3800 اثر به یازدهمین جشنواره پژوهش در مدیریت شهری رسید


3800 اثر به یازدهمین جشنواره پژوهش در مدیریت شهری رسید

رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران گفت: تاکنون بیش از ۳۸۰۰ اثر به یازدهمین جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهر تهران رسیده است.

به گزارش خبرنگار شهری خبرگزاری فارس بوچانی رییس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران در نشست خبری تشریح یازدهمین جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری و ششمین جشنواره پژوهش و آموزش در مدیریت شهری و روستایی گفت: شاید لازم باشد به این نکته بپردازیم که اگر امروز به ما بگویند ریشه های کج کارکرده ساختارهای مدیریت شهری به چه عواملی بر میگردد دو عامل کلیدی را باید نام ببریم

بوچانی ادامه داد: اول اینکه در سنوات گذشته ساختارهای اجرایی به حوزه پژوهش و علم و اندیشه در اجرای پروژه های شهری کم توجهی کرده اند و سبب ایجاد مشکلات ساختار یافته شده است که شاید با صرف پول هم نشود این مشکل را بر طرف کرد.

وی خاطرنشان کرد: این آفت یک افت جدی است و اگر قرار است یک دگردیسی صورت گیرد ژن بنیادی این دگردیسی بازگشت این رویکرد است که تمام فعالیت شهر باید منبعث از پژوهش و علم باشد.

رییس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران افزود: نکته دوم عامل کج رفتاری ها کم توجهی به نیازهای مردم بوده است یعنی عدم درک روشن از مطالبات رفتاری و ذهنی شهروندان که این دو در کنار هم باعث می شوند شهرها در عین تلاش به حد نهایی شکوفایی نرسند و با مشکلاتی مواجه شوند.

بوچانی گفت: در این شرایط سخت اقتصادی و اجتماعی باید باور کنیم که پروژه ها باید تمام تجربیات دنیا را درک کرده و سپس نسبت به اجرای آن اقدام شود.

وی ادامه داد: پژوهش انتخاب بین بد وخوب نیست و برخلاف تصورهای عامه مردم پژوهش برای انتخاب بهترین از میان بهتر ها است. روزی که ما سطل‌های زباله را سر کوچه ها قرار دادیم دنیا داشت به تفکیک از مبدا فکر میکرد و داشت به کاهش تولید زباله فکر میکرد.

رییس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران تصریح کرد: این یعنی اینکه ما در آن زمان از بین چند انتخاب بهترین را انتخاب نکرده ایم و صرفا یک انتخاب انجام داده ایم و این مغایر از آن چیزی است که از کشور در آینده انتظار می رود.

بوچانی افزود: وقتی ما حرف از بهره وری می زنیم یعنی اینکه از میان بهتر ها بهترین گزینه را انتخاب کنیم تا عملکرد بهتری با هزینه مشابه داشته باشیم.

وی گفت: مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران قرار بوده است مرکز مطالعات شهر تهران باشد اما این مهم محقق نشده است و به یک زیرمجموعه شهرداری تهران تبدیل شده است.

رییس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران ادامه داد: امسال تلاش کردیم تا پروژه های که درون شهرداری هستند را یکپارچه کنیم و از این رو یک سامانه پژوهش یار راه اندازی کردیم تا پژوهش های انجام گرفته در گذشته ساماندهی شود و مدیران و پژوهشگران بتوانند از نتایج پروژه های قبلی استفاده کنند.

بوچانی خاطرنشان کرد: قراری گذاشتیم تا پروژه ای شروع نشود مگر اینکه کارکرد آن مشخص باشد. همچنین قرار گذاشتیم پروژه ای شروع نشود مگر اینکه بهره بردار در فرایند اجرای آن حضور داشته باشد.

وی افزود: همچنین قرار گذاشتیم پروژه ای شروع نشود مگر اینکه مبانی و تکالیف حقوقی آن روشن باشد. این به آن معنا است که ما پروژه را برای یک پروژه دیگر انجام نمی‌دهیم و مطالعه ای را برای مطالعه دیگر انجام نمی دهیم.

رییس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران به تمرکز زدایی از پژوهش ها اشاره کرد و گفت در ۲۲ منطقه تهران شورای پژوهش ایجاد شد و اعتقاد ما این است که از ۶۴ هزار نیروی اداری شهرداری تهران تعداد بسیار زیادی دارای تحصیلات دانشگاهی هستند.

