ایران آن لاین شد


ایران آن لاین شد

اظهارت اسحاق جهانگیری  در نشست روز گذشته ستاد تنظیم بازار ، مخالفت برخی اصلاح طلبان با سامانه سرا و بررسی رابطه ایران و عربستان سعودی از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ یکشنبه 3آذرماه _ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «دولت از عمق جان اعتراض و صدای مردم را می‌شنود» به انعکاس اظهارت اسحاق جهانگیری در نشست روز گذشته ستاد تنظیم بازار پرداخت و نوشت: جهانگیری با اشاره به اینکه ممکن است در تصمیمات اشتباهی رخ داده باشد، توجه به مطالبات مردم را وظیفه دولت دانست و افزود: اگر احساس کنیم جایی در تصمیم‌گیری اشتباه کرده‌ایم حتماً اصلاح خواهیم کرد و همه ما وظیفه داریم که تلاش کنیم تا بخشی از آلام و دردهای مردم تسکین یابد و حتماً در این راستا همه دوستان و فرزندان ملت در تمام دستگاه‌های مختلف در تلاش هستند تا به ملت بزرگ ایران خدمت کنند.

معاون اول رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: قطعاً باید راهکارهای پیشنهادی برای مدیریت بهتر اوضاع در کارگروه‌های تخصصی ستاد تنظیم بازار مورد بررسی دقیق و تصمیم‌گیری مسئولانه قرار گیرد با این هدف که هیچ بار و هزینه جدیدی به مردم تحمیل نشود.
جهانگیری ادامه داد: در حمایت و نظارت بر بازار هر تصمیمی که نیاز به تأیید دولت داشته باشد نیز به فوریت در جلسه هیأت وزیران مطرح و در مورد آن تصمیم‌گیری لازم انجام خواهد شد.

جهانگیری با بیان اینکه آمریکایی‌ها پس از بازگرداندن تحریم‌ها تأکید زیادی داشتند که ایرانی‌ها چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی را نخواهند دید اما نتوانستند به هدفشان جامه عمل بپوشانند، تصریح کرد: آنها پس از آنکه نتوانستند از طریق جنگ اقتصادی اقتصاد کشور را به زانو درآورند راهکارشان را تغییر داده و تلاش کردند با دخالت‌های بی‌جا و با همراهی برخی کشورهای منطقه بر ایران فشار وارد کنند.

وی تصریح کرد: برخی از کشورهای منطقه بدانند اگر سرنخ‌هایی پیدا شود که آنها دخالت‌هایی برای ایجاد آشوب در داخل ایران کرده‌اند، روزگار خوش درمنطقه نخواهند دید، ایران کشوری نیست که بشود با آن چنین شوخی‌ها و رفتارهایی کرد. باید با ایران با نهایت ادب رفتار شود و اگر معلوم شود دیگران در مسائل داخلی ایران دخالت کرده‌اند که به ملت ایران ضرر و زیانی وارد شود حتماً پاسخ کوبنده‌ای دریافت خواهند کرد.

معاون اول رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر اینکه از جدی‌ترین مسائل کشور بحث قدرت خرید مردم است، به شوک وارد شده به اقتصاد ایران در سال‌های ۹۰ و ۹۱ اشاره کرد و گفت: دولت در سال ۹۲ تلاش کرد تا با روش‌های اقتصادی قدرت خرید مردم را که طی سال‌های پیش از آن آسیب دیده بود ترمیم کند. از اوایل سال ۹۷ نیز با شوک دوم اقتصادی مواجه شدیم و تورم سیر صعودی گرفت و باید تلاش کنیم تا با راهکارهای اقتصادی از قدرت خرید مردم حمایت کنیم.

