متحد مرکل خواستار کنار گذاشتن اختلافات شدید آلمان و فرانسه شد


متحد مرکل خواستار کنار گذاشتن اختلافات شدید آلمان و فرانسه شد

یک متحد صدراعظم آلمان در حزب دموکرات مسیحی درباره اختلافات پیش آمده میان برلین و پاریس ابراز نگرانی کرد و از دو کشور خواست دوباره رهبری اتحادیه اروپا را در برابر دیگر قدرت‌ها نظیر آمریکا و چین به دست بگیرند.

به گزارش افکارنیوز،

به دنبال اختلافات و تنشهای اخیر پیرامون مواضع «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه درباره ناتو و واکنش تند صدراعظم آلمان به این موضوع، یک چهره نزدیک به «آنگلا مرکل» در آلمان گفته برلین و پاریس باید اختلافات خود را کنار بگذارند و به شراکت سازنده خود در اروپا ادامه دهند.

اخبار بین‌الملل-ماکرون ماه گذشته در مصاحبه با نشریه «اکونومیست» ضمن انتقاد از محافظه کاری کشورهایی نظیر آلمان گفته بود که ناتو اکنون در وضعیت «مرگ مغزی» به سر می‌برد. این اظهارات حاشیه‌های فراوانی به همراه داشت و حتی موجب شد تا «ینس استولتنبرگ» دبیر کل این سازمان به صورت عمومی اظهارات رئیس‌جمهور یکی از اعضای مهم ناتو را رد کند.

ماکرون اندکی پیش از این مصاحبه هم تنها رئیس دولت عضو اتحادیه اروپا بود که با آغاز مذاکرات پیوستن مقدونیه شمالی به اتحادیه، این روند را مختل کرده بود، آن هم در حالی که این کشور تمام خواسته‌های بروکسل از جمله تغییر نام خود از مقدونیه به مقدونیه شمالی را اجابت کرده بود.

براساس این گزارش، بسیاری از تحلیلگران غربی می‌گویند که روابط کنونی برلین و پاریس باعث توقف اتحادیه اروپا می‌شود آن هم در برهه ای که نیاز به نشان دادن اتحاد در اروپا در برابر دیگر قدرتهای جهانی از جمله آمریکا و چین است.

آنگلا مرکل خطاب به ماکرون گفته که رئیس جمهور فرانسه از عبارات شدید اللحنی استفاده کرده است و واکنش تندی داشته است.

مرکل همچنین گفته است که او ناتو را متفاوت از ماکرون می‌بیند.

«نوربرت روتگن» یک مقام ارشد حزب دموکرات مسیحی و نزدیک به آنگلا مرکل در مصاحبه با نشریه بیلد آلمان از مواضع صدراعظم این کشور دفاع کرده است.

با این وجود وی در ادامه گفته، «این مسائل کمک کننده نخواهد بود ما مجبوریم روابط با فرانسه را به یک مسیر سازنده هدایت کنیم.»

وی افزود: «برای این مساله حتما نباید منتظر پیشنهادات ماکرون باشیم، ما خودمان نیز باید پیشنهاداتی ارائه کنیم، حداقل یک مورد. ما می‌توانیم خودمان را از تعمیرکار به راننده ایده‌های آلمانی-فرانسوی تبدیل کنیم.»

نیویورک‌تایمز اخیرا نیز گزارش داده بود، هفته گذشته در جریان ضیافتی که به مناسبت سقوط دیوار برلین برگزار شده بود، مرکل که «به شکلی خلاف معمول خشمگین بود»، جلسه‌ای دو نفره با ماکرون ترتیب داده است. مرکل در این دیدار به ماکرون گفته است: «میل شما به اینکه سیاست خلاف جریان [حاکم] را در پیش بگیرید، درک می‌کنم. اما از اینکه مدام تکه‌های [قطعات شکسته] را کنار هم جمع کنم، خسته شده‌ام. بارها و بارها، من باید فنجان‌هایی را که شما می‌شکنی را سرهم کنم و به هم بچسبانم، تا بتوانیم بنشینیم و با هم یک فنجان چای بنوشیم.»

ماکرون در پاسخ، به دفاع از خود پرداخته و گفته است که نمی‌تواند در نشست ماه آینده ناتو در لندن حضور پیدا کرده و وانمود کند که رفتار آمریکا و ترکیه به عنوان دو عضو ناتو، در راستای منافع جمعی اعضا در قبال سوریه بوده است.

رئیس‌جمهور فرانسه همچنین گفته: «نمی‌توانم بنشینم و وانمود کنم که گویی هیچ اتفاقی نیافتاده است.»

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید