تولید نانوپوشش محافظ بدنه کشتی مشابه پوست بدن کوسه و دلفین


تولید نانوپوشش محافظ بدنه کشتی مشابه پوست بدن کوسه و دلفین

یک شرکت دانش بنیان موفق به تولید نانوپوشش ضدخزه برای محافظت از بدنه کشتی‌ها شده است.

تولید نانوپوشش محافظ بدنه کشتی مشابه پوست بدن کوسه و دلفینبه گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،چسبیدن خزه‌ها و گیاهان دریایی به سازه‌های دریایی غالبا موجب افزایش هزینه‌های محافظت و نگهداری این سازه‌ها دربرابر خوردگی و در خصوص کشتی‌ها موجب کاهش سرعت جابه جایی آن‌ها می‌شود.
راه حل مقابله با چسبیدن ارگانیسم‌های ناخواسته به دیواره کشتی‌ها، ممانعت از چسبیدن خزها است. یکی از این روش‌ها، پوشش دادن بدنه و کف کشتی با رنگ‌های حاوی مواد سمی رنگ‌های ضد خزه است. با رونق گرفتن فعالیت‌های کشتیرانی استفاده از رنگ‌های مختلف با ترکیباتی مانندآهک، آرسنیک، ترکیبات صنعتی و فلزی متداول گردید. این نوع رنگ‌ها در مجاورت با آب شسته می‌شدند و علاوه بر ممانعت ازچسبیدن خزه‌ها باعث مرگ و میر بارنکل‌ها و سخت پوستان مزاحم می‌گردیدند اما مطالعات بعدی نشان داد که این ترکیبات دارای خطر سمی و سایر اثرات مزمن بر موجودات دریایی و اثرات سو بر منابع اکولوژیکی و اقتصادی هستند.
این معضل اکنون توسط شرکت دانش بنیان ایرانی حل شده و یک شرکت دانش بنیان موفق به تولید نانو پوشش ضدخزه برای محافظت از بدنه کشتی‌ها شده است. این شرکت موفق به تولید نانوپوششی زیست‌سازگار برای استفاده در کشتی‌ها شده است که می‌تواند مانع از تشکیل خزه روی بدنه کشتی شود.
هنگامی که یک کشتی در محیط دریا قرار می‌گیرد به‌وسیله موجودات متنوع دریایی از جمله خزه‌ها پوشیده می‌شود. خزه بستن بر روی سطح کشتی‌ها و تاسیسات دریایی سالانه هزینه‌های زیادی را به این صنعت تحمیل می‌کند و مشکلات فراوانی را به‌وجود می‌آورد. چسبیدن خزه به بدنه کشتی‌ها به مرور زمان باعث خوردگی و کاهش طول عمر بدنه کشتی می‌شود.
برای جلوگیری و کنترل چسبیدن خزه‌ها بر روی این سطوح استفاده از پوشش‌های ضدخزه می‌تواند راهکار مناسبی باشد که برای انتخاب آن‌ها باید به موارد مختلفی توجه کرد، در برخی از این پوشش‌ها از مواد مضر شیمیایی و سمی استفاده می‌شود که آثار زیان‌باری بر محیط‌زیست دریایی دارد، در این بین فناوری نانو با تولید رنگ‌های دوست‌دار محیط‌زیست راهکاری مؤثر ارائه کرده است.
شرکت نانورنگ‌ها و پوشش‌های اقیانوس آبی موفق به تولید نانوپوشش رهاکننده خزه شده است. این محصول، یک پوشش هوشمند هیبریدی بر پایه فناوری نانو است که می‌تواند به عنوان یک پوشش دوست‌دار محیط‌زیست و سازگار با اکوسیستم دریا مورداستفاده قرار گیرد و از چسبیدن خزه‌ها بر روی سطح بدون استفاده از بایوساید‌ها جلوگیری کند. کاربرد این محصول به عنوان رنگ بر روی انواع سازه‌ها در محیط‌های دریایی اعم از اسکله‌ها، شناور‌های سطحی و زیرسطحی، نظامی و سازه‌های کنار ساحلی است.
این شرکت، به منظور تولید نانوپوشش رهاکننده خزه، پس از طی مراحل آزمایشگاهی از جمله طراحی، آزمایش و ساخت نمونه‌های آزمایشگاهی و انجام تست‌های لازم، اقدام به انجام تست‌های میدانی در دو دوره زمانی- به مدت بیش از ۵ سال- کرده و در ادامه خط تولید صنعتی این محصول را راه‌اندازی کرده است.

مزایای نانو پوشش رها کننده خزه

نانوپوشش‌های رهاکننده خزه تولیدی، پوشش‌های هوشمندی بوده که دارای سطحی صاف و لغزنده و اصطکاک کم هستند. این نانوپوشش‌ها در مقایسه با پوشش‌های غیرنانویی ضدخزه دارای مزایایی بیشتری از جمله عدم وجود هر نوع بایوساید در درون پوشش، کاهش مصرف سوخت شناور، عدم افت سرعت شناور، کاهش میزان خوردگی، افزایش سرعت و راندمان شناور و همچنین تعداد عملیات داکینگ کمتر شناور‌ها و کشتی‌ها هستند.
استفاده از نانوذرات در این پوشش‌ها موجب بهبود خواص فیزیکی و مکانیکی آن از جمله مقاومت به سایش و خواص کششی می‌شود. نانوپوشش‌ها و رنگ‌های رهاکننده خزه (FRC) این شرکت با حداقل عمر ۵ ساله، دارای عمر مفید بالاتر نسبت به سایر سیستم‌های رایج پوششی هستند و به دلیل دارا بودن خاصیت آب‌گریزی و خواص کششی بالا و سطحی صاف در مقیاس نانومتری، عملکرد و خواص سطحی مشابه پوست بدن کوسه و دلفین را دارا هستند.
نانورنگ‌های مذکور دارای مزیت رقابتی به لحاظ کیفیت و قیمت هستند. این محصولات در صنعت رنگ‌های دریایی، ضدخزه و مقاوم به خوردگی همراه با صرفه اقتصادی و بهره‌وری بالا خواهند بود.
این شرکت به‌عنوان تولیدکننده رنگ‌های دریایی دانش‌بنیان کشور، طراح انواع پوشش‌های نوین صنعتی و پرایمر‌های ضدخوردگی نظیر زینگا، پوشش‌های هیبریدی و نانومحلول‌های شستشوی سطح با حداقل عمر ۱۵ ساله، موفق شده است چندین اختراع در زمینه پوشش‌های هوشمند و نانوهایتک دریایی و صنعتی و نانوکوانتوم به ثبت برساند.
به گفته مسئولان این مجموعه شرکت نانورنگ‌ها و پوشش‌های اقیانوس آبی ظرفیت تولید روزانه سی تن محصول را دارد.

انتهای پیام/


تولید نانوپوشش زیست محیطی ضد خزه برای محافظت از بدنه کشتی‌ها

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اینفوگرافیک/ نکات کلیدی زندگی موفق در جزء هفدهم قرآن