ایران آن لاین شد

روزنامه شرق، در صفحه نخست امروز با تیتر «اصلاح طلبان علیه اصلاح‌طلبان!» به بررسی مخالفت برخی اصلاح طلبان با سامانه سرا پرداخت و نوشت: روز گذشته محمود صادقی، عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان خبر داد که طرح سرا قرار است بعد از تعیین تکلیف صلاحیت نامزدهای اصلاح‌طلب در انتخابات مجلس آغاز به کار کند. این گزاره در حالی است که چندی پیش با اعلام برخی از اعضای شورای سیاست‌گذاری قرار بود به‌وسیله طرح سرا نامزدهای اصلاح‌طلبان در سامانه‌ای ثبت‌نام کنند و سپس خود را در معرض آرا، نیروهای حزبیِ اصلاح طلبان قرار دهند تا احتمالا دارندگان بیشترین آرا، لیست نهایی اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس را تشکیل دهند.

این طرح با مخالفت‌های متعددی روبه‌رو شد؛ به‌نحوی‌که علاوه بر شخصیت‌های حزب کارگزاران، نیروهای حزب اعتماد ملی نیز با آن مخالفت کردند. مناقشه بر سر طرح سرا به قدری بالا گرفت که حتی به جدال لفظی میان نیروهای اصلاح‌طلب هم منجر شد و کارگزاران علاوه بر غیردموکراتیک دانستن سازوکار شورای سیاست‌گذاری اجرای چنین طرحی را به‌منزله تعیین رأی‌دهندگان از سوی عده‌ای خاص دانست.

از سوی دیگر موافقان سرا هم بر نیروهای کارگزاران تاختند که ایشان همواره تمایل به پدرسالاری برای اصلاحات داشته‌اند و اکنون نگران پایگاه خود هستند. در کنار این درگیری‌ها یک نقد مهم به طرح سرا وجود داشت؛ گفته می‌شد اگر اسامی نامزدهای اصلاح‌طلب پیش از تعیین‌تکلیف درباره صلاحیت‌های نامزدهای اصلاح‌طلبان در معرض عمومی قرار گیرد، بیم آن می‌رود که شورای نگهبان نسبت به نامزدها حساس شود و صلاحیت بعضی از ایشان را احراز نکند.

بعد از این حرف‌وحدیث‌ها، به‌صورت غیررسمی گفته شد که سید محمد خاتمی، رئیس دولت اصلاحات هم بر نقد اخیر استوار است و چنین دغدغه‌ای را مطرح کرده است. بر اساس این گزاره اخیرا محمود صادقی گفته است که اجرای این طرح به بعد از اعلام نظر شورای نگهبان موکول می‌شود که به نظر می‌رسد این خبر تفاوتی با خبری مبنی‌بر منتفی‌شدن طرح سرا ندارد؛ زیرا اجرای طرح اخیر بعد از مشخص‌شدن تأییدصلاحیت‌شدگان در عمل ممکن نیست، چون فاصله زمانی زیادی از ثبت‌نام نمایندگان تا آغاز تبلیغات قانونی و در نهایت روز انتخابات باقی نیست که سازوکار اجرائی طرح سرا به‌طورکامل به اجرا درآید.

از سوی دیگر بعد از مشخص‌شدن نتیجه بررسی صلاحیت‌ها تا تبلیغات رسمی امکان تبلیغ برای نامزدها با محدودیت روبه‌رو است و در فضایی که تبلیغات مشخصی در میان نباشد، مشخص نیست نتیجه آرای رأی‌دهندگان حزبی چه خواهد شد؟ مضافا آنکه اگر قرار است این طرح صرفا در تهران اجرا شود، شاید بتوان با تساهل پذیرفت که نیروهای حزبی بخشی از طبقه متوسط شهری -تشکیل‌دهندگان اصلی سبد رأی اصلاح‌طلبان- محسوب می‌شوند، اما این قاعده در حوزه‌های انتخابیه شهرستان‌ها و خاصه شهرهای کوچک صادق نیست؛ زیرا بسیاری از مناسبات انتخاباتی در آن مناطق بر اساس شناخت شخصی مردم از نامزدها تعیین می‌شود و نه لزوما تأیید تعدادی نیروهای حزبی. با همه این اوصاف به نظر می‌رسد که طرح سرا هم مانند طرح‌های پیشین انتخاباتی اصلاح‌طلبان منتفی شده باشد.

