کمین و حمله ناگهانی مار افعی گابون به طعمه | فیلم


کمین و حمله ناگهانی مار افعی گابون به طعمه | فیلم

افعی گابون یکی از سمی ترین مارهای جهان و بزرگترین افعی است که در جنگلهای انبوه و مناطق جنوب صحرای ساوانا در آفریقا زندگی می کند.این افعی جزو بلندترین و سنگین ترین افعی جهان تا به حال شناخته شده است که طول آن بطور متوسط 152 تا 175 سانتی متر می باشد و وزنی بالغ بر 8٫5 کیلوگرم را داراست.سم این مارها دارای دو فاکتور سیتوتوکسین و هموتوکسین است. یعنی...

افعی گابون یکی از سمی ترین مارهای جهان و بزرگترین افعی است که در جنگلهای انبوه و مناطق جنوب صحرای ساوانا در آفریقا زندگی می کند.این افعی جزو بلندترین و سنگین ترین افعی جهان تا به حال شناخته شده است که طول آن بطور متوسط ۱۵۲ تا ۱۷۵ سانتی متر می باشد و وزنی بالغ بر ۸٫۵ کیلوگرم را داراست.سم این مارها دارای دو فاکتور سیتوتوکسین و هموتوکسین است. یعنی علاوه بر این که بر دستگاه گردش خون تأثیر می‌گذارد، تارهای ماهیچه‌ای قلب و عضلات بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

افعی گابون دارای سری بزرگ و سه گوش با گردنی باریک حدودا یک سوم سر ، دارای دو شاخک در جلوی سر خود و چشمانی بزرگ ، با دید بالا و بدنی پوشیده از فلسهای کرم ، مشکی و زرد رنگ ، ظاهری متفاوت با افعی های دیگر جزو یکی از زیباترین و خطرناکترین افعی های جهان می باشد.

زیستگاه این مار معمولا در قاره آفریقا در اوگاندا ، گینه ، کامرون ، کنگو ، آفریقای مرکزی ، سودان و دیگر کشورهای آفریقایی می باشد و بیشتر در بیشه ها و جنگلها زندگی می کنند و به وفور در مزارع کاکائو در غرب آفریقا و مزارع قهوه در شرق آفریقا دیده شده است.

گابون معمولا در ۶ ساعت اول شب به دنبال شکار خود میگردد و اغلب هم از جوندگان کوچک مانند موش تغذیه می کند ولی در ساعت روز هم تا ساعتها بدون حرکت به انتظار شکار منتظر می ماند تا حدی که طعمه را تا نزدیکی خود و مناسب برای حمله ببیند و با یک حرکت سریع آن را شکار می کند.

سن بلوغ در این مارها از ۳ تا ۵ سال به بعد می باشد که در بعد از تولیدمثل نزدیک به یک سال بارداری جنس ماده بطول می انجامد. معمولا تعداد نوزادان از ۸ تا ۲۴ عدد میباشد و طول این نوزادان از ۲۵ تا ۳۵ سانتی متر و وزنشان حدود ۲۵ تا ۴۵ گرم است.

افعی گابون معمولا به انسانها حمله نمی کند ولی اگر بر روی آنها پا گذاشته و مورد آزار قرار گرفته شوند نیش هم میزنند.نیش افعی گابون بلند و نسبتا نادر است و بسیار کشنده و در فرد گاز گرفته شده ، محل نیش زده شده متورم با درد شدیدی و علائم بدنی از جمله دفع مدفوع ، دفع ادرار غیر ارادی ، تورم زبان و پلک ، تشنج ، افت فشار خون ناگهانی ، صدمه به قلب و در انتها مرگ فرد نیش خورده می باشد.در صورتی که فرد نیش خورده زود به بیمارستان منتقل شود درصد زنده ماندن بالاست ولی در گاهی اوقات به قطع عضو گزیده شده می انجامد.

منبع: نون و آب

کمین و حمله ناگهانی مار افعی گابون به طعمه | فیلم

(۱۳۷۶)


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حیوانات

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لاوروف: سران ارمنستان به دنبال برهم زدن روابط با روسیه هستند