بوچانی ادامه داد: البته نمی گوییم که قرار است یک روزه اتفاق عجیب و غریبی رخ بدهد اما معتقدیم این شوراهای پژوهش و نوآوری در مناطق می تواند به شهرداری در آینده نزدیک کمک ویژه ای کند.

وی تصریح کرد: به نظر ما دیگر دستورات از بالا به پایین کفایت نمیکند و از این پس باید نکات و موضوعات را از پایین به بالا ارایه کنیم تا دستورات اتخاذ شده در بالادست اجرای بهتری داشته باشد.

رییس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران افزود: موضوع مدیریت پسماند یکی از کارهای دیگر اجرا شده در مرکز مطالعات بوده است که باید یک بار برای همیشه این معضل بزرگ تهران راه حلی اندیشیده شود. زیرا دنیا توانسته این معضل را حل کند.

بوچانی گفت: یکی دیگر از کارهای ما تدام نوآوری در شهر هست و در این راستا با استارتاپ ها همکاری گسترده ای داشته ایم و بنا داریم از جوانان خوش فکر در این حوزه استفاده کنیم زیرا اعتقاد ما این است که این جوانان می توانند کارهای بزرگی انجام دهند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات ما این است که به شورای شهر تهران کمک کنیم تا با مشورت های داده شده بتوانند تصمیمات بهتری در تنظیم لوایح و مقررات بگیرند تا برای شهر منشأ خیر و برکت بیشتری باشد.

رییس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران گفت: جشنواره پژوهش و نوآوری یازدهمین سالی است که برگزار می شود و از آن جهت دارای اهمیت است که تنها با مورد توجه قرار گرفتن علم و پژوهش می توان شهری پویا و رو به رشد را شاهد باشیم.

بوچانی خاطرنشان کرد: تا این لحظه ۳۸۰۷ رویداد در سیزده محور برای حضور در جشنواره به ثبت رسیده است که همه موضوعات مرتبط با شهر را شامل می شود و با همکاری وزارت کشور این جشنواره با ششمین جشنواره مدیریت شهری و روستایی به صورت مشترک برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: ۱۷۰۷ اثر در مرحله اول پذیرفته شده و به مرحله دوم صعود کردند و از این تعداد بیش از ۲۸۰ اثر به مرحله سوم رسیدند که از این تعداد ۸۰ اثر در حوزه فرهنگی و اجتماعی بوده است و ۴۳ اثر هم مربوط به حوزه معماری و شهرسازی مربوط بوده است.

رییس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران یکی از تفاوتهای این جشنواره با جشنواره های قبلی این است که در گذشته زمانی که پنل های تخصصی برگزار می شد اساتید دانشگاهی سخنرانی می کردند ولی این بار قرار است خود برندگان جشنواره سخنرانان پنلهای تخصصی باشند.

وی ادامه داد: تا امروز و در یازده دوره از برگزاری این جشنواره قریب به ۳۹ هزار طرح و اثر پژوهشی ثبت شده است که بسیاری از اینها به عنوان یک پروژه در شهر تهران به اجرا درآمده است.

بوچانی در پاسخ به این سوال که چه الزامی وجود دارد که مدیران از نتایج این پژوهش ها استفاده کنند گفت: ما الزامی ایجاد کرده ایم که پروژه اجرایی نمی شود مگر اینکه کاربست پژوهش آن پیش از اجرا انجام شده باشد.

رییس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران در پاسخ به این سوال که برخی از معاونت های شهرداری به صورت خودسرانه مطالعات انجام می دهند چه کاری در این حوزه قرار است انجام دهید گفت: خوشبختانه این مسئله حل شده است و ۸۶۹ مطالعه که پیش از این اجرا شده است در یک سامانه قرار داده شد.

بوچانی افزود: امسال به این نتیجه رسیدیم که چون مطالعات و پژوهش ها با پول مردم در شهر تهران انجام شده است باید نتایجش به استحضار مردم رسیده و بتوانند از نتایج آن استفاده کنند و از این رو این پژوهش ها در یک سامانه ثبت شده است.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ماجرای عکس ناجور نعیمه نظام دوست در ویلای کردان ! / فتوشاپ نیست خودم بودم + فیلم