نقطه احتیاط‌آمیز بورس


مدیرعامل کارگزاری بانک دی گفت: بورس هرگاه به نقطه احتیاط‌آمیز نزدیک و چاشنی مانند افت حجم معاملات نیز به آن اضافه شده، بازارسرمایه به سختی تحت‌تاثیر اتفاقات مثبت قرار گرفته است.

نقطه احتیاط‌آمیز "بورس"

فردین آقابزرگی مدیرعامل کارگزاری بانک دی در گفتگو با بورس‌نیوز درخصوص تاثیرگذاری گزارش‌های ۹ماهه بر روند بازار، اظهارکرد: امتیاز‌های و رویکرد‌های مثبت شرکت‌ها به‌همراه تغییر و تحولات قابل پیش‌بینی در جهت بهبود وضعیت عملیاتی شرکت یا چشم‌انداز شرکت‌ها قطعا در ادامه مسیر سرمایه‌گذار برای ورود به حوزه‌های سرمایه‌گذاری تاثیرگذار است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر باید توجه داشت که هرگاه، "بورس" به نقطه احتیاط‌آمیز یا همان نقطه قابل‌تامل برای سرمایه‌گذاران نزدیک شود و چاشنی مانند افت حجم معاملات به آن اضافه شود، "بازارسرمایه" به سختی تحت‌تاثیر اتفاقات مثبت قرار می‌گیرد و حتی این قضیه به‌صورت عکس نیز در جریان است و بازار هر گاه در رنج مثبت نیز قرار دارد کمتر تحت‌تاثر اطلاعات منتفی قرار می‌گیرد.

کارشناس بازارسرمایه افزود: هم‌اکنون بازارسرمایه به هر دلیلی، ارزش مناسب ۶ ماهه نخست سال را رد کرده و الان دوره بازبینی بوده و حتی می‌توان گفت آن بخش از اطلاعاتی که تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند نیز بعضا با شفاف‌سازی‌ها رابطه‌ای معکوس دارد؛ شرکت‌های پالایشی، فولادی و ... که پیش‌بینی‌ها حاکی از آن بوده که پتانسیل بالایی دارند، پس از افشای اطلاعات تمام پازل‌های چیده شده بر اساس پیش‌بینی‌ها، به صورت عکس در می‌آید.

وی اضافه کرد: گا‌ها حتی شرکت‌های با راندمان بالا و سهم‌های ارزنده نیز مناسب‌تر پیش‌بینی‌ها بودند، اما بازار روی آن‌ها چندان حساس نشد.

آقابزرگی درخصوص نقش صندوق‌هایی مانند توسعه بازار نیز گفت: صندوق‌هایی که به‌منظور حمایت از بازار راه‌اندازی می‌شوند، مادامی که یک‌سویه باشد، توانایی اجرای اقدامات خاصی در بازار را ندارد و شاید اثرگذار نامحسوس چند روزه‌ای را داشته باشد، اما باید در کنار صندوق، دیگر نهاد‌های مالی و شرکت‌های سرمایه‌گذاری نیز دست به کار شوند.

مدرعامل کارگزاری بانک دی در پایان خاطرنشان کرد: چناچه مقام ناظر می‌خواهد کنترلی در بازار داشته باشد و به روش‌های توصیه‌ای سمت‌وسویی مانند ممانعت از فروش، ترغیب به خرید می‌خواهند داشته باشند، تجربه گذشته نشان داده که چنین اقداماتی آثار منفی‌تری برجای می‌گذارد و این روش، دغدغه‌ها را دو چندان می‌کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کاردستی چرخه آب کلاس اول