تاکید بر شناسایی مسائل نوپدید سایبری از سوی یونسکو


تاکید بر شناسایی مسائل نوپدید سایبری از سوی یونسکو

تهران- ایرنا- رئیس مرکز فناوری ارتباطات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست وزرای فرهنگ در اجلاس یونسکو گفت: با توجه به تحولات فضای مجازی، سازمان یونسکو نیز، مسائل نوپدیدی از جمله مخدوش شدن حریم خصوصی در بستر فضای مجازی را پیش­رو دارد و شایسته است این مسائل را به صورت دقیق شناسایی و در دستور کار قرار دهد.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدرضا بهمنی که به نمایندگی از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست وزرای فرهنگ در اجلاس یونسکو شرکت کرده بود، با تبیین «مسائل فراروی مناسبات فرهنگی در فرآیند تحولات سایبری» گفت: امروزه تحولات فناورانه در بسترهای سایبری، علاوه بر ایجاد تغییرات اساسی در مناسبات میان‌فردی، «ارتباطات میان مردم و حاکمیت» و نیز «روابط میان دولت‌ها» را نیز دچار تغییرات جدی کرده و خواهد کرد.

وی در این اجلاس که همزمان با چهلمین مجمع عمومی یونسکو و با حضور بیش از ۱۵۰ تن از وزرا و نمایندگان وزارت‌خانه‌های فرهنگ کشورهای مختلف برگزار شد، اظهار داشت: بی‌تردید، با توجه به تحولات فضای مجازی، سازمان یونسکو نیز، مسائل نوپدیدی را پیش­رو دارد و شایسته است این مسائل را با همکاری مردم، سازمان­‌ها و دولت­‌های عضو به صورت دقیق شناسایی و در دستور کار قرار دهد.

وی تقابل هویت‌های نامشخص با اصالت­‌های فرهنگی کشورها، مخدوش شدن حریم خصوصی در بستر فضای مجازی، مداخله شبکه­‌های پلتفرمی در قلمروهای حاکمیتی، تهدید تولید فرهنگی انبوه در فضای مجازی بر علیه تولیدات فرهنگی فاخر و تشدید آسیب­‌پذیری کودکان و خانواده­‌ها در فضای مجازی را از اهم مسائلی برشمرد که متاثر از تحولات سایبری، می­‌تواند در دستور کار یونسکو قرار گیرد.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال با اشاره به برنامه تحول وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران چند پیشنهاد نیز برای همکاری­‌های مشترک کشورهای عضو سازمان یونسکو در مواجهه با مسائل مطرح شده، ارائه کرد که ایجاد پلتفرم‌های فرهنگی مشترک با کشورهای عضو، توسعه کسب و کارهای فرهنگی، هنری و رسانه‌ای مشترک در فضای مجازی، تعیین پروتکل­‌های مراقبتی مشترک برای افزایش ایمنی فرهنگی فضای مجازی، گسترش گفت‌وگوهای فرهنگی بر محور اخلاق ارتباطات در فضای مجازی و همکاری برای توسعه زیرساخت­‌های مورد نیاز جهت پیشگیری از شکاف بهره­‌برداری هوش مصنوعی در عرصه فرهنگ از جمله آنها بود.

وی اضافه کرد: سخنرانی­‌های ارائه شده در این اجلاس در سرفصل­‌هایی مانند؛ میراث فرهنگی، آموزش و توانمندسازی در حوزه فرهنگ و هنر، سرمایه­‌گذاری در حوزه فرهنگ و صنایع خلاق، فرهنگ در فضای عمومی عامل تحولات اجتماعی خلاصه می‌شود.

بهمنی ارتباطات فرهنگی بر محور احیای جاده ابریشم، ضرورت ترمیم میراث فرهنگی آسیب‌­دیده از جنگ در کشورهای افغانستان، عراق و سوریه، همکاری­‌ها برای صیانت از مالکیت معنوی، توسعه آموزش فرهنگی و هنری بر بسترهای دیجیتال، اهتمام و جدیت در افزایش نقش فرهنگ در تولید ملی کشورها، حمایت از اشتغال جوانان در عرصه فرهنگ، هنر و رسانه را محور برخی از پیشنهادهای مطرح شده عنوان کرد.

به گفته بهمنی، در نشست­‌های تخصصی سفرا و نمایندگان کمیسیون­‌های ملی یونسکو از کشورهای مختلف نیز پیرامون موضوعات و مسائل متنوع، بحث و تبادل­‌نظرهای فشرده‌­ای در حال انجام است که تا ۶ آذرماه ادامه خواهد داشت.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد با هماهنگی­ و هم‌­افزایی بیشتر میان دستگاه­‌های مختلف کشور مرتبط با یونسکو، شاهد حضور پررنگ‌­تر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه و نیز تعامل و اثرگذاری بیشتر کشورمان در این سازمان بین­‌المللی باشیم.

گفتنی است از جمهوری اسلامی ایران، علاوه بر نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، حجت الله ایوبی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران، احمد جلالی سفیر کشورمان در سازمان یونسکو و جمعی از کارشناسان وزارت امور خارجه، سفارت ایران در یونسکو و کمیسیون ملی یونسکو در نشست­‌ها و جلسات حضور و مشارکت داشتند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز ارتش به پسرم با عکس نوشته زیبا 1401 + عکس استوری