دیده نشده‌های جذابِ مهدی سحابی در گالری مژده


دیده نشده‌های جذابِ مهدی سحابی در گالری مژده

یک هفته‌ پس از آیین نکوداشت، این روزها گالری مژده میزبان مجموعه‌ای کم نظیر از آثار متنوع زنده‌یاد مهدی سحابی است؛ گنجینه‌ای چشمگیر که خانواده سحابی برای گرامی داشت دهمین سالروز سفر او به دیار باقی آن را به تماشا گذاشته‌اند. مجموعه‌ای بسیار متنوع با مدیوم‌های هنری مختلف که بازگوکننده روح تجربه گرای مهدی سحابی روزنامه‌نگار، نویسنده، مترجم، نقاش و...

یک هفته‌ پس از آیین نکوداشت، این روزها گالری مژده میزبان مجموعه‌ای کم نظیر از آثار متنوع زنده‌یاد مهدی سحابی است؛ گنجینه‌ای چشمگیر که خانواده سحابی برای گرامی داشت دهمین سالروز سفر او به دیار باقی آن را به تماشا گذاشته‌اند. مجموعه‌ای بسیار متنوع با مدیوم‌های هنری مختلف که بازگوکننده روح تجربه گرای مهدی سحابی روزنامه‌نگار، نویسنده، مترجم، نقاش و مجسمه ساز است.

به گزارش ایلنا،‌ وارد گالری مژده که وارد می‌شوید اولین آثاری که به چشم می‌خورد تابلوهای ماشین‌های غراضه، معروف‌ترین آثار مهدی سحابی است.

پس از آن هم دیوار نوشته‌های زمان انقلاب دیده می‌شود که در ابعاد مختلف بر دیوارهای این نمایشگاه جا خوش کرده‌اند.

در گوشه‌ای دیگر از نمایشگاه مجسمه‌هایی از پرندگان مختلف دیده می‌شود که با چوب ساخته شده و در گوشه دیگری هم می‌توانید صنایع دستی مهدی سحابی را که با چرم ساخته شده ببینید.

رنگ موثرترین و جلوه‌گرترین عنصر در آثار مهدی سحابی است که آن را می‌توان به وضوح در تابلوهای این نمایشگاه دید.

گالری مژده هر لحظه پر و خالی می‌شود و با اینکه این نمایشگاه یک هفته بعد از مراسم بزرگداشت مهدی سحابی برپا شده اما همچنان مشتاقان زیادی برای دیدن آثار دیده نشده از مهدی سحابی از راه می رسند.

شخصیت پویای سحابی او را ماندگار کرده است

مجید سحابی (برادر مهدی سحابی) یکی از مهمانان این نمایشگاه در رابطه با پویایی آثار مهدی سحابی گفت: به نظر من پویایی شخصیت مهدی آنقدری است که می‌تواند هنر دوستان عصر حاضر را نیز جذب کند. او تقریباً در همه زمینه‌های هنری نوآوری داشت؛ از طرف دیگر توان ادبی بالا و همچنین ذهن خلاق هنری داشت. نقاش‌ها معمولاً یک یا دو سبک کار نقاشی انجام می‌دهند اما مهدی سحابی در سبک‌های زیادی فعالیت می‌کرد و این موضوع در کارهای او هم مشهود است. در همین نمایشگاه هم می‌توانید کارهای زیادی را در ابعاد مختلف مشاهده کنید که تنوع کاری مهدی را نشان می‌دهد. تنوع کاری در همه آثار مهدی یک امر بدیهی و مشخص است، توانایی‌های مهدی سحابی حتی در خصوص ترجمه‌های ادبی که انجام می‌داد هم صدق می‌کند. علاوه بر همه اینها مهدی تعداد زیادی کاردستی دارد، برای مثال از یک فلز خیلی کوچک انگشتر بسیار زیبای ساخته است، او همچنین با چرم کارهای متعددی را ارائه داده است و تعداد زیادی از کارهای او همچنان در خانه قدیمی‌اش وجود دارد. می‌توان گفت که آثار به جا مانده از مهدی سحابی گویای تبع مردمی او و مردم دوستی‌اش است؛ یکسری آثار به جا مانده از مهدی همچنان دیده نشده هستند. برای مثال بخش زیادی از کارهای عکاسی او که از زمان انقلاب و شلوغی‌های آن دوره است همچنان دیده نشده باقی مانده‌اند.

او در ادامه افزود: کارهای عکاسی مهدی معمولا از وقایع اجتماعی است، او از تجمعات زمان انقلاب و همچنین دیوارنوشته‌های خاص آن دوره عکس‌هایی گرفته که مجموعه عکس‌هایش بسیار دیدنی است. من فکر می‌کنم بزرگترین دلیل ماندگاری او کارهای خلاقانه و ماندگارش است. همین موضوع هم سبب شده هر آدمی در هر سنی و با هر دید اجتماعی و سیاسی با کارهای مهدی ارتباط برقرار کند و برایش جذابیت داشته باشد. همین جذابیت هم سبب شده تا مهدی سحابی ماندگار شود.

پرسش‌های تازه درباره مهدی سحابی

مژده طباطبایی (مدیر گالری مژده) نیز در رابطه با هدف برگزاری این نمایشگاه گفت: ۱۰ سال از فقدان حضور هنرمند بزرگ مهدی سحابی که در شاخه‌های متعدد هنری پرتوان عمل کرد، گذشته است اما شاید فرصتی پژوهش گونه دست نداد تا گزیده‌ای از آفریده‌هایش در کنار وجوه شخصیتی و ادبی اش مورد کند و کاو قرار گیرد، این در حالی ست که بیش از همه برای ما مهم است که بدانیم و ببینیم مهدی سحابی که بود و چه کرده است؟ چنین شناختی برای جانعه هنری ما و تاریخ هنر ما و نیز نسل امروز ضروری است و نباید این سرمایه های معنوی گرانسنگ به سادگی فراموش شوند؛

طباطبایی افزود: چیزی که خیلی از مهدی سحابی دیده می‌شود کتاب‌های او و ترجمه‌هایش است که در چاپ‌های متعدد در کتابخانه‌ها به فروش می‌رسد، اما در رابطه با هنرهای تجسمی استاد سحابی این طور نیست. خیلی‌ها اصلا اطلاع نداشتند که مهدی سحابی تا چه اندازه در حوزه هنرهای تجسمی، نقاشی و مجسمه‌سازی زبردست بوده است. من با خانواده مهدی سحابی که صحبت کردم تصمیم گرفتیم دهمین سالگرد فوت او را با شکوه‌تر برگزار کنیم و روی ابعاد مختلف شخصیتی این هنرمند کار کنیم.

مدیر گالری مژده در ادامه تاکید کرد: زمان زیادی صرف برنامه ریزی برپایی بزرگداشت هفته پیش و این نمایشگاه شد تا جایی که ممکن هست حق مطلب درباره منشور اعتقادی زنده یاد مهدی سحابی ادا شود، در این نمایشگاه ما نهایت کوشش‌مان را کردیم تا از تمام دوره‌های خاص، کارهای دیده نشده سحابی را منتخب و به تماشا بگذاریم. یکی از دستاوردهای چنین دستچینی نائل آمدن به این نکته خیلی مهم است که بسیاری از آثار تجسمی مهدی سحابی خواسته یا ناخواسته از بعد ادبی او تاثیر پذیرفته است؛ به طوری که خیلی از شخصیت‌ها که در تابلوهای ایشان می‌بینید برگرفته از شخصیت کتاب‌های او هستند که به نوعی در نقاشی‌های او متبلور شده و تبدیل به آثار هنری شده‌اند. فکر می‌کنم که اگر قرار باشد در زمینه آثار مهدی سحابی مخصوصاً در زمینه آثار هنرهای تجسمی او صحبت کنیم، جای بحث زیادی دارد چرا که او در دوره‌های مختلف هنری‌اش کارهایی انجام داده که از توانمندی بالایی برخوردار بوده است. تاثیر رنگ قرمز در آثار او که برگرفته از ترجمه کتاب پروست است را در اکثر آثار می‌توانید ببینید. اتفاقی که افتاده است این است که با نمایشگاه و بزرگداشتی که برای مهدی سحابی برگزار شد نه تنها سوالات ما درباره شخصیت مهدی سحابی و کارهایش برطرف نشد، بلکه سوال‌های بی‌شمار دیگری در ذهن ما شکل گرفت و هر چه جلوتر می‌رویم این سوال‌ها افزایش پیدا می‌کند. من فکر می‌کنم مهدی سحابی مثل یک اقیانوس بی‌انتها است که هر چه جلوتر می‌رویم بیشتر پی به عظمت آن می‌بریم و می‌فهمیم که چقدر این انسان در زمینه‌های هنری و ادبیات، انسان تمام نشدنی و بی‌انتهایی بوده است.

نمایشگاه مروری بر آثار مهدی سحابی با نام "پس از ده سال" از اول آذر به مدت یک هفته در گالری مژده به نشانی سعادت آباد، خیابان علامه شمالی، خیابان ۱۸ شرقی، پلاک۲۷، زنگ یک میزبان هنردوستان است.

دیده نشده‌های جذابِ مهدی سحابی در گالری مژده

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403