تفاوت لکه بینی با قاعدگی، آیا میدانید؟


تفاوت لکه بینی با قاعدگی، آیا میدانید؟

بیشتر خانم‌ها حداقل یک نمونه لکه بینی غیر دوره ای را تجربه میکنند و برای برخی این لکه بینی کاملا متداول است.

بیشتر خانم‌ها حداقل یک نمونه لکه بینی غیر دوره ای را تجربه میکنند و برای برخی این لکه بینی کاملا متداول است. اما چگونه خانمها تفاوت بین لکه بینی و قاعدگی را متوجه می‌شوند.
لکه بینی معمولا به یک مسئله جدی پزشکی اشاره نمیکند. با توجه به زمان لکه بینی و اینکه چه مدت طول میکشد و سایر جزئیات میتوان علت آن را مشخص کرد. برخی از دوره‌ها با لکه بینی شروع شده و پایان می‌یابد و برخی خانمها خونریزی کمتری به نسبت دیگران دارند. به همین دلیل تشخیص این تفاوت دشوار است.

تفاوت لکه بینی و قاعدگی کجاست؟
لکه بینی هر نوع خونریزی از واژن است که به دوره ماهانه خانم مرتبط نیست. همچنین برخی خانم‌ها قبل و بعد از دوره قاعدگی دچار لکه بینی میشوند. بعضی از خانمها چرخه قاعدگیشان را ردیابی میکنند و میدانند چه اتفاقی در بدنشان طبیعی است به این معنی که معمولا میتوانند تفاوت بین لکه بینی و خونریزی منظم را تشخیص دهند.

خونریزی قاعدگی
خونریزی قاعدگی تقریبا در هر 28 روز در زنان غیرباردار رخ میدهد. هر ماه لایه رحم ضخیم میشود تا برای بارداری آماده شود. اگر خانم باردار نشود، دیواره رحم ریخته و باعث خونریزی ماهانه می‌شود.
برخی خصوصیات خونریزی قاعدگی عبارتند از:
برنامه منظم: در حالی که مدت زمان بین دوره‌ها در بین زنان متفاوت است، اکثر خانم‌ها هر ماه دوره‌هایی را در همان زمان تجربه می‌کنند.
الگوی خونریزی قابل پیش بینی: خونریزی قاعدگی هر زن از الگوی خود پیروی می‌کند. برای بسیاری از خانم‌ها یک دوره ماهانه با لکه بینی شروع می‌شود، حدود یک تا دو روز خونریزی سنگین‌تر می‌شود و سپس به تدریج سبک شده و با لکه بینی به پایان می‌رسد.
مدت زمان بدون خونریزی: برخی از خانم‌ها با مشکل عدم تعادل هورمونی و مشکلات بهداشتی در طول ماه مواجهند. دوره‌ها معمولا 5 تا 7 روز به طول می‌انجامد و هرگز یک ماه کامل طول نمی‌کشد.
خونریزی قاعدگی غالبا با علائم دیگر همراه است: در یک هفته یا قبل از یک دوره تغییر در هورمون‌ها میتواند علائمی مانند حساسیت به پستان و سردرد را ایجاد کند. همینطور که رحم منقبض میشود تا خون دیواره رحم را خارج کند، برخی خانم‌ها تجربه گرفتگی و درد خفیف تا شدید را دارند.
خون قاعدگی معمولا قرمز است: رنگ خون می‌تواند به تمایز قاعدگی و لکه بینی کمک کند. اگرچه ممکن است خون قاعدگی در آغاز یا پایان دوره قهوه‌ای است، برخی خانم‌ها در دوره ماهانه خون لخته‌های بزرگ یا رشته‌های خون را مشاهده می‌کنند که در لکه بینی کمتر دیده می‌شود.