ایران آن لاین شد

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست امروز با تیتر «طرح صلح هرمز ترازوی وزن کردن نیت عربستان است» در گفت و گو با سید حسین موسویان، دیپلمات سابق و تحلیلگر ارشد مسائل منطقه به بررسی رابطه ایران و عربستان سعودی پرداخت و نوشت:

تا زمانی که عربستان به تقابل حداکثری فعلی امریکا با ایران و شانس موفقیت سیاست فشار حداکثری ترامپ امیدوار باشد، وارد گفت‌ و گوی جدی و صادقانه برای یک توافق جامع و درازمدت با ایران نخواهد شد. هم‌اکنون عربستان و امارات مرتب در پشت پرده از امریکا به خاطر عدم واکنش علیه ایران به حمله نظامی به تاسیسات نفتی آرامکوی عربستان و چهار کشتی در بندر الفجیره امارات، شدیدا گلایه مند هستند و توقع دارند در صورت تکرار این نوع حوادث، ترامپ به ایران حمله کند. یک امریکایی به من گفت محمد بن سلمان به امریکایی‌ها گفته اگر بنا باشد ما از شما صدها میلیارد دلار اسلحه بخریم و حمله‌ای مثل حمله آرامکو به کشورم صورت بگیرد، این نوع پوشش امنیتی امریکا چه خاصیتی دارد؟

اخیرا ایران طرح صلح هرمز را رسما به شش کشور حوزه خلیج فارس و عراق پیشنهاد کرده است. این اقدام بسیار خردمندانه‌ای بود که باید در اولین ماه‌های ریاست‌جمهوری حسن روحانی انجام می‌شد چون در آن مقطع ایران با امریکا و قدرت‌های جهانی گفت‌وگوهای جدی هسته‌ای را آغاز کرده بود.

ایران آن لاین شد

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز با تیتر «چهار زره مقابل شوک» به بررسی تاب‌آوری و آسیب‌پذیری اقتصادی کشورها پرداخت و نوشت: کشورها در مواجهه با شوک‌های اقتصادی به ۴ گروه تقسیم می‌شوند. کشورهای گروه اول آسیب‌پذیری پایین و تاب‌آوری بالا دارند؛ یعنی ضمن اینکه شوک‌های بیرونی را پس می‌زنند، در صورت بروز شوک‌های اجتناب‌ناپذیر به سرعت احیا می‌شوند؛ مانند زرهی که مقابل تیر مقاوم باشد و اگر تیری از آن عبور کرد، به سرعت خود را احیا می‌کند. کشورهای توسعه‌یافته غربی از این گروه هستند. گروه دوم، آسیب پذیری بالا و تاب‌آوری بالایی دارند؛ این کشورها در مقابل شوک‌های بیرونی زره ندارند و شوک‌ها به سرعت وارد اقتصاد آنها می‌شوند. اما در مقابل شوک‌های وارده، خود را به خوبی احیا می‌کنند. کشورهای تک محصولی با سیاست‌های اقتصاد کلان منسجم جزو این گروه هستند. گروه سوم، ضمن آسیب‌پذیری پایین، تاب‌آوری پایینی نیز دارند؛ این گروه از کشورها در مقابل ورود شوک‌های بیرونی به اقتصاد زره محکمی دارند؛ اما اگر شوکی وارد شود به سرعت نمی‌توانند خود را احیا کنند. کشورهای نوظهور مانند ترکیه و چین در این گروه جای داده می‌شوند. گروه چهارم کشورهایی هستند که در مقابل شوک‌های بیرونی زره می‌پوشند؛ اما این زره نه تنها اقتصاد را از گزند شوک‌های بیرونی مصون نگاه نمی‌دارد، بلکه خود برخی اوقات منجر به تشدید شوک‌های وارده نیز می‌شود. کشورهای نفت‌خیز بدون اقتصاد رقابتی ذیل این گروه قرار می‌گیرند.

ایران آن لاین شد

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس