دوربین‌هایی که خودروهای دودزا را جریمه نمی کنند


دوربین‌هایی که خودروهای دودزا را جریمه نمی کنند

هوای تهران دوباره آلوده شد. کارشناسان طرح های ترافیکی را بی اثر خواندند اما مدیران شهری می گویند برخی دوربین ها فاقد کد جریمه هستند به همین دلیل خودروهای فاقد معاینه فنی به راحتی در شهر جولان داده و آلودگی تولید می کنند ، پلیس هم تا این لحظه پاسخی نداده است.

به گزارش مشرق، از ابتدای آبان ‌آلودگی هوا در تهران شدت یافت و حتی یک روز مدارس تهران تعطیل شدند. با وجود اینکه شهرداری تهران طرح‌های ترافیکی متعددی اجرا کرده است اما امسال هوای تهران آلوده‌تر شد. این در حالی است که در سال گذشته به دلیل وزش باد و باران هوای تهران وارد شرایط اضطرار نشد و حتی مدارس هم تعطیل نشدند.

بیش از 8 روز هوای تهران در آبان در حالت سکون بود و شهردار تهران در پاسخ به این پرسش که برای آلودگی هوا چه اقداماتی باید انجام دهیم گفت: باید باد و باران بوزد تا آلودگی هوا در تهران کاهش یابد. باد و باران در تهران هم وزید اما فقط آلودگی چند روز در پایتخت کاهش یافت و دوباره ذرات آلاینده در هوای پایتخت افزایش یافت و هوا برای گروه‌های حساس جامعه ناسالم شد.

بیشتر بخوانید:

بسیاری از کارشناسان اعلام کردند که طرح‌های ترافیکی شهرداری در کاهش آلودگی هوا تأثیری نداشته است این در حالی است که محسن پورسیدآقایی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران این موضوع را رد کرد و اعلام کرد که تاب‌آوری شهر افزایش پیدا کرده است و اگر این حالت سکون در سال‌های قبل اتفاق می‌افتاد مشکلات بیشتر می‌شد.

وی همچنین گفت: در یک سال گذشته پلیس راهور کدهای جریمه را برای برخی از دوربین‌ها تعریف نکرده است و در نتیجه خودروهای فاقد معاینه فنی در تهران به راحتی تردد و آلودگی تولید می‌کنند.

به گفته معاون شهردار تهران، یک سال است که شهرداری به دنبال تعامل و رفع مشکلات است.

وی تأکید کرد که دوربین‌های رینگ تهران و برخی دوربین‌های محدوده خروجی طرح کاهش آلودگی هوا هنوز توسط راهور کد جریمه ندارند.

البته پلیس تاکنون در این باره توضیحی نداده است و شهرداری تهران در راستای اجرای طرح کاهش آلودگی هوا از سال گذشته خودروهای فاقد معاینه فنی که توسط دوربین‌ها ثبت می‌شدند را 50 هزار تومان جریمه می‌کرد اما فعلا شهرداری می گوید برخی دوربین ها کد جریمه ندارند.

هوای تهران در نیمه دوم سال آلوده‌تر می‌شود چرا که شرایط جوی تغییر می‌کند و یکی از متهمین آلودگی هوا خودروهای دودزا هستند.

ناهید خداکرمی عضو شورای شهر تهران در این باره گفت: آلودگی هوا یکی از معضلات تهران است و یکی از عوامل آلودگی خودروهای دودزا هستند البته عوامل زیادی وجود دارد که آلودگی هوای تهران را بالا می‌برند.

وی با بیان اینکه تمامی خودروها هیبریدی نیستند گفت: به همین دلیل برخی از خودروها که در سطح شهر تردد می‌کنند آلودگی تولید می‌کنند.

به گفته خداکرمی، می‌طلبد که همه عوامل برای کاهش آلودگی هوا دست به دست هم دهند و اینکه فقط به تنهایی از شهرداری انتظار داشته باشیم درست نیست و شهرداری نمی‌تواند به تنهایی آلودگی هوا را در تهران کاهش دهد.

وی به قانون هوای پاک اشاره کرد و گفت: در این قانون شهرداری بیش از همه به تکالیف خود عمل کرده است و سایر دستگاه‌ها به وظایف خود به درستی عمل نکرده‌اند.

وی به کم‌کاری دولت در زمینه حمل‌ونقل عمومی اشاره کرد و گفت: دولت به وظایف خود در توسعه حمل‌ونقل عمومی کامل عمل نکرده است، واقعاً در قانون هوای پاک باید همه به تکالیف خود عمل کنند و مردم هم باید همدل شوند تا بتوانیم در این زمینه موفق شویم.

