اجرای تئاتر کودک پر هزینه است/ برخی نمایش ها خوراک نامناسب تزریق می کنند


اجرای تئاتر کودک پر هزینه است/ برخی نمایش ها خوراک نامناسب تزریق می کنند

آقایی گفت:متاسفانه تئاتر کودک حامی تخصصی ندارد که این موضوع سبب می شود تا خوراک نامناسب به کودکان داده شود.

علیرضا آقایی نویسنده و کارگردان نمایش «درخشنگ» در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: اجرای نمایش «درخشنگ» را از سال ۱۳۹۷ برای جشنواره بین المللی «مبارک» آغاز کردیم، این کار از تولیدات حوزه هنری ایلام، گروه شاپرک و با مشارکت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

آقایی با اشاره به اینکه موضوع نمایش «درخشنگ» درباره صلح و دوستی است، بیان کرد: «درخشنگ» از تلفیق دو کلمه درخت و شنگ است و می‌توان دو معنی را برای آن درنظر گرفت؛ درخت فشنگ و جنگ و درخت شنگ یعنی درخت شاد است که می‌خواهیم صلح و آرامش را در مقابل گلوله و جنگ نشان دهیم.

اجرای تئاتر کودک پر هزینه است/ برخی نمایش ها خوراک نامناسب تزریق می کنند

کارگردان نمایش «درخشنگ» درباره شیوه اجرای این نمایش گفت: شیوه نمایش با استفاده از عروسک‌های تاپ تیبل و عروسک‌های کاغذی است و حتی در بخشی از کار از عروسک‌های ماروت استفاده می‌کنیم. در بخش انیمیشن، بازیگران نیز بازی می‌کنند.اسم گروه هنری ما «شاپرک» است که در حدود ۱۰ الی ۱۲ سال مشغول تولید آثار تخصصی عروسکی برای کودکان است.

آقایی با اشاره به اینکه چند مرحله اجرا داشتیم،گفت: در مرحله اول حدود ۱۰ روز در استان ایلام اجرا داشتیم. مرحله دوم اجرای نمایش در تهران و شرکت در جشنواره بین المللی «مبارک» بود و مرحله سوم اجرا در کشور‌های هند و ترکیه بود، اکنون که مرحله چهارم اجرا‌ها است در پارک لاله و مرکز تولید تئاتر کانون به اجرا می‌پردازیم.

آقایی درباره استقبال از نمایش «درخشنگ» گفت: استقبال خوبی از نمایش «درخشنگ» را در اجرا‌های مختلف شاهد بودیم به ویژه استقبال خوب مخاطبان در کشور ترکیه که همین سبب تمدید اجرای نمایش در ترکیه شد.

آقایی درباره وضعیت تئاتر کودک و نوجوان گفت: تئاتر کودک تئاتری تخصصی است که نام کودک و نوجوان بر آن است، اما علم روانشناسی و هنر تئاتر را می‌طلبد به همین دلیل کمتر کسی به سراغ اجرای تئاتر کودک می‌رود. تئاتر کودک تلفیق رنگ و موسیقی است و همین سبب افزایش هزینه‌ها می‌شود.

وی افزود: از طرفی تعداد هنرمندانی که به سراغ تئاتر عروسکی می‌روند بسیار محدود است، زیرا هزینه‌های ساخت عروسک بسیار بالا است. متاسفانه در حال حاضر تئاتر در کشور ما اوضاع خوبی ندارد و در حوزه کودک افت بسیاری را شاهد بودیم. تئاتر بازخورد مالی زیادی برای هنرمندان ندارد و هنرمندانی که پیش از این در تئاتر کودک و نوجوان فعال بودند، به سینما و تلویزیون روی آورده اند.

آقایی با اشاره به اینکه سالن تخصصی تئاتر برای کودکان و نوجوانان وجود ندارد، ادامه داد: زمانی که کودکان برای تماشای نمایش به سالن می‌آیند روی همان صندلی که مناسب بزرگسالان است، می‌نشینند و در سالنی که مخصوص تئاتر بزرگسال است به تماشای نمایش می‌نشیند. در حال حاضر سالن مرکز تولید تئاتر کشور و تالار هنر برای کودکان و نوجوانان است. از طرفی ما منابع مطالعاتی و نمایشی برای تئاتر کودک کم داریم.همین موضوع سبب شده تا هنرمندان کمتر به سمت تولید تئاتر در حوزه کودک و نوجوان بروند، اما استقبال از تئاتر کودک همواره بسیار بیشتر از تئاتر بزرگسال است.

وی ادامه داد: اجرای تئاتر کودک پر هزینه است برای نمونه ساخت عروسک با کیفیت بالا در حدود دو میلیون تومان هزینه دارد و حالا برای مجموعه‌ای که نیاز به ده عروسک دارد این هزینه بیست میلیون تومان است که این هزینه فقط ساخت عروسک را شامل می شود. متاسفانه تئاتر کودک در برخی مواقع زیر سوال می‌رود و آن هم زمانی است که حامی آن تخصصی نیست که این موضوع سبب می شود تا خوراک نامناسب به کودکان داده شود.

کارگردان نمایش «درخشنگ» با اشاره به اینکه دنیای کودکان بسیار خاص است، افزود: باید تئاتر کودک به شکلی اجرا شود که کودکان آسیب نبینند، زیرا این آسیب‌ها مدت‌ها بعد در رفتار کودکان دیده می‌شود. نمایش «درخشنگ» در سه جشنواره بین المللی برگزیده شده است و از نگاه منتقدین جشنواره بین المللی «مبارک» به عنوان برترین نمایشنامه ایرانی شناخته شد.

در خلاصه نمایش آمده است: انسان ها برای به دست آوردن آخرین سیب دنیا با هم جنگ می کنند. درخت سیب کنار زمین بازی بچه ها قرار دارد. دو کودک تلاش می کنند تا مانع جنگ شوند.

محمد اکبریان، محمد امین بازوند، مهرداد رضایی، حسنا صندوق آبادی و بهناز مهدیخواه بازیگران نمایش «درخشنگ» هستند.

گفتنی است نمایش «درخشنگ» از تاریخ ۲۶ آبان تا اول دی ماه هر شب ساعت ۱۸ در سالن بوستان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اجرا می‌شود.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دارم دلبری مانند تو