لکه بینی
طیف وسیعی از عوامل میتواند باعث لکه بینی شود و الگوی لکه بینی هر خانم ممکن است با دیگری متفاوت باشد. برخی از ویژگی‌های لکه بینی عبارتند از:
زمان نامنظم: زنان ممکن است یک روز لکه بینی داشته باشند، خونریزی متوقف شود و دوباره شروع شود. برخی خانم‌ها در طول ماه لکه بینی را به طور متنافوب تجربه می‌کنند.
لکه بینی پیش از قاعدگی: لکه بینی غیرقابل توضیح اغلب نامنظم است. اما لکه بینی می‌تواند در کنار تخمک گذاری نیز رخ دهد. برخی خانم‌ها هر ماه یک یا دو روز لکه بینی سبک را تجربه می‌کنند.
لکه بینی مرتبط با صدمات: این نوع لکه بینی معمولا با درد شکم همراه است. پ
رنگ لکه بینی متفاوت از رنگ خونریزی ماهانه: برخی خانمها خون قهوه‌ای در لکه بینی مشاهده می‌کنند. برخی دیگر می‌دانند که خون ناشی از لکه بینی سبکتر است، بافت متفاوتی دارد و بوی عجیبی دارد.
لکه بینی ناشی از مصرف داروهای هورمونی کنترل تولد: با شروع داروهای کنترل بارداری هورمونی ممکن است لکه بینی مشاهده شود.

علل رایج لکه بینی
لکه بینی همیشه به این معنا نیست که چیزی اشتباه است. برخی از متداولترین دلایلی که زنان در لکه بینی تجربه می‌کنند عبارتند از:
تخمک گذاری: هنگامی که تخمدان تخمک آزاد می‌کند یک فولیکول ریز شکسته می‌شود تا تخمک بیرون بیاید. در برخی خانم‌ها این امر باعث لکه بینی می‌شود که یک روز طول می‌کشد. ممکن است چند روز قبل از وقوع تخمک گذاری در تخمدان چپ یا راست دردی احساس کنید.
لکه بینی تخمک گذاری در اواسط دوره اتفاق می‌افتد و هرگز سنگین نیست. به ندرت ممکن است با درد و انقباض خفیف همراه باشد که چند ساعت تا یک روز ادامه دارد.
فیبروم رحمی یا پولیپ: فیبروم و پولیپ رحم رشد غیرسرطانی توده در رحم است. با این حال آنها می‌توانند بسیار بزرگ شوند و باعث درد و علائم دیگر شوند. بسیاری از زنان مبتلا به فیبروم یا پولیپ بین دوره‌ها خونریزی نامنظم را تجربه می‌کنند. انواع خاصی از لکه بینی همچنین می‌تواند نشانگر رشد فیبروم در رحم است. این شکل از لکه بینی در چندین چرخه قاعدگی تکرار میشود و می‌تواند همراه با موارد زیر باشد:
درد لگنی
مشکلات باروری
قاعدگی نامنظم
لکه بینی ناشی از لانه گزینی: حدود یک هفته بعد از بارور شدن اسپرم و تخمک، سلول تخم باید در رحم کاشته شود. برخی اوقات این باعث خونریزی سبک می‌شود که به خونریزی لانه گزینی معروف است. خونریزی به طور معمول فقط یا دو روز طول می‌کشد و حدود یک هفته پس از تخمک گذاری رخ می‌دهد. این معمولا حدود یک یا دو هفته قبل از پایان دوره بروز می‌کند.
داروهای هورمونی پیشگیری از بارداری: داروهای هورمونی پیشگیری از بارداری از جمله قرصهای ضد بارداری و کاشت هورمونی میتوانند باعث لکه بینی شوند. لکه بینی خصوصا در چند ماه اول معمول است، زیرا هورمون‌های بدن نسبت به داروهای ضدبارداری تنظیم می‌شوند.
لکه بینی ممکن است با گذشت زمان تغییر کند و به صورت متناول اتفاق بیفتد یا از یک الگوی قابل پیش بینی پیروی کند. اگر لکه بینی چندین ماه بعد از بارداری شروع شود ممکن است نشان از یک مشکل اساسی باشد و باید هرچه سریعتر به پزشک مراجعه کنید.
شیردهی: تغذیه با شیرمادر تخمک گذاری را سرکوب می‎‌کند به خصوص اگر کودک به طور انحصایری از شیرمادر تغذیه کند. این مهم است که بدانید تخمک گذاری حدود 2 هفته قبل از اولین دوره رخ میدهد بنابراین امکان باردار شدن در هنگام شیردهی وجود دارد. با این حال بسیاری از زنانی که در حال شیردهی هستند لکه بینی را تجربه می‌کنند. تغییرات هورمونی که هنگام آماده شدن بدن برای تخمک گذاری برای اولین بار پس از زایمان رخ میدهد ممکن است باعث لکه بینی شود.

جراحت: آسیب دیدگی مهبل، گردن رحم یا رحم ممکن است باعث خونریزی غیرطبیعی شود. برای مثال مقاربت جنسی خشن یا آزمایش PAP می‌تواند دهانه رحم یا بافت واژن را تحریک کند و باعث لکه بینی شود. اگر خونریزی جزئی است و همراه با درد نیست، معمولا خوب است که ببینید از بین می‌رود یا نه. با این حال خونریزی غیرقابل توضیح که سنگین و همراه با درد باشد باید به پزشک اطلاع داده شود.
سقط جنین: حدود نیمی از خانم‌هایی که در دوران بارداری دچار خونریزی می‌شوند سقط جنین دارند. در برخی موارد خونریزی اولین علامت بارداری زن است. سقط جنین خیلی زود ممکن است با دوره قاعدگی سنگین اشتباه گرفته شود.
بیماریهای مقاربتی: برخی عفونت‌های مقاربتی می‌توانند باعث خونریزی غیرطبیعی واژن شوند که به نظر می‌رسد لکه بینی است. سوزاک در این میان رایج است و ممکن است باعث ترشحات غیرمعمول یا سوزش در هنگام ادرار شود. بیماری التهابی لگن در صورت عدم درمان می‌تواند باعث ناباروری شود. بیماری التهابی لگن به ویژه پس از مقاربت باعث لکه بینی می‌شود.
سرطان: اگر چه نادر است اما لکه بینی ممکن است نشانه سرطان باشد. انواع سرطان که می‌تواند باعث لکه بینی شود عبارتند از :
سرطان واژن
سرطان دهانه رحم
سرطان رحم
سرطان تخمدان
لکه بینی اغلب با درد و علائم دیگر همراه است و می‌تواند چند ماه طول بکشد. علائم ممکن است بهتر یا بدتر شود. زنانی که یائسگی را تجربه کرده‌اند و سابقه خانوادگی این سرطان را دارند در معرض خطر بیشتری قرار دارند. برای زنان یائسه هرگز خونریزی واژینال طبیعی نیست.

چه زمان به پزشک مراجعه کنید
هر خانمی که لکه بینی طولانی یا لکه بینی جدید و غیرقابل توضیح را تجربه کند باید به پزشک مراجعه کند. خانم‌ها در شرایط زیر باید به پزشک مراجعه کنند:
لکه بینی سنگین است و باعث سرگیجه یا بوی ناخوشایند می‌شود.
اگر احساس می‌کنند لکه بینی به دلیل جراحت است
اگر باردار هستند
اگر بعد از یائسگی لکه بینی را تجربه می‌کنند
در صورت وجود لکه بینی با علائم زیر نیز باید به پزشک مراجعه کنید:
بیش از چند روز طول بکشد
همراه با درد باشد
به طور متناوب در بیش از یک چرخه ادامه یاید

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طرفداری عجیب شیلا خداداد از تتلو / او را خیلی دوست دارم ! + عکس