تلاش آمریکا برای کاهش خشم پاکستانی ها از دخالت های معاون وزیر خارجه اش


تلاش آمریکا برای کاهش خشم پاکستانی ها از دخالت های معاون وزیر خارجه اش

تهران- ایرنا- به دنبال افزایش انتقاد مقامات پاکستانی و چینی در مورد اظهارات اخیر آلیس ولز معاون وزیر امورخارجه امریکا در امور آسیای میانه در مورد کریدور مشترک اقتصادی اسلام آباد و پکن موسوم به «سی پک»، سفیر واشنگتن در پاکستان گفت: از سخنان ولز تفسیر نادرست شده‌است.

به گزارش تارنمای تربیون اکسپرس،ولز از سرمایه‌گذاری‌های عظیم چین در پاکستان انتقاد کرد و گفت که ادامه سرمایه گذاری‌های پکن، اسلام آباد را با آسیب‌های اقتصادی طولانی مدت مواجه خواهد کرد و فقط منافع چین را تامین می کند.

این اظهارات معاون وزیر امور خارجه آمریکا ، واکنش مقامات اسلام آباد و پکن را برانگیخت و آن را مداخله در امور داخلی کشورها دانستند.

سی پک مخفف نام انگلیسی کریدور اقتصادی چین - پاکستان است که مجموعه ای از طرح های زیر بنایی است که درحال حاضر با سرمایه گذاری چین در پاکستان درحال ساخت می‌باشد. ارزش اولیه پروژه های سی پک در ابتدا ۴۶ میلیارد دلار بوده که اکنون به ۶۲ میلیارد دلار افزایش یافته است. این طرح که در واقع یک شبکه ارتباطی منطقه ای است می تواند ارتباطات بین کشورهای منطقه را گسترش دهد.

سفیر آمریکا در پاکستان در پی واکنش مقامات پاکستان در بازدید از پنجاب گفت: ولز قصد نداشت بحثی را مطرح کند که دخالت در "حق حاکمیت" و تصمیم گیری درباره آینده اسلام آباد باشد.

جونز در مصاحبه با رسانه های خبری افزود: ولز فقط در صدد طرح یک ایده و ایجاد زمینه بحث و بررسی درباره سی پک بود و ما انتظار نداریم همه با ما هم نظر و یا با همه جنبه های سخنان ولز موافق باشند.

به گزارش رسانه های پاکستان ، «اسد عمر» وزیر توسعه و برنامه ریزی پیشتر گفت : تحلیل ولز درخصوص سرمایه گذاری های چین و طرح اقتصادی سی پک درست نیست.

وی تاکید کرد: ما روابط خوبی با چینی ها داریم و هرگز با نظر و خواست یک کشور، حاضر به کاهش مناسبات خود با کشورهای دوست نیستیم.

وزیر توسعه و برنامه ریزی پاکستان اظهار کرد : روابط اسلام آباد و پکن علیه هیچ کشوری نیست زیرا روابط ما آزموده شده است.

وی در واکنش به اظهارات معاون وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر ماهیت وام های چند میلیارد دلاری پکن در قالب طرح سی پک و بهره برداری یک‌طرفه چین از این طرح، افزود: وام های دریافتی توسط پاکستان از چین با سود ۲.۳۴ درصد صورت گرفته و ما با مالیات و سایر ابتکارات آن را در آینده پرداخت خواهیم کرد.

در همین حال سفیر چین در پاکستان نیز سخنان آلیس ولز را به باد انتقاد گرفت و گفت: روابط ما با پاکستان مبتنی بر منافع متقابل و همکاری برد- برد برای هر دو کشور است.

وی تاکید کرد: چین بدون در نظر گرفتن سلیقه های سیاسی و یا دولتی آماده تامین نیازهای پاکستان است اما سوال این است که چرا واشنگتن به دلیل اولویت های سیاسی حاضر شد تا کمک های وعده داده شده به اسلام آباد را تعلیق کند.

معاون وزیر خارجه آمریکا در امور آسیای جنوبی و مرکزی در مرکز بین المللی تحقیقاتی "وودرو ویلسون" گفت: کریدور اقتصادی چین و پاکستان (سی پک) که تامین کننده منافع دو کشور معرفی شد، تنها برای چین سودمند است و آمریکا برای سود بیشتر پاکستان الگوی بهتری را ارائه می دهد.

وی خاطرنشان کرد: ابتکار عمل چند میلیارد دلاری توسط وام های غیر تجاری در حالی در قالب کریدور اقتصادی سی پک صورت می گیرد که در این مسیر شرکت های چینی نیروی کار و مواد خود را به پاکستان منتقل می کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لعیا زنگنه راه بهاره رهنما را می رود!/ عکس