها در تمام مناسبت های دینی همچون سایر مساجد کشورمان ویژه برنامه های سوگواری یا مولودی برگزار می کند که سخنرانی مذهبی در تمام شب های ماه های محرم و صفر و روزهای ماه مبارک رمضان از جمله آنها است؛ در این میان همه ساله در شب شهادت امام حسن عسکری (ع) برنامه ای خاص با سخنرانی یکی از منبری های مشهور کشورمان و مداحی حاج محمدرضا طاهری در این مسجد برگزار و از طریق رسانه ملی نیز پخش می شود.

حجت الاسلام والمسلمین بنی هاشمی که سابقه مدیریت چند حوزه علمیه در شهر تهران از جمله حوزه نبی اکرم (ص) را در کارنامه دارد از 12 سال پیش که امام جماعت مسجد آشتیانی ها را عهده دار شد تاکنون همه روز حدود یک ساعت پیش از نمازهای ظهر و مغرب در شبستان این خانه خدا حاضر می شود و پاسخگوی سوالات مردم است و گاهی نیز برای افراد متقاضی، استخاره می گیرد. وی معتقد است فاصله میان ائمه جماعات و مردم باید کم تر و کم تر شود و به همین منظور بهتر است این دسته از روحانیون به جای حضور در دفتر مساجد، در شبستان خانه های خدا پذیرای مردم باشند.

همین رویکرد موجب شده اهالی مسجد آشتیانی ها تعامل خوبی با حجت الاسلام بنی هاشمی داشته باشند و این رویکرد به اهالی و نهادهای فعال این خانه خدا نیز تسری یافته طوری که همدلی، مودت و تشریک مساعی، حرف اول و آخر را در این مسجد می زند و تقریبا خبری از اختلاف و دودستگی در مسجد آشتیانی ها نیست که نیست.

سخن آخر اینکه، مسجد آشتیانی ها توانسته نمونه ای بسیار موفق از اجتماع اهالی یکی از مناطق کشورمان در راستای ترویج معارف دینی را در فضایی صمیمی و دوستانه عرضه کند و در این میان، اهتمام ویژه به تربیت نسل جوان و دانش آموزان داشته باشد.

پایان پیام/397

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس