کمک به توسعه شهرستان‌های کمتر توسعه یافته


کمک به توسعه شهرستان‌های کمتر توسعه یافته

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور: عزم وزارت کشور برای کمک به 31 شهرستان کمتر توسعه یافته جدی است.

کمک به توسعه شهرستان‌های کمتر توسعه یافتهبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور که در کارگاه آموزشی شهرداران و روسای شورا‌های ۳۱ شهرستان کمتر توسعه یافته در وزارت کشور سخن می‌گفت، تصریح کرد: وزارت کشور با جدیت پیگیر حق و حقوق شهرداری‌ها در دولت و مجلس است، ولی توسعه واقعی و پایدار شهر‌ها و روستا‌ها با شناسایی منابع، امکانات، ظرفیت ها، فرصت‌ها و برنامه ریزی برای تامین درآمد‌های جدید و تولید شغل با اتکا به ایده‌های جدید و دانش بنیان محقق می‌شود.
مهدی جمالی نژاد با تاکید براینکه تجربه نشان داده که توسعه شهر‌ها با لودر و کمپرسی و اختصاص کمک‌های دولتی و اعطای قیر، که مقدار آن‌ها محدود است، محقق نخواهد شد، افزود: شهر‌های هدف طرح ۳۱ شهرستان کمترتوسعه یافته با توجه به وضع اقتصادی موجود باید مزیت‌های رقابتی و برنامه‌هایی برای جلب مشارکت مردم، بخش خصوصی و خیرین و جذب سرمایه گذار داشته باشند و این ذهنیت را که مدیریت دولتی توسعه را محقق می‌کند، از یاد ببرند و به دنبال راه‌های جدید شناسایی وتولید درآمد و ثروت باشند.
وی با بیان اینکه شهرداران در اجرای این طرح باید دلسوزانه و با عشق به شهر، بهره گیری از خلاقیت‌ها و داشتن نگاه همه جانبه گرانه تلاش کنند و شورا‌ها هم اتاق فکر توسعه باشند، اضافه کرد: شهرداری‌ها و شورا‌ها در این مسیر باید از ظرفیت‌های سایر بازیگران ملی و محلی و خصوصی و عمومی بهره ببرند، ولی شرط اصلی موفقیت آن‌ها تغییر نگاه به توسعه و عوامل تاثیرگذار بر آن است و اعتقاد به این امر که برای توسعه باید روی پای خود بایستند.
وی همچنین از اجرای ۴۰ هزار طرح زودبازده در روستا‌ها و شهر‌های کوچک به همت بسیج سازندگی به عنوان یکی از نمونه‌های موفق کمک به مناطق محروم و کمترتوسعه یافته یاد کرد.
جمالی نژاد با تاکید بر اینکه در وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها ودهیاری‌های کشور از شهرداری‌ها و دهیاری‌های هدف طرح ۳۱ شهرستان کمترتوسعه یافته در موارد مختلف حمایت خواهیم کرد، گفت: در این زمینه کارگاه‌های آموزشی تخصصی برگزار و تجارب و الگو‌های موفق را معرفی خواهیم کرد و به تشکیل هیئت‌های اندیشه ورز در شهر‌ها و روستا‌ها کمک می‌کنیم.
وی همچنین از برنامه‌های وزارت کشور برای هماهنگی با وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مرتبط برای از بین بردن موانع حقوقی و اجرایی طرح‌ها و همچنین کمک به شناسایی درآمد‌های پایدار و جلب سرمایه گذار در این مناطق خبر داد.
جمالی نژاد افزود: شهرداری‌ها و دهیاری‌های هدف طرح ۳۱ شهرستان کمترتوسعه یافته می‌توانند از تسهیلات سازمان شهرداری‌ها ودهیاری‌های کشور برای اجرای طرح‌های اقتصادی و درآمدزای خود استفاده کنند.
در این جلسه همچنین مروج الشریعه مشاور وزیر کشور و مدیراجرایی طرح ۳۱ شهرستان در خصوص این طرح و برنامه‌های مرتبط با آن مطالبی را بیان و گزارشی از اقدام‌های وزارت کشور در زمینه راهبری و پیشبرد اهداف سند در سطح شهرستان، ساختار سازی برای پیشبرد اهداف سند ارایه کرد.
همچنین سرهنگ محمد زهرایی رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور نیز ضمن بیان گزارشی از اقدام‌های این سازمان در سیل اخیر واجرای طرح‌ها با بهره گیری از توان گروه‌های جهادی از آمادگی بسیج سازندگی برای کمک به اجرای طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی و زودبازده در ۳۱ شهرستان کمترتوسعه یافته خبر داد.
دراین کارگاه آموزشی مطالبی در موضوع‌های «سیما، منظر و فضای سبز شهری» و « توانمندسازی، کارآفرینی و شناسایی فرصتها» از سوی استادان و پژوهشگران این عرصه برای حاضران ارایه و به پرسش‌های مطرح شده پاسخ داد شد.
همچنین تجربه بنیاد علوی در شهر ستان قلعه گنج و تجربه موسسه امام علی (ع) در تسهیلگری و مشارکت مردم در مناطق کمتر توسعه یافته ارائه شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید