روستای پیشنبور کلاردشت


روستای پیشنبور یکی از روستاهای بکر کلاردشت بهشت گمشده استان مازندران است . کلاردشتی که به گواه تاریخ و با استناد به آثار مکشوفه در ناحیه کلاردشت قدمت آنها به چهار هزار سال قبل باز می گردد.جام زرین استوانه ای شکل منقوش با نقش سه شیر که هم اکنون در موزه ملی ایران پشتوانه اسکناس […] نوشته روستای پیشنبور کلاردشت اولین بار در جامع ترین پایگاه معرفی...

روستای پیشنبور یکی از روستاهای بکر کلاردشت بهشت گمشده استان مازندران است . کلاردشتی که به گواه تاریخ و با استناد به آثار مکشوفه در ناحیه کلاردشت قدمت آنها به چهار هزار سال قبل باز می گردد.جام زرین استوانه ای شکل منقوش با نقش سه شیر که هم اکنون در موزه ملی ایران پشتوانه اسکناس است، از این منطقه به دست آمده است. گنجینه های ساسانی نیز با کاوش های باستانی در این منطقه کشف شده اند.همه ساله بیش از دو میلیون نفر گردشگر از این منطقه دیدن می کنند. علاوه بر تاریخ کهن، طبیعت کلاردشت که زیبا و با طراوت است نیز بسیار جذاب می باشد.

از شمال به دریای خزر و آب و هوای مرطوب شمالی و از غرب به ارتفاعات البرز کوه و آب و هوای سرد و کوهستانی منتهی می شود. کلاردشت که در یک دره گسترده قرار دارد بسیار خوش آب و هوا و جذاب است. روستای پیشنبور در میان جنگلی مه گرفته با مردمانی آرام و مهربان و مهمان نواز قرار دارد .در این روستا علاوه بر طبیعت بکر و دست نحورده و جاذبه های تاریخی آن زن بافنده فرش دستبافی دارد که تنها زن بافنده فرش دستباف در کلاردشت است و در این روستای زیبا زندگی می کند .

روستای پیشنبور کلاردشت

بافت فرش های دستباف در میان عشایر دامدار از سالیان دور مرسوم بوده که اغلب به دست زنان هنرمند عشایر صورت می گرفته است.رفته رفته و با اسکان بومیان در روستاها، بافت گلیم و قالی رونق یافت.
این زنان هنرمند برای تهیه رنگ نخ های قالی از گیاه روناس، آلبالوی وحشی، توت، شاتوت جنگلی و ریشه زرشک وحشی و گل انار استفاده می کرده اند.

آنان با الهام گرفتن از جلوه های طبیعت پیرامونشان نقش های زیبایی از پرندگان، صور هندسی، نگاره های درختی که با توازن خاصی در درازا و پهنای قالی تکرار می شوند، هنرنمایی کرده و دستبافته های زیبایی را تولید و روانه بازار کرده اند.یقینا قالی کلاردشت سفیر فرهنگی این مردم است که محجور واقع شده است. در استان مازندران فرش دستباف به دلیل نبودن بازار مطمئن، مورد سوء استفاده واسطه ها و دلالان قرار گرفته و هنر این بافندگان قربانی بی انصافی گشته است.

تاجران فرش از تبریز این فرش ها را سفارش دادند و فرش های بافته شده در روستاهای کلاردشت به نام فرش تبریز از کشورهای خارجی سر در آوردند.

روستای پیشنبور کلاردشت

روستای پیشنبور کلاردشت

روستای پیشنبور کلاردشت

روستای پیشنبور کلاردشت

روستای پیشنبور کلاردشت

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر