مقاومت آنتی‌بیوتیکی به عنوان یکی از دلایل رسمی مرگ ثبت شود


مقاومت آنتی‌بیوتیکی به عنوان یکی از دلایل رسمی مرگ ثبت شود

تهران-ایرنا- رئیس اندیشکده چتم هاوس انگلیس و از کارشناسان مقاومت آنتی‌بیوتیکی پیشنهاد داد که با 700 قربانی در سال، مقاومت آنتی‌بیوتیکی باید به عنوان یکی از دلایل رسمی مرگ در گواهی فوت افراد ثبت شود.

به گزارش پایگاه اینترنتی «دیلی میل»، بیماری‌هایی که در برابر درمان آنتی‌بیوتیکی مقاوم شده‌اند، با سرعتی بالا در جهان شیوع پیدا کرده و تاکنون هر ساله نزدیک به ۷۰۰ هزار قربانی گرفته‌اند. این در حالی است که در گواهی فوت اغلب این قربانیان دلیل مرگ آن‌ها با نام رایج عفونتی که به آن مبتلا بوده‌اند، چون ذات الریه یا عفونت خون، ثبت می‌شود.

حال لُرد جیم اونیل (Lord Jim O'Neill) رئیس اندیشکده چتم هاوس و از کارشناسان میکروارگانیسم‌های مقاوم در برابر آنتی‌بیوتیک می‌گوید که مقامت آنتی‌بیوتیکی باید به فهرست رسمی دلایل فوت اضافه شود.

اونیل که خطاب به حضار نشست انجمن بریتانیایی برای شیمی درمانی ضد میکروبی سخنرانی می‌کرد، خاطرنشان کرد که چنین کاری به جمع‌آوری دقیق‌تر داده در مورد تعداد این عفونت‌های مرگبار منجر شده و به مقامات در شناسایی این که کدام یک از این عفونت‌ها در مسیر مقاوم شدن قرار داشته و کدام یک جان افراد را می‌گیرند، کمک می‌کند.

مقاومت آنتی‌بیوتیکی به عنوان یکی از دلایل رسمی مرگ ثبت شود

مقاومت آنتی‌بیوتیکی؛ عوامل و پیامدها

مقاومت آنتی‌بیوتیکی زمانی اتفاق می‌افتد که باکتری‌ها قابلیت شکست دارویی را به دست می‌آورند که در اصل برای از بین بردن آن‌ها طراحی شده است. این باکتری‌های مقاوم دیگر تحت تاثیر روشی که زمانی از رشد و فعالیت آن‌ها جلوگیری می‌کرد، قرار نمی‌گیرند. مقاومت آنتی‌بیوتیکی یکی از بزرگترین چالش‌هایی است که امروزه سلامت بشر را تهدید می‌کند. بدون آنتی‌بیوتیک‌های موثر در بسیاری از فرآیندهای درمانی معمول به مشکل می‌خوریم. ترمیم استخوان‌های شکسته، انجام برخی عمل‌های جراحی ساده و ابتدایی، پیوند اعضا و حتی شیمی درمانی همگی به دسترسی به آنتی‌بیوتیک‌های موثر بستگی دارند.

وقتی یک عفونت باکتریایی به درمان با آنتی‌بیوتیک‌های متداول پاسخ نمی‌دهد، پزشکان ناچار به تجویز یک آنتی‌بیوتیک یا ترکیبی از آنتی‌بیوتیک‌های قوی‌تر روی می‌آورند؛ رویکردی که می‌تواند با ایجاد پیامدهای ناخواسته بر سلامت افراد همراه باشد.

کارشناسان عوامل مختلفی چون تجویز بی‌رویه و غیرضروری آنتی‌بیوتیک‌ها، مصرف خودسرانه و خوراندن آن‌ها به دام‌ها را مقصر بروز مقاومت آنتی بیوتیکی می‌دانند. هرچه ارگانیسم‌ها بیشتر در معرض سطوح پایین داروها که برای کشتن آن‌ها کافی نیست قرار گیرند، شانس این که بتوانند در طول درمان این داروها را شکست دهند بیشتر می‌شود.

کارشناسان سلامت از دولت‌ها در جهان می‌خواهند تا فورا برای متوقف کردن استفاده بی‌رویه از آنتی بیوتیک‌ها که مقدمه مقاوم شدن باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها به داروها است، دست به کار شوند.

به استناد مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها سالانه بیش از ۳۷ هزار نفر تنها در اروپا به دلیل ابتلا به عفونت‌های مقاوم در برابر آنتی‌بیوتیک جان خود را از دست می‌دهند. گزارشی که با نظارت اونیل تهیه شده پیش‌بینی می‌کند که نرخ مرگ و میر ناشی از این عفونت‌ها تا سال ۲۰۵۰ به ۱۰ میلیون نفر نیز برسد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در