خداکرمی با بیان اینکه در روزهای سرد زمستان اینورژن داریم گفت: به هر حال آلودگی هوا وجود دارد و باید تمام نهادهای مرتبط در این زمینه ورود کنند تا بتوانیم این چالش را برطرف کنیم.

وی در خصوص بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا گفت: به هر حال بیشترین علت مرگ بیماری‌های قلبی و ایست قلبی و تنفسی است.

آلودگی هوا یکی از مشکلات تاریخی کلانشهر تهران است و قانون هوای پاک در این زمینه وظایف دستگاه‌های مختلف را مشخص کرده است اما هماهنگی بین دستگاه‌ها برای رفع این مشکل وجود ندارد.

مجید فراهانی عضو شورای شهر تهران در این باره گفت: مسائل آلودگی هوا جزو مشکلات قدیمی شهر تهران است و ناهماهنگی بین دستگاه‌های مرتبط در این زمینه وجود دارد.

وی با بیان اینکه بیش از 10 دستگاه در حوزه‌های مختلف در حوزه آلودگی هوا مسؤول هستند، گفت: متأسفانه این دستگاه‌ها کمترین هماهنگی را با هم دارند و باید به سمت مدیریت یکپارچه شهری حرکت کنیم مثل تمام جاهای دنیا و باید راهنمای رانندگی، حمل‌ونقل و ترافیک، وزارت راه و شهرسازی و ... به مسؤولیت خود در این زمینه عمل کنند.

وی با تأکید بر این موضوع که به دلیل نداشتن مدیریت یکپارچه دستگاه‌ها هماهنگی ندارند، گفت: یک بهم ریختگی در مدیریت آلودگی وجود دارد و این روند ادامه دارد و از مجلس این انتظار را داریم که دستگاه‌ها را ملزم کند تا قوانین الزام‌آور شود و آن را انجام دهد.

فراهانی در پاسخ به این پرسش که شهرداری معتقد است پلیس کدهای تخلف را وارد نکرده است و بسیاری از خودروهای دودزا در شهر تردد و همین امر باعث بروز مشکل شده است،‌گفت: باید مدیریت یکپارچه داشته باشیم تا بتوانیم معضل بزرگ آلودگی هوا را در تهران برطرف کنیم.

در نیمه دوم سال به دلیل ایستای هوا پایتخت بیشتر آلوده می‌شود و همچنین سوخت هم یکی از پارامترهای آلودگی هوا است.

حسن خلیل‌آبادی عضو شورای شهر تهران در این باره، گفت: آلودگی هوا یکی از مشکلات است و متأسفانه عوارض جسمی و روحی زیادی دارد و پیامد ترافیک تهران است.

وی به تردد بیش از حد اتومبیل‌ها در شهر اشاره کرد و گفت: در نیمه دوم سال ایستای هوا داریم و همین امر هم آلودگی را تشدید می‌کند و البته سوخت هم یکی از پارامترهای آلودگی هوا است.

خلیل‌آبادی با بیان اینکه باید سوخت یورو 4 داشته باشیم تا آلایندگی‌ها کمتر شود گفت: باید دستگاه‌های مختلف با هم همکاری کنند.

وی در این باره که برخی از دوربین‌های سطح شهر کدهای ثبت تخلف ندارند، گفت: باید دستگاه‌ها به وظایف خود عمل کنند و پلیس از تردد خودروهای دودزا جلوگیری کنند و باید تمام خودروها معاینه فنی داشته باشند تا آلودگی هوا کاهش یابد.

وی همچنین به توسعه حمل‌ونقل عمومی اشاره کرد و گفت: شهرداری هم باید برای این امر پیشنهاداتی ارائه کند که در شورای ترافیک تصویب شود. دستگاه‌های زیادی در این حوزه فعال هستند و هر کدام باید به وظایف خود عمل کنند تا بتوانیم این مشکل را برطرف کنیم.

بر اساس این گزارش، هوای تهران همچنان آلوده است بسیاری از کارشناسان اعلام می‌ کنند که طرح‌های ترافیکی در تهران کارساز نبوده و آلودگی هوا بیشتر شده است. البته این موضوعات را مدیریت شهری رد می‌کند و معتقد است که دستگاه‌های مختلف همکاری نمی‌کنند و یکی از موارد این است که پلیس برای برخی از دوربین‌ها کد تخلف را ثبت نکرده و به همین دلیل بسیاری از خودروهای دودزا در شهر تردد و جریمه هم نمی‌شوند.

البته در صورتی که مدیریت یکپارچه شهری در تهران ایجاد شود بسیاری از مشکلات از جمله آلودگی هوا رفع و دستگاه‌ها به وظایف خود عمل می‌کنند.

منبع: فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انفجار حین مهار آتش در مغازه نقاشی خودرو در رشت