به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ نشست خبری سفیر کشور قزاقستان در ایران ظهر روز شنبه ۲ اذرماه در محل سفارتخانه این کشور برگزار شد. در این نشست Askhat Orazbay «اسخت اورازبای» سفیر قزاقستان در ایران درباره جشن روز ملی این کشور بیان کرد: روز ششم آذرماه همزمان با ۲۷ نوامبر روز ملی قزاقستان یعنی ۲۸ مین سالگرد استقلال این کشور را جشن می گیریم. البته طبق تقویم، روز ۱۶ دسامبر روز ملی قزاقستان است ولی ما آن را زودتر برگزار می کنیم چون برخی از سفارتخانه ها در ایام کریسمس تعطیل می شوند.

وی همچنین درباره برنامه های توریسم کشور قزاقستان گفت: ایران و قزاقستان رابطه گردشگری کمرنگی دارند ولی دولت قزاقستان در نظر دارد در آینده این روابط را گسترش دهد. یکی از ایرلاین های قزاقستان مدتی پیش به دلیل تحریم ها پروازهای مستقیم خود را برداشت ولی اکنون یک ایرلاین ایرانی هفته ای یک بار پروازمستقیم به آلماتی دارد. این ایرلاین ایرانی در نظر گرفته تا این خط هوایی را به هفته ای دو بار ارتقا دهد.

وی با اعلام اینکه سالیانه حدود ۴ تا ۵ هزار ایرانی به منظور تجارت و گردش به قزاقستان سفر می کنند افزود: چند وقت پیش با استاندار استان گلستان صحبت می کردم. او علاقه مند بود از گرگان نیز به شهر آکتائو در قزاقستان پرواز وجود داشته باشد. چرا که گرگان نزدیکترین شهر به کشور قزاقستان است. منتها مشکل تحریم وجود دارد. با یک شرکت هواپیمایی نیز در جزیره کیش صحبت شده که آنها به سمت کشور قزاقستان پرواز داشته باشند.

سفیر قزاقستان گفت: رئیس جمهوری قزاقستان پیام سالیانه خود را به مردم این کشور داده و عملکرد یک ساله اش را نیز بیان کرده است. در این پیام برنامه های سیاسی، اقتصادی، کشاورزی ذکر شده است.

وی تصریح کرد: در کشور قزاقستان که نهمین کشور وسیع دنیاست و نزدیک به دو برابر ایران وسعت دارد ۷.۵ هزار کیلومتر مرز با روسیه داریم که طولانی ترین مرز دنیا محسوب می شود.

مرز ما با کشور چین نیز یک هزار و ۷۰۰ کیلومتر است ولی حتی یک متر هم مشکل مرزی با کشورهای دیگر نداریم.

اسخت اورازبای بیان کرد: برنامه ما این است که در اوایل سال میلادی آینده تفاهم نامه جدیدی درباره ویزا با ایران داشته باشیم. تلاشمان این است که ماه مارچ این تفاهم نامه به امضا برسد تا برای بازرگانان و گردشگران تسهیلاتی در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه با محتوای این تفاهم نامه تقریبا موافقت شده است گفت: اکنون گردشگران و بازرگانان ایرانی تنها با دعوتنامه می توانند ویزا بگیرند ولی در این تفاهم نامه در نظر داریم تا در حوزه صدور روادید تسهیلاتی اعمال کنیم. یکی از این تسهیلات آن است که برای ۳ نفر متقاضی ویزای توریستی، یک ویزای گروهی صادر شود. همچنین از آنجا که تعداد مراجعه کنندگان برای گرفتن ویزای توریستی زیاد نیست زمان صدور ویزا ۵ روز کاری و یا کمتر است.

وی افزود: کشور ما هیچ وقت به گردشگری اهمیت زیادی نمی دادو موضوعات دیگر از جمله اقتصاد برای ما مهمتر بود اما الان فهمیدیم که به راحتی می توان از صنعت گردشگری پول درآورد. اکنون ایرانی ها، اروپایی ها و هندی ها به آلماتی برای طبیعت گردی و توریسم ورزشی مراجعه می کنند. شهر آستانه نیز که به تازگی به نورسلطان تغییر نام پیدا کرده شهر مدرنی است که برای گردشگران جذاب است.

وی گفت: ما در نظر داشتم تا با کشور ازبکستان ویزای مشترک داشته باشیم. چون در ازبکستان جاذبه های تاریخی بیشتری وجود دارد. این برنامه مشترک اکنون در حال بررسی است.

اسخت اورازبای درباره سرمایه گذاری خارجی در قزاقستان هم با بیان اینکه آمریکا بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار در قزاقستان سرمایه گذاری کرده است گفت: در کشور قزاقستان ۲۲ منطقه ویژه اقتصادی و ۱۳ منطقه صنعتی وجود دارد که سرمایه گذار داخلی و یا خارجی می تواند در آنجا سرمایه گذاری کند. در هر جای کشور می تواند این سرمایه را به کار بیندازد اما اگر در این مناطق فعالیت کند قطعا تسهیلات ویژه ای می گیرد. ما منطقه ای را نیز برای سرمایه گذاری های گردشگری داریم. حتی نساجی هم دارای یک منطقه خاص است و در آنجا پنبه کشت می شود.